De EuroTug 2008 genaamd WALRUS II (2)* [1] IMO 9978250 wordt op 11 januari 2023 door Neptune Shipyards BV in Aalst opgeleverd aan Walrus Materieel BV uit Werkendam [2]. Inmiddels is ze 1.200 draaiuren verder.
*) Het is het tweede schip binnen de vloot dat de naam WALRUS II krijgt. Vandaar die "(2)". De eerste heeft als bouwjaar 1989 en vaart nu in Frankrijk onder de naam LE ROZEL [3].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer NP 603
|
Bouw, proefvaart en eerste thuisreis WALRUS II (2)* © Walrus Maritiem B.V. |
- Begin 2022 bestelt Walrus Materieel BV uit Werkendam bij Neptune Shipyards BV in Aalst een nieuwe EuroTug 2008 als vervanger voor de WALRUS II (1) [4].
- Neptune Shipyards zet haar als bouwnummer NP 603 op stapel en de kiellegging vindt plaats op 7 maart 2022 [2].
- Op 30 november 2022 volgt haar tewaterlating.
- 13 December 2022 wordt de werfproefvaart gehouden en 15 december de officiële proefvaart.
- Op 11 januari 2022 verlaat zij de werf en die datum staat in het Scheepsregister van Bureau Veritas genoteerd als haar bouwdatum [5].
WALRUS II (2)*
- Op 12 januari 2023 komt de WALRUS II (2)* aan in Werkendam [2].
- Het schip wordt niet gedoopt en komt direct in de vaart.
- Om te beginnen voert zij enkele binnenlandse transporten uit om zo boot en bemanning aan elkaar te laten wennen.
|
WALRUS II (2)* - Scheveningen - 11 mei 2023 |
- Vervolgens wordt op maandag 23 januari 2023 - als eerste zeetransport - koers gezet naar Radicatel (FR) om daar het binnenvaartschip METATRON op te halen en in Stellendam af te leveren.
- Op 30 maart 2023 wordt ze in de Wilhelminasluis van Andel gefotografeerd als ze onderweg is naar haar bouwer in Aalst [6].
- Op 11 mei 2023 komt zij twee keer Scheveningen binnen en zie ik haar voor het eerst [7] [8].
- Klik op deze link voor haar huidige positie: [9] [10] [11] [12].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..