ALP Forward

Lag gisteren de ALP STRIKER aanvankelijk wat 'mistig' te wezen, vanmorgen was het de ALP FORWARD.

Die was uit Antwerpen deze kant op gekomen en 's nachts voor anker gegaan in het ankergebied Scheveningen en doemde vanmorgen op uit de zeedamp. Hopelijk komt zij binnenkort nog een keer beter in beeld.

Een mooie aanleiding trouwens om haar Sleepbootdossier weer even op te frissen. Klik hier maar als je het wilt lezen.

ALP Striker

Op 26 januari 2020 rond 14:00 is ze bij 'Pilot Maas' en om 14:25 uur komt ze uit de mist tevoorschijn. Als ze Maassluis passeert heb ik haar pas echt scherp.

Ter ere daarvan maakte ik voor haar een eigen Sleepbootdossier. Klik en zie!

foto © Boluda

De tweede, door Iskes nieuw bestelde ASD 2312 - die HERCULES (2) zou gaan heten - is inmiddels ook verkocht. Deze aan Boluda. Zij maakt nu in Vietnam proefvaarten als VB GALLARDO en zal in Mexico gaan varen.

Zie ook:

© Damen

Ook de JUPITER (IMO 9878254), die binnenkort aan haar reis naar Nederland zal beginnen en een van de twee nieuwe aanwinsten* van Iskes had moeten worden, is inmiddels eigendom van de nieuw opgerichte 'Svitzer Netherlands BV'.

Dat bevestigt Ben Iskes, nadat FNV-Havens op hun site daar melding van had gemaakt. 

Volgens datzelfde FNV-bericht zijn, naast de JUPITER, nog vijf van de zeven slepers, die in het kader van de overname van PTA door Svitzer werden gekocht, in die nieuwe BV ondergebracht. Het betreft:

  1. ARASHI
  2. ARION
  3. LYNX
  4. TELSTAR
  5. VENUS
  • De THETIS, die al in de Svitzer-kleuren voer, is - volgens de FNV - bij Svitzer Euromed BV ondergebracht.
  • De TRITON komt niet voor op hun lijstje, maar is volgens het klasse-bureau eigendom geworden van Svitzer Europe Holding BV.

Of de betrokken twaalf kapiteins, twaalf machinisten en een matroos ook over gaan naar Svitzer, mogen zij - weer volgens de FNV - zelf beslissen. De arbeidsvoorwaarden zullen bij hun eventuele overgang niet wijzigen.

*) De tweede nieuw bestelde ASD 2312 - die HERCULES (2) zou gaan heten - is inmiddels verkocht aan Boluda. Zij maakt nu in Vietnam proefvaarten als VB GALLARDO.

Zie ook:

foto © Svitzer 

Dat de ARASHI - die ik gisteren kiekte - de Svitzer-vlag voerde, verbaasde mij. Ik zocht het uit:

In de deal rond de overname van Port Towage Amsterdam (PTA) gaat het niet exact om de zeven sleepboten die in de PTA-vlootlijst staan, maar - volgens Ben Iskes op Facebook - om deze acht: 

  1. ARASHI (niet op de PTA-vlootlijst)
  2. ARION
  3. TELSTAR
  4. THETIS
  5. TRITON
  6. VENUS (niet op de PTA-vlootlijst)
  7. LYNX (niet op de PTA-vlootlijst) 
  8. en later nog een niet met name genoemde eenheid. 

De MERCURIUS ging hen - los van deze PTA-deal - eerder al voor. Die heet inmiddels SVITZER MERCURIUS.

De drie die wél op de PTA-vlootlijst staan, maar dus kennelijk niet naar Svitzer gaan, zijn de:

  1. PHOENIX
  2. POLLUX
  3. SATURNUS

Na deze verkoop bestaat de vloot van Iskes nog uit elf eenheden.

Arashi

Volgens Tugspotters.com heeft Iskes - als onderdeel van de PTA-deal - de ARASHI aan Svitzer verkocht in plaats van de PHOENIX.

Ik kiekte haar vandaag in IJmuiden met de Svitzer-vlag in top en paste haar Sleepbootdossier aan. 

Svitzer Mallaig

Ik kiekte haar gisteren in het Beerkanaal en vandaag is haar complete geschiedenis al verwerkt in haar eigen Sleepbootdossier. Klik en zie maar.

EMS Tug

Svitzer Mallaig

Ik was vandaag naar de Europoort en de Maasvlakte en kiekte daar twee voor mij nieuwe slepers, drie oude bekende en een Kuifaalscholver. Lees maar:

  1. De EMS TUG was - als YN571727 - aanvankelijk Damen's "showboat" van dit nieuwe model Shoalbuster 2711. Ze werd kortgeleden door hen verkocht aan EMS Offshore Service GmbH & Co. KG. en toevallig vandaag bleek zij op weg te zijn naar die nieuwe eigenaar in Leer (D). Ik kiekte haar van grote afstand, maar nog net herkenbaar.
  2. De SVITZER MALLAIG - mijn eigenlijke doel van de dag - is sinds eind december voor Fairplay in de Rotterdamse haven actief. Vanochtend lag ze helaas verdekt opgesteld in de Tennesseehaven. Maar toen ik 's middags voor een tweede poging terugkwam, kwam zíj́ net terug van een klus en kon ik haar gelukkig zelfs varend kieken.

Als "bijvangst":

Fairplay-III

Smit Hudson

Innovation

En een Kuifaalscholver, maar dat is geen sleepboot.

Fairplay-35

De FAIRPLAY-35 is mijn Sleepboot van de maand januari.

In haar beginjaren heeft zij als VERIÑA opgelegd gelegen, omdat de gasfabriek waarvoor ze zou gaan werken niet mocht worden opgestart. Een vreemde start dus. Nu is ze voor Fairplay aan de slag in en vanuit de Rotterdamse haven.

Dat en meer is te lezen in haar Sleepbootdossier. Even doorklikken dus!

Provinciaalse Zeeuwse Courant (PZC)
bouwnummer AMELS 18802 op drift © Theo Kruizinga

De IKAR is met het casco van een superjacht met bouwnummer AMELS 18802 vanaf de nieuwbouwwerf in Polen onderweg naar Amels in Vlissingen, alwaar het zal worden afgebouwd. Gedwongen door het slechte weer, maakt zij op 22 december 2019 een tussenstop in de Eemshaven [link 1.]. Maar als de sleep vervolgens op Tweede Kerstdag 2019 bijna op haar eindbestemming is, gaat het alsnog mis. Met nagenoeg windstil weer breekt - in het zicht van de haven - de sleeptros en komt in de schroef. Het casco raakt op drift en komt tussen twee kribben voor de Vlissingse boulevard tot stilstand. Zij vormt daarmee een onverwachte Kerstattractie. Kort daarop weet de Vlissingse Bootliedenwacht vast te maken en het in de buitenhaven af te meren. Daar wordt het onderzocht op eventuele schade [link 2.] [link 3.].

De IKAR wordt op haar beurt door de SEA ECHO langszij genomen en naar de Piet Heinkade in Vlissingen gebracht [link 4.].

Al met al geen 'Gelukkig' Kerstfeest dus voor de bemanning van de Poolse sleper!