

De MSC DRAGON (IMO 9240952) [1] heette bij haar oplevering NORMAND IVAN [1a]. Zij is een ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS) van het type VS 480 AHTS, ontworpen door Vik-Sandvik [2] [3*].
*) In 2008 overgenomen door Wärtsilä [4].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer B-834/01 en 170
 |
VS 480 AHTS © Vik-Sandvik |
- Op 20 oktober 2000 wordt tussen de Solstad Offshore ASA in Skudeneshavn (NO) en Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk in Flekkefjord (NO) haar bouwcontract getekend [5].
- Het casco wordt gebouwd bij Stocznia Polnocna S.A. in Gdansk (PL) [5].
- Daar vindt op 20 december 2000 de kiellegging plaats van wat voorlopig bouwnummer B-834/01 gaat heten [5].
- Ze wordt op 20 juli 2001 tewater gelaten [5].
- Vervolgens wordt ze door Euro Enterprise en Busker & Berging AS naar Flekkefjord (NO) gesleept [6].
- Na haar afbouw bij Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk, onder bouwnummer 170, wordt ze op 5 maart 2002 opgeleverd. In haar scheepsregister komt die datum als bouwdatum [5].
NORMAND IVAN
- Ze wordt op 5 maart 2002 opgeleverd [5] aan Solstad Offshore ASA (SOFF) die haar onderbrengt bij Solstad Shipping A/S.
- Na heel even op de spot-markt te hebben geopereerd, wordt ze vanaf begin april 2002 ca. 4 maanden gecharterd door Prosave voor FPSO-operaties in West-Afrika [7].
- Op 10 juni 2002 wordt ze in Rotterdam (NL) gezien [8].
- In 2003 is ze als survey-vessel aan het werk in de NA KIKA FDS locatie [9].
- In 2004 gaat zij langdurig aan het werk voor MURPHY Sabah/Sarawak Oil Co Ltd (Murphy) voor werk in Maleisië.
- In 2012 verwerft zij van Murphy wederom een tweejarig contract (met een optie voor nog een jaar) [10].
- In 2015 wordt dat contract wederom met een jaar (met een optie voor nog een jaar) verlengd [11].
- Na afloop wordt ze op 13 december 2016 opgelegd in Storesund (NO) [12].
- In 2018 verwerft zij toch weer van Murphy een eenjarig contract (met een optie voor nog een jaar) [13].
- Na afloop van dat contract wordt ze op 25 oktober 2020 wederom opgelegd [12].
- Ze wordt op 7 april 2022 door Solstad Rederi AS op papier overgeschreven naar haar nieuwe eigenaar [14].
MSC DRAGON
- Op 7 april 2022 verwerft de Lismore Oceanway Limited haar en brengt haar management onder bij de MSC Shipmanagement Limited in Limasol (CY) [5].
- Op 2 augustus 2022 vindt de eigendomsoverdracht plaats en wordt ze omgevlagd naar Liberia en omgedoopt tot MSC DRAGON [15].
- Op 25 augustus 2022 wordt ze door de STADT KINN vanuit Karmøy (NO) versleept naar verft Halsnøy Dokk om te worden gedokt ter voorbereiding op haar reactivering na 6 jaar opgelegd te zijn [16] [17] [18].
- In oktober 2022 komt ze bij Franklin in Rotterdam/Heijplaat (NL) voor de kant voor 'diverse werkzaamheden' [19].
- Zowel op 13 oktober 2022 als op 19 december 2022 wordt ze gekiekt in Rotterdam (NL) [20].
- Vanaf 2023 wordt Dutch Marine Contractors (DMC) in opdracht van MSC haar commercieel manager [21].
- 9 Januari 2023 komt ze vanuit Le Havre (FR) in Antwerpen (BE) aan voor een werfbeurt bij Mercantile Shiprepair [22] [23].
- Op 25 mei 2023 wordt ze bij De Schone Waardin in Ritthem (NL) gekiekt als ze vanuit Antwerpen op weg is naar Ferrol (ES) [24].
- In Ferrol [25] begint een van haar eerste DMC-klussen, een sleepreis met een gastanker BERING ENERGY die via het Kanaal naar Bøvågen (NO) moet [21]. Vertrek 3 juni 2023 [26] - aankomst 12 juni 2023 [27].
- Vanaf medio juni 2023 ligt ze in Rotterdam (NL) in afwachting van haar volgende charter [21].
- Ik zie haar op 22 juli 2023 vanuit Hoek van Holland (NL) op de Maasvlakte liggen en kiek haar voor het eerst [28] [headerfoto].
- Haar huidige positie is te vinden via [29] [30] [31] [32].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..