VB Kracht

De RT ADRIAAN ligt bij Padmos in Stellendam voor haar make-over tot de VB KRACHT van Boluda.

Een mooie aanleiding om haar te nomineren voor Sleepboot van de maand maart. Ik toog daar vandaag heen om haar daarvoor te fotograferen. Zie hier het resultaat. Haar levensverhaal volgt dus als het goed is op 1 maart.

Gisterenochtend zag ik de ANTEOS vertrekken met een dreganker op de hekrol. Zij ging kennelijk dreggen dus.

Als ik haar bewegingen op bovenstaand Fleetmon-kaartje bekijk, is ze bezig geweest in het ankergebied IJmuiden. En vanmorgen lag ze weer op haar plekje met een forse ankerketting aan dek. Kennelijk opgevist dus. Maar haar Facebookpagina weet nog van niets.

Wordt vervolgd?

illustratie: FleetMon/Maritime Bulletin

Op de ochtend van 11 februari 2020 raakte de LPG tanker CRYSTAL LAVENDER voor de Noorse kust tijdens de naweeën van de Storm Ciara op drift door een motorstoring. Ze was onderweg van Portugal naar Noorwegen. De FFS ATHOS wist aan het begin van de avond een sleepverbinding te maken en sleepte haar naar Lyngdal (N), alwaar ze 's nachts ten anker werd gebracht [bron: Maritime Bulletin]

De eerste belangrijke bergingsklus voor de ex-ATLAS / ex-Eddy 1, sinds ze in Noorse dienst is.

Anteos

Vandaag kwam de ANTEOS de Scheveningse Haven in surfen, nadat zij vanaf de negende op de Maasvlakte was wezen klussen.

Daar heeft ze - in verband met de storm Ciara - te zamen met de ADVENTURE van Boluda het containerschip CMA CGM PANAMA tegen de kant liggen duwen, aldus Tugspotters.

Daar voor had ze al de Scheveningse kranten gehaald met haar assistentie aan de ONDERNEMING (GO-9). Dat was op 4 februari 2020. Zie:

De dag erna leverde zij de GO-9 af in Stellendam, alwaar ze zou worden  gerepareerd.

Lekker bezig!

De FFS ATHOS (v/h ATLAS, v/h EDDY 1) filmde gisteren de FFS ATLAS op een knobbelig zeetje voor Farsund (N).

De Eddytug ATLAS is verkocht naar Noorwegen en omgedoopt in FFS ATHOS. Lees er alles over in haar vernieuwde Sleepbootdossier.

Ik hoopte vandaag in  de Waalhaven een glimp te kunnen opvangen van de drie ALP-slepers die daar liggen. Mis evenwel. Alleen van de ALP FORWARD was een stukje boeg te zien, maar de rest lag achter gebouwen, muren, hekken en zeildoek. Dan niet.

 

Princess

Aan de overkant ging het iets beter. Daar trof ik in de Lekhaven de DUKE II en de MUSTANG en in de Merwehaven de BUGSIER 12, de FAIRPLAY-26 en de inmiddels van haar voorvoegsel UNION ontdane PRINCESS. Dan die maar boven dit verhaaltje.

 

ALP Ace

De ALP ACE vaart weer! Na ruim twee jaar in de mottenballen te hebben gelegen, is ze gereactiveerd.

Inmiddels heeft ze Bremerhaven - waar zij opgelegd lag - verlaten. Ze wordt op 3 februari 2020 om 19:00 uur voor Hoek van Holland wordt verwacht. Ze blijft, volgens Vopak, een paar dagen in de Waalhaven liggen als "prompt available".

Een mooie aanleiding om haar Sleepbootdossier op te poetsen en haar te bombarderen tot Sleepboot van de maand februari. 

ALP Forward

De ALP FORWARD was gisteren al in het kleine ankergebied gaan liggen en lag daar vanmorgen nog.

Ik vroeg mij af waarom zo dicht onder de kust (ca. 2 km)? Er stond al een krachtige tot harde wind en de verwachting luidde: "West tot zuidwest, toenemend naar hard of stormachtig, 7 à 8 Bft."

Later bleek dat de MAARTJE om 08:00 uur - toen het weer dat nog toeliet - de aflossers had afgeleverd op de ALP FORWARD en na een poosje de afgelosten zou komen ophalen. Dat liep even anders....

's Middags, toen er een 6 tot 7 beaufort stond, de golfhoogte was opgelopen tot drie meter en de ALP FOWARD als een wild paard lag te steigeren aan haar ankerlijn, werd toch de MAARTJE weer besteld. Dit ook ondanks het feit dat er in Hoek van Holland inmiddels alleen nog per helikopter werd beloodst.

 

Klik op de afspeelknop midden in beeld om de video te starten. Zie ook het filmpje van Jaco Roeleveld.)

Ik filmde van achter glas de pogingen van de MAARTJE om langszij de ALP FORWARD te komen. En gelukkig blies zij, na wat proefaanloopjes, de zaak af en keerde zonder afgelosten terug naar de haven.

Het was mij niet helder waarom de ALP FORWARD niet gewoon naar binnen kwam, maar dat bleek - met haar 7,5 meter diepgang en een golfhoogte van 3 meter - geen optie. En waarom dan niet naar Rotterdam of IJmuiden, onder het motto: "Beter een seconde laf, dan je hele leven dood!", is mij ook niet duidelijk. Een centenkwestie wellicht?

>> En dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten bewijst dit rapport.

Wordt vervolgd..... Morgen: nieuwe dag, nieuwe kansen!

P.S.
De volgende dag werd afgemeerd in de Waalhaven.

ALP Forward

Lag gisteren de ALP STRIKER aanvankelijk wat 'mistig' te wezen, vanmorgen was het de ALP FORWARD.

Die was uit Antwerpen deze kant op gekomen en 's nachts voor anker gegaan in het ankergebied Scheveningen en doemde vanmorgen op uit de zeedamp. Hopelijk komt zij binnenkort nog een keer beter in beeld.

Een mooie aanleiding trouwens om haar Sleepbootdossier weer even op te frissen. Klik hier maar als je het wilt lezen.