De OPAL is een van de drie ankerbehandelende sleep- en bevoorradingsschepen (AHTS) van de Poolse rederij Polskie Ratownictwo Okrętowe. De andere twee zijn de AMBER II en de ONYX, waarover ik eerder al een dossier maakte.
Ik trof de OPAL voor het eerst op 26 april 2017 in de Lekhaven. Deze week - om precies te zijn: 17 oktober 2017 - lag zij er weer. Ik maakte toen wat nieuwe foto's en ging vervolgens op onderzoek uit. Er blijkt echter maar bar weinig over haar te vinden te zijn. Geen spannende verhalen, zoals bij de AMBER II, en geen stukken in vakbladen of kranten. Ik vond alleen in een blad Sleep- en duwvaart uit 2010 haar technische specificaties en haar levensloop. Die levensloop bevatte zaken die ik nog niet wist. Zie:
Tabel: Levensloop IMO 9489479
naam |
datum |
plaats |
bij |
bijzonderheden |
Bouwnummer H887C |
18-10-2008 |
Fuzhou (China) |
Kiellegging |
|
Bouwnummer H887C |
12-1-2009 |
Fuzhou (China) |
Fujian Southeast Shipyard |
Tewaterlating |
Bouwnummer H887C |
00-00-2009 |
Singapore |
Jaya Shipbuilding's yard |
Afbouw van het casco |
30-3-2009 |
Oplevering aan Airia Jaya Marine (S) Pte. Ltd., Singapore |
|||
JAYA ACHIEVER |
00-10-2009 |
Nieuwe eigenaar: Jaya Offshore Holdings Pte. Ltd., Singapore |
||
OPAL |
00-12-2009 |
Herdoop. Nieuwe eigenaar: Polskie Ratownictwo Okrętowe |
Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links: