De FFS ATHOS (v/h ATLAS, v/h EDDY 1) filmde gisteren de FFS ATLAS op een knobbelig zeetje voor Farsund (N).

De Eddytug ATLAS is verkocht naar Noorwegen en omgedoopt in FFS ATHOS. Lees er alles over in haar vernieuwde Sleepbootdossier.

Ik hoopte vandaag in  de Waalhaven een glimp te kunnen opvangen van de drie ALP-slepers die daar liggen. Mis evenwel. Alleen van de ALP FORWARD was een stukje boeg te zien, maar de rest lag achter gebouwen, muren, hekken en zeildoek. Dan niet.

 

Princess

Aan de overkant ging het iets beter. Daar trof ik in de Lekhaven de DUKE II en de MUSTANG en in de Merwehaven de BUGSIER 12, de FAIRPLAY-26 en de inmiddels van haar voorvoegsel UNION ontdane PRINCESS. Dan die maar boven dit verhaaltje.

 

ALP Ace

De ALP ACE vaart weer! Na ruim twee jaar in de mottenballen te hebben gelegen, is ze gereactiveerd.

Inmiddels heeft ze Bremerhaven - waar zij opgelegd lag - verlaten. Ze wordt op 3 februari 2020 om 19:00 uur voor Hoek van Holland verwacht. Ze blijft, volgens Vopak, een paar dagen in de Waalhaven liggen als "prompt available".

Een mooie aanleiding om haar Sleepbootdossier op te poetsen en haar te bombarderen tot Sleepboot van de maand

ALP Forward

De ALP FORWARD was gisteren al in het kleine ankergebied gaan liggen en lag daar vanmorgen nog.

Ik vroeg mij af waarom zo dicht onder de kust (ca. 2 km)? Er stond al een krachtige tot harde wind en de verwachting luidde: "West tot zuidwest, toenemend naar hard of stormachtig, 7 à 8 Bft."

Later bleek dat de MAARTJE om 08:00 uur - toen het weer dat nog toeliet - de aflossers had afgeleverd op de ALP FORWARD en na een poosje de afgelosten zou komen ophalen. Dat liep even anders....

's Middags, toen er een 6 tot 7 beaufort stond, de golfhoogte was opgelopen tot drie meter en de ALP FOWARD als een wild paard lag te steigeren aan haar ankerlijn, werd toch de MAARTJE weer besteld. Dit ook ondanks het feit dat er in Hoek van Holland inmiddels alleen nog per helikopter werd beloodst.

 

Klik op de afspeelknop midden in beeld om de video te starten. Zie ook het filmpje van Jaco Roeleveld.)

Ik filmde van achter glas de pogingen van de MAARTJE om langszij de ALP FORWARD te komen. En gelukkig blies zij, na wat proefaanloopjes, de zaak af en keerde zonder afgelosten terug naar de haven.

Het was mij niet helder waarom de ALP FORWARD niet gewoon naar binnen kwam, maar dat bleek - met haar 7,5 meter diepgang en een golfhoogte van 3 meter - geen optie. En waarom dan niet naar Rotterdam of IJmuiden, onder het motto: "Beter een seconde laf, dan je hele leven dood!", is mij ook niet duidelijk. Een centenkwestie wellicht?

>> En dat een ongeluk in een klein hoekje kan zitten bewijst dit rapport.

Wordt vervolgd..... Morgen: nieuwe dag, nieuwe kansen!

P.S.
De volgende dag werd afgemeerd in de Waalhaven.

ALP Forward

Lag gisteren de ALP STRIKER aanvankelijk wat 'mistig' te wezen, vanmorgen was het de ALP FORWARD.

Die was uit Antwerpen deze kant op gekomen en 's nachts voor anker gegaan in het ankergebied Scheveningen en doemde vanmorgen op uit de zeedamp. Hopelijk komt zij binnenkort nog een keer beter in beeld.

Een mooie aanleiding trouwens om haar Sleepbootdossier weer even op te frissen. Klik hier maar als je het wilt lezen.

ALP Striker

Op 26 januari 2020 rond 14:00 is ze bij 'Pilot Maas' en om 14:25 uur komt ze uit de mist tevoorschijn. Als ze Maassluis passeert heb ik haar pas echt scherp.

Ter ere daarvan maakte ik voor haar een eigen Sleepbootdossier. Klik en zie!

foto © Boluda

De tweede, door Iskes nieuw bestelde ASD 2312 - die HERCULES (2) zou gaan heten - is inmiddels ook verkocht. Deze aan Boluda. Zij maakt nu in Vietnam proefvaarten als VB GALLARDO en zal in Mexico gaan varen.

Zie ook:

© Damen

Ook de JUPITER (IMO 9878254), die binnenkort aan haar reis naar Nederland zal beginnen en een van de twee nieuwe aanwinsten* van Iskes had moeten worden, is inmiddels eigendom van de nieuw opgerichte 'Svitzer Netherlands BV'.

Dat bevestigt Ben Iskes, nadat FNV-Havens op hun site daar melding van had gemaakt. 

Volgens datzelfde FNV-bericht zijn, naast de JUPITER, nog vijf van de zeven slepers, die in het kader van de overname van PTA door Svitzer werden gekocht, in die nieuwe BV ondergebracht. Het betreft:

  1. ARASHI
  2. ARION
  3. LYNX
  4. TELSTAR
  5. VENUS
  • De THETIS, die al in de Svitzer-kleuren voer, is - volgens de FNV - bij Svitzer Euromed BV ondergebracht.
  • De TRITON komt niet voor op hun lijstje, maar is volgens het klasse-bureau eigendom geworden van Svitzer Europe Holding BV.

Of de betrokken twaalf kapiteins, twaalf machinisten en een matroos ook over gaan naar Svitzer, mogen zij - weer volgens de FNV - zelf beslissen. De arbeidsvoorwaarden zullen bij hun eventuele overgang niet wijzigen.

*) De tweede nieuw bestelde ASD 2312 - die HERCULES (2) zou gaan heten - is inmiddels verkocht aan Boluda. Die vaart nu in Mexico als VB GALLARDO.

Zie ook:

Dat de ARASHI - die ik gisteren kiekte - de Svitzer-vlag voerde, verbaasde mij. Ik zocht het uit:

In de deal rond de overname van Port Towage Amsterdam (PTA) gaat het niet exact om de zeven sleepboten die in de PTA-vlootlijst staan, maar - volgens Ben Iskes op Facebook - om deze acht: 

  1. ARASHI (niet op de PTA-vlootlijst)
  2. ARION
  3. TELSTAR
  4. THETIS
  5. TRITON
  6. VENUS (niet op de PTA-vlootlijst)
  7. LYNX (niet op de PTA-vlootlijst) 
  8. en later nog een niet met name genoemde eenheid. 

De MERCURIUS ging hen - los van deze PTA-deal - eerder al voor. Die heet inmiddels SVITZER MERCURIUS.

De drie die wél op de PTA-vlootlijst staan, maar dus kennelijk niet naar Svitzer gaan, zijn de:

  1. PHOENIX
  2. POLLUX
  3. SATURNUS

Na deze verkoop bestaat de vloot van Iskes nog uit elf eenheden.