N35

Grijs met een letter/nummer-combinatie als naam en tóch geen Marine-vaartuig?

Dat is de N35 (v/h BLUE BETRIA) die op dit moment op Scheveningen ligt. Zij is onlangs - toen ze nog BLUE BETRIA heette en lichtblauw/wit was - gekocht door avonturier Pim de Rhoodes. Die vindt grijs mooi en heeft nog zo'n "grijsaard", de Cdt. FOURCAULT.

Ik zocht uit hoe deze vork aan de steel zit en zette dat - te zamen met de levensloop van de N35 - in een Scheepsdossier. Benieuwd? Lees het via deze link.

Marius kiekte haar toen ze rondging in de Zwaaikom.

Volgens Vesselfinder is het een "Offshore Tug/Supply Ship", maar volgens mij is er weinig "tug" aan te bekennen, aan de N35 (1983).

Ik kiekte haar zojuist toen ze Scheveningen binnenliep. In juni 2017 zou Dreifa Energy haar van haar toenmalige reder de Blue Star Line A/S kopen. Die laatste had haar BLUE BETRIA genoemd. De deal ging niet door en onlangs werd zij verkocht aan de Offshore Search Salvage and Research Company. Ze werd omgedoopt in N35 en grijs geschilderd. Doet wat Marine-achtig aan, net als trouwens de CDT. FOURCAULT, die eigendom is van dezelfde familie De Rhoodes als die achter de N35 zit. Volgens Maasmondmaritime wordt ze ondermeer ingezet bij duik- en schatduikoperaties. Vandaar waarschijnlijk die geheimzinnige kleur...

  • P.S. 1. Zie ook het filmpje van Jaco.
  • P.S. 2. Ik maakte de volgende dag nog een serie foto's. Zie:  

Ik zag van de net omgedoopte SD POWER alleen de achterkant toen ze vertrok richting Las Palmas. Thuisgekomen dook ik toch maar in haar verleden. Dat werd dit dossier!

SD Power

Toen ik vanmorgen de Wilhelminapier in Rotterdam in het vizier kreeg, bleek de SD POWER - de nieuweling van Kotug - daar niet meer te liggen. Toen als een speer door naar de Maasboulevard in Schiedam. Al voorbij. Maassluis: idem. Hoek van Holland: alleen haar achterste op de kiek. Nog een uurtje gewacht, omdat volgens Marine Traffic haar bestemming "Rotterdam" was, edoch: mis evenwel. Ze bleek op weg naar Las Palmas. Weinig te kieken dus voor mij....

De HORIZON ARCTIC is een van de sterkste ankerbehandelende sleepboten ter wereld en is ingehuurd door Boskalis voor hun Schotland-project. Dat en meer in het Sleepbootdossier dat ik over haar maakte. Klik en lees maar!

Versie 3.3

Horizon Arctic

 

<< En nee, de landenvlaggen hangen niet verkeerd om, maar ik spiegelde de foto (klik erop) voor de leesbaarheid van de Boskalis-NINA-vlag.

 

Gisteren kiekte ik de HORIZON ARCTIC die eergisteren afmeerde in de Waalhaven. Volgens Marine Traffic kwam ze rechtstreeks uit St. John's (Canada).

Ze is inmiddels - zonder sleepdraden op haar trommels zo te zien - onderweg naar Schotland. Volgens mijn inschatting gaat ze daar de BOKA FALCON assisteren c.q. vervangen. Die is belast met het aanbrengen van de ankerpunten voor de vijf drijvende windturbines voor het Kincardine drijvende windpark voor de kust van Aberdeen in Schotland. Die vijf worden te zijner tijd door drie AHT's van Rotterdam naar daar versleept. 

En kennelijk is de verwachting dat de HORIZON ARCTIC met een paar weken klaar is, want op de Hagland-spotlijst staat zij als: vanaf 26-10-2020 beschikbaar.

Boskalis, die voor die klus onlangs het contract verwierf, zwijgt in alle talen over een en ander.

Ik blijf haar verrichtingen volgen en ondertussen houd ik mij aanbevolen voor wetenswaardigheden over haar.

Maersk Transporter

Ik miste zowel haar binnenkomst op 3 september, als haar vertrek. Daar tussen in wist ik haar wél te kieken en wel in de Waalhaven. Ze zou daar de tiende vertrekken, maar het werd stilzwijgend de zevende. 't Was jammer, maar ik ben niet boos en ze mag wat mij betreft toch nog gewoon mijn "Sleepboot van de maand september" zijn. >> Klik en lees haar bijbehorende dossier maar.... <<

De MARE VERDE van Rederij Groen is niet meer. Ze werd in augustus van vorig jaar verkocht naar Chili. Daar bouwde men haar om tot "well-boat" om in de zalmkwekerijen te kunnen werken en doopte haar om tot TANIRI. Ik paste haar dossier daarop aan. Lees het hier.

Deze foto van Piet Sinke toont de BOKA SHERPA na haar "ontgroening". Ter gelegenheid van deze "make-over", maakte ik een Sleepbootdossier over haar. Klik hier maar om het te lezen.

foto: Port of Antwerp

De IMO 9842932 staat sinds 4 september 2020 op naam van het Havenbedrijf Antwerpen NV van publiek recht, handelend onder de naam Port of Antwerp. Ze vaart daar rond met de welluidende naam "50". Ik paste haar Sleepbootdossier daarop aan. Klik hier maar als je het wilt lezen!