Horizon Arctic

Boka Falcon

Nicobar

Wat ze daar in de Waalhaven aan het uitspoken waren werd mij niet duidelijk.

De HORIZON ARCTIC en de BOKA FALCON lagen aan de wal met de - onlangs omgedoopte -  NICOBAR er dwars tussenin. En omdat het zicht je daar door muren en schuttingen wordt ontnomen, zit het ff uitzoeken er dus niet in... Ra, ra??

Op de site van Fos staat de HORIZON ARCTIC trouwens als "beschikbaar" per morgen (19 november 2020 dus).

ALP Striker

Rond 15:00 uur kwam de ANTEOS langzij bij de ALP STRIKER voor een bemanningswissel en voor het overhevelen van een gevulde big-bag. Jammer alleen van het weer. Daardoor werd mijn filmpje van deze ontmoeting een beetje "mistig".... Klik maar!

ALP Striker

Ze is zojuist ankerop gegaan, de ALP STRIKER. Zij gaat een beetje "ijsberen", totdat de tender langzij komt.

ALP SWEEPER (l) & ALP STRIKER (r)

ALP SWEEPER (l) & ALP STRIKER (r) - 14 november 2020 - ankergebied Scheveningen

Vlak nadat ik met haar kapitein had zitten chatten, vertrok de ALP SWEEPER - voor mij onverwacht - uit het ankergebied Scheveningen. Ze gaat via Aberdeen naar Lerwick. Helaas geen mooie foto's dus.... snif, snif....

Een mooie aanleiding om haar nieuwe Sleepbootdossier te lanceren. Wil je het lezen, klik dan hier.

ALP SWEEPER & ALP STRIKER

ALP STRIKER (links) & ALP SWEEPER (rechts)

Ik vreesde even dat ik scheel was geworden, maar ik zag het toch goed. Vannacht heeft de ALP STRIKER (links op de foto) gezelschap gekregen van de ALP SWEEPER (rechts dus). Gezellig, maar graag iets dichterbij voor de foto, ja....

De ALP SWEEPER had ik trouwens nog niet eerder gekiekt. Een nieuwe in mijn verzameling dus.

Boka Falcon

(Archieffoto)

Ze zou  - volgens de website van de havendienst - 9 november 2020 om 07:20 uur vertrekken uit de Waalhaven, de BOKA FALCON. Maar ze ligt er nog steeds. Wel is de waterboot al een paar keer langzij geweest, maar dat was het dan.

En de vraag blijft of haar sleuvengraafavontuur met de MEGALODON nou wel of niet geslaagd is.

Haar terugkeer naar Nederland was voor mij in elk geval voldoende aanleiding om haar dossier bij te werken. Klik hier maar om het te lezen.

De ALP STRIKER kwam vandaag - omdat ik dezer Corona-dagen liever thuisblijf - zelf dus maar naar Scheveningen in plaats van andersom! En ze was nog op tijd ook (12:00 uur). Aardig toch... 

Ze is deze maand druk met het heen en weer slepen van het zware-ladingschip FJORD van Rotterdam naar Spanje v.v., de SERAYA. Daarmee verdient zij wat mij betreft de titel Sleepboot van de maand. Ik werkte daarom ook haar dossier bij tot een versie 3.0. Klik hier om het te lezen.

N35

Grijs met een letter/nummer-combinatie als naam en tóch geen Marine-vaartuig?

Dat is de N35 (v/h BLUE BETRIA; NORTH TRUCK; SOUND TRUCK) die op dit moment op Scheveningen ligt. Zij is onlangs - toen ze nog BLUE BETRIA heette en lichtblauw/wit was - gekocht door avonturier Pim de Rhoodes. Die vindt grijs mooi en heeft nog zo'n "grijsaard", de Cdt. FOURCAULT.

Ik zocht uit hoe deze vork aan de steel zit en zette dat - te zamen met de levensloop van de N35 - in een Scheepsdossier. Benieuwd? Lees het via deze link.

N35

N35

Marius kiekte haar toen ze rondging in de Zwaaikom.

Volgens Vesselfinder is het een "Offshore Tug/Supply Ship", maar volgens mij is er weinig "tug" aan te bekennen, aan de N35 (1983).

Ik kiekte haar zojuist toen ze Scheveningen binnenliep. In juni 2017 zou Dreifa Energy haar van haar toenmalige reder de Blue Star Line A/S kopen. Die laatste had haar BLUE BETRIA genoemd. De deal ging niet door en onlangs werd zij verkocht aan de Offshore Search Salvage and Research Company. Ze werd omgedoopt in N35 en grijs geschilderd. Doet wat Marine-achtig aan, net als trouwens de CDT. FOURCAULT, die eigendom is van dezelfde familie De Rhoodes als die achter de N35 zit. Volgens Maasmondmaritime wordt ze ondermeer ingezet bij duik- en schatduikoperaties. Vandaar waarschijnlijk die geheimzinnige kleur...

  • P.S. 1. Zie ook het filmpje van Jaco.
  • P.S. 2. Ik maakte de volgende dag nog een serie foto's. Zie: