De MULTRATUG 29 (2) en de MULTRATUG 31 hebben inmiddels beide een eigen Sleepbootdossier. Klik hiervoor maar op hun naam of op hun foto om het te kunnen lezen.

Ik zag dit sleepbootmodel in de webshop van Damen. Voordat ik tot aanschaf besloot, wilde ik weten of wij hier ook ergens een ASD TUG 3212 rond hadden varen. Dan zou ik er meer binding mee hebben, dacht ik. Dat  was zo en ik kocht het model dus.

Het bleek om een behoorlijk populaire serie te gaan, waarvan er - sinds de introductie in 2012 - zo'n zestig zijn gebouwd. Een aantal daarvan wacht nog op een koper.

Iskes

Iskes heeft er twee varen, de MERCURIUS en de MARS. Die hebben beide een eigen Sleepbootdossier. Klik maar op hun scheepsnaam als je die wilt lezen.

Kotug Smit

Toen nog 'Kotug' zonder 'Smit' was een van de 'early adopters' van de de ASD tug 3212. Zij namen in 2013 bouwnummer 512506 af en gaven haar de naam SD DOLPHIN. Ook zij kreeg inmiddels haar eigen Sleepbootdossier. Klik ook hier maar op haar scheepsnaam als je dat wilt lezen. Die boot werd gebouwd in Vietnam en was in week 36 van 2012 aflever gereed.

Multraship

Multraship was met hun MULTRATUG 19, met bouwnummer 512509, net iets eerder. Die kwam van de werf in Roemenië en was daar in week 18 van 2012 klaar voor de verkoop. Zij namen in 2015 nog een tweede en een derde af, de MT29 en de MT30. Die werden echter ook weer even hard verkocht. Het verhaal daarachter ken ik (nog) niet. Inmiddels hebben ze er tóch weer twee voor in de plaats genomen, te weten de MT 31 en de MT29 (2). Die kiekte ik gisteren. Ik maakte van zowel de MULTRATUG 29 (2), als van de MULTRATUG 31 een Sleepbootdossier. Klik daarvoor ook maar op hun naam.

 

Hier trouwens alle ASD Tugs 3212 die ik kon traceren:

bouwnummer bouwjaar naam

IMO

reder thuishaven
512503/ijsklasse 2012

VTS AMMOCHOSTOS

9631008

   
512504/ijsklasse 2013

VTS KERYNEIA

9631010

   
512505 2012 MEYERS EVO

9631022

   
512506 2013 Kotug Smit Londen (GB)
512509 2012 MULTRATUG 19

9630250

Multraship Luanda (AO)
512510 2012 KIN

9630262 

   
512511 2012 SL TIGER

9631058 

   
512512 2012 SL SERVAL

9631060

   
512513 2012  KAPITAN MARKIN

9670860

   
512514 2012 VOLODYMYR IVANOV

9670872

   
512515 2014 KOC MUHAB    
512516 2014  KOC SHAHEM    
512517 2014  KOC SAHEB    
512518  2014

KOC SHAHEEN

9676008

   
512519 2015  KOC SHAMEKH    
512520  

KOC MUAAWEN

9676022

   
512521  

KOC FARES

9676034

   
512522 2015 KOC QAEED    
512523 2015  KOC JAWAD    
512524     ??    
512525     ??    
512526     ??    
512527     ??    
512528 2015 

TIRRICK
(v/h  MULTRATUG 29, v/h MERCURIUS)

   
512529  2015 SHALDER
(v/h MULTRATUG 30)
   
512530  2014 ADRIATIC    
512531 2016 MARS

9695509

Iskes Wilhelmshaven (D)
512532 2014 SVITZER LONDON    
512533 2014 MERCURIUS

9695523

Iskes Eemshaven (NL)
512534 2014 CALABRIA

9695535

   
512535 2014 MARDEANGELES

9695547

   
512536 2014  HURACAN 1

9695559

   
512537 2016 TMM COLIMA

9695561

   
512538 2015  YOSR    
512539 2015 SVITZER DEBEN

9695585

   
512540 2016 LUISA NERI

9695597

   
512541 2015 SVITZER KENT    
512542 2016 MULTRATUG 31

9695614

Multraship Tennesseehaven (NL)
512543 2015  WS TITAN

9679244

   
512544 2016

WS PROCYON

9679256

   
512545 2016 SL LULU

9795787

   
512546 2018 SL MURJAN

9795799

   
512547 - -

9795804

   
512548 2018 MULTRATUG 29 (2)

