Sinds eind februari is de ALP IPPON (ex TAURUS) de tijdelijke Kustwacht-noodhulpsleper voor het windmolenpark bij Borssele.

Een mooie aanleiding om haar tot Sleepboot van de maand te bombarderen en om haar Sleepbootdossier te herschrijven. Wil je dat dossier lezen, klik dan hier.

NB545101

NB545101

Vandaag kwam dit spookschip - zonder naam, thuishaven en IMO-registratienummer - op bezoek op Scheveningen en zo te zien op proefvaart.

Het blijkt een ouder schip, type: Fast Crew Supplier 4008, destijds besteld door Naviera Integral S.A. de CV - Mexico [bron]. Ze werd al eind december 2015 als casco in Cuxhaven gekiekt. Toen kwam ze daar - onder de naam YN545101 (IMO 9762302) en met als thuishaven Kędzierzyn-Koźle -  met nog twee andere casco's  - aan vanuit de Damen-werf in Kędzierzyn-Koźle  [bron: Binnenschifferforum.de]. Ze ging pas op 16 februari 2016 achter de sleepboot CYKLOP door naar Damen Gorinchem [bron: Shipspotting]. Het zou in december 2018 zijn opgeleverd [SWZ], doch waarom het schip hier rond vaart in plaats van in Mexico is mij niet helder. Wellicht werd de order geannuleerd en is er nu een nieuwe liefhebber voor haar gevonden.

ALP Guard

De wereldberoemde* ALP GUARD ligt voor mijn deur te steken. Te ver weg voor een échte foto, maar op dit bewijsplaatje toch herkenbaar.

Volgens Arjan zijn monteurs van Bolier bezig geweest met het afstellen van de motoren. Aansluitend zou ze een sleep gaan ophalen in Noorwegen.

*)  Wereldberoemd door het lostrekken van de dwarsligger in het Suezkanaal.

Thor II

Op 29 januari j.l. werd zij voor mijn deur bevoorraad door de plaatselijke tender MAARTJE. Ondanks het druilerige weer kon ik haar kieken. Ik besloot toen een Sleepbootdossier over haar te maken. Dat is nu klaar. Een mooie gelegenheid om haar maar gelijk te bombarderen tot mijn Sleepboot van de maand. Klik voor dat Sleepbootdossier maar hier.

18 februari 2022
  • 06:00 - De WISBY TEAK komt uit Portsmouth (UK) en gaat voor anker voor Hoek van Holland.
  • 13:40 - Tijdens de aanloop naar de storm Eunice gaat haar anker krabben waardoor ze aan de noordkant van de vaargeul terechtkomt. Omdat ze volgens dit Facebookbericht [fb] waarschijnlijk motorproblemen heeft, kan ze zichzelf niet redden.
  • 17:00 - De MANTA ligt - in verband met het heersende onstuimige weertype - al een paar dagen 'stand-by' voor de kust van Noordwijk en stoomt op naar de WISBY TEAK.
  • 17:15 - De MANTA meldt zich in bij de VC Scheveningen, met het verzoek om de twee schepen in haar nabijheid te verzoeken haar niet te belemmeren in koers en snelheid [fb1].
  • 17:55 - De Kustwacht waarschuwt de WISBY TEAK dat ze gevaarlijk dichtbij een onderzeese leiding komt en zich erop moet voorbereiden desnoods haar anker te lichten.
  • 19:45 - De MANTA komt ter plaatse en doet een eerste poging contact te maken [fb2].
  • 23:00 - De sleep is zover dat zij wat verder zee op kan en houdt zich daar gedurende de nacht gaande.
19 februari 2022
  • 14:00 - Er wordt koers gezet naar de Maasmond.
  • 16:15 - De sleep bereikt Hoek van Holland, alwaar de FAIRPLAY 24 aanhaakt als achterboot [fb3].
  • 18:46 - De WISBY TEAK wordt veilig afgemeerd in de Merwehaven.
  • 20:00 - De MANTA blijft er ook een nachtje slapen.
20 februari 2022
  • 10:00 - De MANTA keert terug naar zee.
  • 13:00 - Ze neemt positie in nabij Ter Heijde, in afwachting van de volgende storm en haar mogelijk volgende 'jop'.

Fairplay 33

De FAIRPLAY-33 is verkocht en gaat varen onder de vlag van EDT Offshore onder de naam EDT AEOLUS. Lees alles en meer over haar in het nieuwe Sleepbootdossier EDT AEOLUS.

TSM Loch

Ze lag vanaf 5 januari 2022 iets meer dan drie weken in Stellendam voor een grote onderhoudsbeurt, de Franse sleepboot van Nederlandse makelij TSM LOCH. Ik kiekte haar daar een zocht haar levensloop bij elkaar. Die verwerkte ik in een gloednieuw Sleepbootdossier. Klik hier om dat te lezen.

KOOLE 35 - IJmuiden - 22 januari 2022 © Marcel Coster

Op 18 januari 2022 is de DIAMOND verkocht en heet vanaf dan KOOLE 35. Ik paste haar Sleepbootdossier aan.
Klik maar op deze link als je het wilt lezen.

Op basis van haar optreden bij de berging van de JULIETTA D heb ik een Sleepbootdossier over de MULTRATUG 18 samengesteld. Als je het wilt lezen, klik dan hier.

Dag 2 - 01-02-2022 (voor dag 1 zie deze link)

Situatie 01-02-2022 - 09:45uur

De sleep heeft op zee het daglicht afgewacht, mede in de hoop dat de wind zou luwen. Om 09:45 uur ligt het hele span, inclusief de teruggekeerde MULTRATUG 18, nog tegen de wind in op zee.

Volgens de Telegraaf worden er met een helikopter drie extra mensen aan boord gebracht om de verbinding met de MULTRATUG 18 te herstellen, waarna de sleepactie kan beginnen.

  

Om 13:30 uur maak ik mijn eerste foto als de sleep naar binnen komt. De SOVEREIGN voorop en als achterboot de MULTRATUG 18. De MANTA escorteert het span en eenmaal binnen vliegen er allerhande havenslepers op af om het schip over te nemen en in de Beneluxhaven af te meren.

De op Hoek van Holland aanwezige fotografen - waaronder ik dus - hebben de pech dat het konvooi het Calandkanaal in draait. Dus langs de voor hen verkeerde kant van de scheidingsdam. Ver weg en tegen het licht in. Maar de bewijsplaatjes zijn er en het zaakje is (redelijk) veilig binnen.

In de loop van de dag zijn de kapitein en de eerste stuurman voor nader onderzoek aangehouden, omdat zij - waarschijnlijk zonder dat er sprake was van levensgevaar - het schip hebben verlaten, aldus de NRC.

Zie ook het persbericht van Boskalis.