IKAR , SIEBENGEBIRGE & BUIZERD

© Kees Torn

In 2017 verspeelde de IKAR nabij Texel de door haar gesleepte veerpont SIEBENGEBIRGE. Ik kreeg zojuist het onderzoeksrapport daarover en verwerkte dat in dit Sleepbootdossier

Ik ging eigenlijk voor de MAERSK MAKER die te zamen met de BUGSIER 3 het zelfheffende booreiland MAERSK RESILIENT vanaf de Maasvlakte II naar haar positie op de Noordzee ging brengen. Toen ik aan kwam, zag ik alleen de bovenkant van de poten nog boven de zeemist uitsteken. Van de slepers geen glimp. Jammer dan; moet je ook maar vroeger opstaan!

 

Adriaan

Sea Echo

Sea Echo & Adriaan

Toen het iets opklaarde kwam wél de ADRIAAN tevoorschijn. Die bleek te liggen wachten op de inkomende Shoalbuster SEA ECHO die het ponton E 350 op sleep had. Zij ging fungeren als stuurboot. En wat nou precies haar status is, is mij onduidelijk. Zij staat te boek als "museum-sleper", maar is hier toch duidelijk aan het werk. Bovendien komt zij niet (meer?) voor op de site van de Stichting Sleepboothaven Maasluis. Ra-ra....

 

GPS Avenger

GPS Avenger

En toen dat span voorbij was, kwam de Shoalbuster GPS AVENGER de rivier af met het ponton SB8422, op weg naar de Eemshaven. De duwboot WALVIS was al eerder afgehaakt.

Een dampig dagje al met al, zowel qua weer, als qua humeur....

foto: © Iskes Towage & Salvage

Ik heb haar zelf nog niet kunnen fotograferen, de ARASHI en tóch werd zij mijn Sleepboot van de maand april.

Ik maakte dus ook het bijbehorende Sleepbootdossier met haar levensloop en allerhande links. Klik maar even door om het te lezen; dan weet je álles over haar en meer. En misschien krijg ik haar nog wel eens voor de lens; wie weet.

Diavlos Force

Nog niet eerder voor mijn lens, de DIAVLOS FORCE (1983), een ankerbehandelings- en bevoorradingssleepboot, die tevens als oliebestrijdingsvaartuig kan worden ingezet. Het is een Griek. Ik trof haar vandaag  in de Lekhaven, naast de BRITOIL 120.

 

Viking

En twee plekjes verder de VIKING (2008), een dubbelschroef knikspant sleepboot met hekrol en duwsteven van Koerts International Towing Service uit Delfzijl. Ook die had ik nog niet eerder gekiekt.

Bibby Athena & Bibby Tethra

Het lijken trimarans, maar het zijn catamarans met een boegroer, de BIBBY ATHENA en de BIBBY TETHRA. Ik trof ze aan de Visafslag en werd nieuwsgierig.

Het Britse zeebodemonderzoeksbureau Bibby HydroMap, onderzoekt met deze schepen de bodem van de locaties waar Vattenfall (die NUON heeft opgeslokt) de windmolenparken Hollandse Kust Zuid I & II aan het aanleggen is. Meer weten? Lees hun nieuwsbericht en het artikeltje dat De Scheveninger er over schreef.

Zij transformeerde de laatste weken van LEWEK FALCON in BOKA FALCON. Reden genoeg voor haar eigen dossier. Klik en lees maar!

Het is vandaag precies twee jaar geleden dat ik mijn oude hobby "bootjes kijken" weer oppikte en toen een fervent "tugspotter" werd.

Klik en lees maar waarom en zo.

Een dag later dan de bedoeling was, ging ze om 08:19 uur los, de ALP DEFENDER.

Om 09:31 uur passeerde zij Maassluis en om 10:00 uur stak ze in zee op weg naar Lome (TG) om daar een sleep op te pikken voor Mexico. Dit keer kon ik haar in Hoek van Holland opvangen en ondanks de regen zijn de plaatjes redelijk geslaagd. Toch?

Behouden vaart!

Union Bear

Na de mislukking met de ALP DEFENDER, maakte ik nog een vrijblijvend sleepbootrondje.

Eerst naar de Waalhaven 3. Daar pakten zich donkere wolken samen boven de UNION BEAR. Die ligt daar sinds begin dit jaar opgelegd, net als haar buurvrouw, de SMIT ANGOLA. Dat gaat niet goed met die twee.

Daarna nog even naar de Maasvlakte, altijd goed voor wat los spul. Het was er prachtig weer voor. Klik daarvoor maar even op:  

 

Ik zou vandaag mooie prentjes kunnen schieten van de ALP DEFENDER. Zij zou namelijk vertrekken vanuit haar schuilplaats in Maashaven 1 en dus goed te zien zijn. Mis evenwel!

Gisteren kreeg ik als haar ETD (Estimated Time of Departure) 5 maart 2019 - 10:00 uur door. Dat werd aanvankelijk verschoven naar 12:00 uur en weer wat later naar 14:39 uur. Nou, mooi niet dus. Toen ik vanmorgen ter plekke kwam, gebeurde er niets, behalve dan dat er brandstof werd gebunkerd. Na wat gezoek op het internet bleek haar vertrek te zijn uitgesteld tot morgen 08:00 uur. Balen dus en vandaag daardoor alleen bewijsplaatjes kunnen maken van dat verstoppertje spelen. Van welke kant je haar ook bekeek, het bleef uie! Zie maar:

ALP Defender

ALP Defender

 

En bij de even verderop liggende BOKA FALCON, was het van hetzelfde laken een pak, met dat verschil dat die zich vanaf de overkant wél redelijk liet platen.

Zij heette trouwens voorheen LEWEK-FALCON en is pas sinds zeer kort toegevoegd aan de vloot van Boskalis. Net uit het dok waar zij haar "BOKA-make-over" onderging. Het is een multifunctioneel offshore-schip met een bollard-pull van maar liefst 403 mt. 

Boka Falcon

Boka Falcon

Wat ik vandaag nog meer zag, volgt in een volgend verhaaltje.....