Aurora-G

Een Supply-, Crew-, Guard-, Support Vessel. Zo noemt Rederij Groen zijn laatste aanwinst, de AURORA-G (2). In haar vorige leven heette ze SIEM CARAJAS met als bouwjaar 2012. Eind vorig jaar verwierf Groen haar en liet haar op een Poolse werf grondig renoveren en aanpassen. Dat project duurde bijna een jaar en nu dus voor de Kerstdagen "thuis".

(Zie ook het artikel dat De Scheveninger over haar schreef en het filmpje dat Jaco Roeleveld van haar aankomst maakte.)

Fairplay-28

Ik had er eigenlijk bij willen zijn vanochtend, maar toen zij vanuit Triëst (I) Hoek van Holland binnenliep, was het nog donker.

De Fairplay-28 (2) is de nieuwste ster aan het Fairplay-firmament. Gehuurd, dat wel, maar al mooi uitgedost in de huisstijl. Ik trof haar in de Merwehaven en kiekte haar. En inmiddels heeft zij ook haar eigen Sleepbootdossier. Klik en zie!

Smit Angola

Boka Alpine

Ik ging vanochtend voor mijn doen vroeg op pad. Tugspotters.com had namelijk gemeld dat de SMIT ANGOLA zou thuisvaren om opgelegd te worden. Ik ving haar op bij de Maeslantkering en kiekte haar daar. (Inmiddels stelde ik trouwens een Sleepbootdossier van haar samen.)

Terug in Hoek van Holland ontmoette ik nog de uitvarende BOKA ALPINE. Onder die nieuwe naam had ik haar nog niet op de foto. En ondanks de regen, nu dus wél.

Twee Boskalis-vliegen in één klap

Mijn PAPILLON-foto zit in een nieuw kwartetspel!

Het is er een uit een serie die ik vorig jaar om deze tijd maakte, toen zij bezig was met haar proefvaart in de Europoort/Maasvlakte. Baggerbedrijf De Boer uit Sliedrecht, met wiens logo zij is getooid, vroeg mij destijds of zij die foto mochten gebruiken op een beurs. Dat mocht. Ik werd daar destijds al ruimschoots voor bedankt. Nu hebben ze deze dus ook verwerkt in een kwartetspel en een tweede in hun site en op het specificatieblad van de Papillon. Als dank daarvoor kreeg ik het kwartetspel vandaag toegestuurd, verpakt in een prachtig Kerstpakket. Leuk toch?

Kaouenn

P5

Drie "blows" zag ik vandaag in Hoek van Holland!

  1. De eerste bleek afkomstig van de ver op zee proefvarende sleepboot KAOUENN.
  2. De tweede was van het politie-patrouillevaartuig P5 en
  3. de derde was om 13:30 uur. Een waterkolom op de horizon ter hoogte van de Zandmotor. Die zou volgens mij best eens van JoJo afkomstig geweest kunnen zijn. Ik zou namelijk niet weten wat het anders was. Maar omdat ik kennelijk de enige ben die hem heeft gezien - terwijl het zicht méér dan perfect was - houd ik drie slagen om de arm......
    Mijn zoektocht later bij Slag Beukel leverde één rare kolking op, maar geen overtuigend bewijs. Pech? De tijd zal het leren!

Mare Verde

De MARE VERDE is een van de weinige schepen van Rederij Groen die ik nog niet had gekiekt. Nu wél dus. Hopelijk volgt er binnenkort meer, maar dan van een varende. 

Als "seismic-supply-vessel" is het is wel geen échte sleepboot, maar omdat ze is voorzien van een sleephaak voor noodgevallen, mag ze meedoen in mijn verzameling. Voor de kenner: zij heeft een Bollard Pull van 40 mt.
Ik maakte inmiddels een Sleepbootdossier van haar; kijk maar.

Hopelijk tot snel en dan liefst met een klein zonnetje!

 

Van het Nederlands Instituut voor Militaire Historie kreeg ik onlangs desgevraagd wat knipsels toegestuurd over de bouw van de GOUWE. Dank daarvoor!
Daaruit blijkt o.a. onomstotelijk dat Scheepswerf Made het casco bouwde en dat Delta Shipyard de afbouw voor haar rekening nam. 

Zie:

Het Sleepbootdossier Gouwe is daarmee aangevuld.

Fairplay III

De FAIRPLAY III vaart al minstens sinds juni dit jaar in het Rotterdamse rond met Rotterdam als thuishaven. Dat had ik even gemist kennelijk. In mijn Vlootlijst Fairplay stond nog steeds dat ze gestationeerd was in Antwerpen. Nu gecorrigeerd. Een nieuwe voor mijn verzameling dus.

 

En Avant 20

En vlak daarna kwam de EN AVANT 20 de rivier af, op weg naar Hartlepool (GB). Die had ik al, maar vooruit....