© Richard Mol

Sinds 9 augustus j.l. ligt de INNOVATION in dok bij Damen in Schiedam. Wat de toekomst haar gaat brengen is mij nog niet helder. Ik vroeg wat rond bij deze en gene.... Wordt vervolgd. 

Ik paste haar Sleepbootdossier aan op deze nieuwe - onduidelijke - situatie en maakte er een versie 10.0 van. Klik en lees maar.

ALP Keeper

Het is - denk ik - het minst slechte van de afgelopen dagen, dit kiekje van de ALP KEEPER voor mijn deur. Als er nou toch eens wat minder hittetrilling was geweest en wat minder smog.....

Gisteren kwam ze op de foto; vandaag is haar Sleepbootdossier klaar. Is die hitte nog ergens goed voor!

ALP Keeper

Rond een uur of 08:30 ging zij ankerop, de ALP KEEPER. Geen betere foto's dus vanuit huis. Tenzij ze nog een afscheidsrondje komt maken. Maar of ik daar in geloof?? En haar achterna reizen, doe ik maar niet, gezien mijn file-ervaring van gisteren. Helaas, pindakaas (bij mijn ontbijt) dus.....

ALP Keeper

ALP Keeper

ALP Keeper

ALP Keeper

Mopperde ik in mijn vorige verhaaltje over het mislopen van de ALP KEEPER vanochtend, vanavond maakte zij het weer een beetje goed.

Toen ik - nadat de ergste hitte wat week voor een zuchtje wind van zee - mijn gordijnen openschoof, zag ik haar aankomen. Ze had bijna de hele dag voor de Zandmotor gelegen en nu kwam ze hierheen. Nadat ze achter de NIEUW STATENDAM weer opdraaide, begreep ik de bedoeling. En ja hoor, om 20:10 uur gaf ze aan de VC Scheveningen door dat ze voor anker was gegaan op de ZW-grens van het ankergebied Scheveningen. Ze ligt daar vlak achter de NIEUW STATENDAM.

Door de afstand, de smog en de hittetrilling nauwelijks herkenbaar, maar ze is het écht! Jippie; toch nog hebbes! En wie weet wat de komende dagen ons nog brengen.

Axel

Als ik had geweten dat ik op de terugweg van de AXEL in de Merwehaven, over de laatste 5 km naar mijn huis op Scheveningen 2 uur zou doen, had ik wel linker uitgekeken.

Ik had gelukkig brood bij me. En ik heb mijn bedoelde plaatjes. Ik kan nu rustig verder met haar Sleepbootdossier.

Wat ook nog een beetje balen was, was dat ik er bij de Waalhaven pas achter kwam dat de ALP KEEPER - mijn tweede doel van de dag - inmiddels voor een proefvaart naar zee was vertrokken. Had ik eerder op AIS gekeken, dan had ik de AXEL graag ingeruild voor de ALP KEEPER. Maar ja; zo is 't leven van een niet al te snuggere tugspotter!

AARON

Aäron

Als je dan toch huisarrest hebt in verband met de hitte, wat doe je dan? Juist: oude foto's bekijken.

Daarbij kwam ik deze twee kiekjes tegen van de AÄRON. Ik scande ze in en ziedaar. Geen idee van wanneer ze zijn en waar ze zijn genomen, maar wél leuk, toch? Nog zonder Iskes-logo en zonder ENI-nummer. Wellicht een proefvaart voor IJmuiden, vlak na de overname in 1977???

Zie ook:

Jan maakte mij op haar attent, de ZWERVER II. Ze lag vandaag in de 1e Haven. En hoewel het geen échte sleper is, maar een multifunctioneel werkschip, mag ze toch op mijn site. Ze kán namelijk wel slepen en zelfs met een Bollard pull van 65 mt.

Ze is betrokken bij het TenneT project 'net op zee Hollandse Kust (zuid) (HKZ). Voor het in de zeebodem ingraven van de benodigde nieuwe stroomkabel, moet eerst de route vrij gemaakt worden van obstakels. Daarbij is het de taak van de ZWERVER II om door middel van dreggen, oude, in onbruik zijnde kabels op te sporen en te verwijderen. Een knappe klus dus.

Zij is een opvallende verschijning dit "beugelbekkie". Het type ASD Tug 3212 was altijd al mijn favoriet (ik heb er zelfs een model van in mijn pronkkast staan), maar deze kleurstelling brengt haar bij mij helemaal aan de top in haar klasse. Toen ik haar eenmaal in Stellendam had weten te kieken, was de kiel voor haar Sleepbootdossier gelegd. Het is nu af en als je het wilt lezen, moet je even op deze link klikken.

Het voormalig loodsafhaalvaartuig ZEEZWALUW van Sima Charters BV en Dutch Tender Service B.V. ligt sinds 27 juli 2020 op Scheveningen. Ze is bedoeld als backup voor de tender ANTEOS. En hoewel ze geen sleepboot is, maakte ik toch een dossier over haar. Klik hier maar om het te lezen.