9795816

Multraship Tennesseehaven (NL)
512549 -

9795828 

   
512550  - -

9795830 

   
512551 DAMEN YN512551

9795842

   
512552 DAMEN YN512552

9795854

   
512553 2018  SVITZER GLENROCK

9795866

   
512554  - CC GREGORY

9824100

   
512555 CC PORTLAND

9824112

   
512556 -

9824124

   
512557 -

9824136 

   
512558 2018  ELRINGTON

9824148

   
512859 -

9824150

   
512560 2018 BAINBRIDGE

9824162

   
512561 2018  INGOT

9824174

   
512562 2018 WS SIRIUS

9834545

   

 

Multratug 32

Fairplay I

Fairplay XI

Ik heb eindelijk mijn foto's van een varende MULTRATUG 32. Het begon wel net te regenen toen ze naar buiten kwam, maar ze staat er op.

Een mooie aanleiding trouwens ook voor een update van haar Sleepbootdossier, want de ontwikkelingen rond het ontwerp hebben intussen niet stil gestaan. Klik en lees versie 6 maar.

(De FAIRPLAY I en de FAIRPLAY XI kwamen net iets eerder naar buiten en staan er ook op. Zij zonder spetters!)

Dancing Water

Dancing Water

Het KNMI waarschuwde voor het district Hoek van Holland voor noordwest 8.

Dat had de DANCING WATER er niet van weerhouden om met het vuurwerkponton - de NP 477 - vanuit Rotterdam naar Scheveningen te komen. Zij houdt - gezien haar naam - kennelijk wel van een beetje ruw weer. Vlak voor de deur kreeg de sleep stuurassistentie van de OCEAAN. Om 18:21 uur waren ze binnen en meerden af in de Derde Haven. En de bui? Die kwam een uurtje later (19:28 uur).
Je moet maar durven!

Seaways 22 & Carlo Martello

De CARLO MARTELLO heeft vanaf nu ook een eigen Sleepbootdossier, om te voorkomen dat ze jaloers wordt op de SEAWAYS 22. Daar staan wederom geen spectaculaire zaken in, want ook over haar er is op het internet weinig te vinden, maar toch....genoeg voor een uurtje klikken en lezen! 

>> Klik hier voor dat dossier. <<

Smit Ebro

De SMIT EBRO was de enige van de vijf slepers die ik vandaag voor de lens kreeg die aan het werk was. Zij had het in de Lekhaven druk met het draaien en afmeren van de NEDERLAND REEFER.

 

Seaways 22 & Carlo Martello

Daar trof ik voorts de SEAWAYS 22. Die lag afgemeerd langszij de CARLO MARTELLO. De foto kwam mooi van pas voor mijn bijgewerkte Sleepbootdossier over de SEAWAYS 22. Klik en kijk maar!

 

Sea Bulldog

Fairplay 31

En waar ik eigenlijk voor naar Rotterdam was gereden, was voor de SEA BULLDOG en de FAIRPLAY 31. Twee slepers die ik nog niet in mijn foto-verzameling had. Nu dus wél, hoewel de FAIRPLAY 31 lelijk werd afgedekt door een olieboot. En die zou er nog wel even blijven liggen ook, omdat zij olie had gelekt en nu de politie aan boord had. Een volgende keer beter!

Klik voor de overige foto's even op deze button:

 

Seaways 22

De SEAWAYS 22 heeft vanaf nu een eigen Sleepbootdossier. Daar staan geen spectaculaire zaken in, want er is op het internet weinig over haar te vinden, maar toch.... het weten waard! 

>> Klik hier voor dat dossier. <<

En Avant 10

Vanaf de Maasvlakte kwam de EN AVANT 10 met het ponton BREMEN, beladen met - zo te zien - funderingen en transitiestukken voor windmolens. Bestemming Eemshaven. Het span zat wat ver weg voor de foto en ook de hittetrilling maakte het er niet beter op, maar als bewijsplaatje voldoende.

 

Seaways 22

En vlak daarna kwam vanuit de Wilhelminahaven in Schiedam een sleep de rivier af, bestaande uit het ponton CC ATLANTIQUE, getrokken door de SEAWAYS 22, met stuurassistentie van de EN AVANT 7 en de EN AVANT 9. Op het ponton, de onderbouw voor het eerste transformatorplatform in het nieuw aan te leggen windpark Borssele. Die 'jacket', zoals dat gevaarte in vaktermen heet, werd gebouwd bij HSM Offshore in Schiedam. 

 

En Avant 9

De beide Muller-Dordrecht slepers haakten buiten de pieren af en gingen vol gas retour station. De sleep vervolgde zijn reis naar het Windpark Borssele.

Zie ook deze video"s die TenneT-TSO liet maken van de bouw en het transport van dit gevaarte: