De ASSISTER (IMO 9193783) [1] heette bij haar oplevering MAERSK ASSISTER (3)*. Ze is het eerste schip van het A-type [2] [3]. Die serie bestaat uit zes ankerbehandelende sleep- en bevoorradingsschepen (AHTS) **, ontworpen door en gebouwd bij de Volkswerft Stralsund GmbH in Stralsund (D), onderdeel van de A.P. Møller-MÆRSK Group [4]. Sinds december 2018 is ze eigendom van JD Crafts A/S (JD-Contrator A/S) uit Holstebro (DEN) [5].
*) Die '(3)' geeft aan dat zij het derde schip is met deze naam.
- De eerste dateert uit 1987
- De tweede uit 1995
Hier haar levensloop:
Bouwnummer 428
- Ze wordt in opdracht van A.P. Møller - Mærsk A/S gebouwd bij de Volkswerft Stralsund GmbH in Stralsund (D).
- De kiellegging van wat voorlopig bouwnummer 428 gaat heten, vindt plaats op 30 april 1999 [7].
- Ze wordt op 8 oktober 1999 tewater gelaten [7].
- In haar scheepsregister komt 10 maart 2000 als bouwdatum.
MÆRSK ASSISTER
|
Doop 10 januari 2000 © Maersk |
- Op 10 januari 2000 wordt ze op de Volkswerft Stralsund GmbH, door Mw. Ursula Reich - de vrouw van een van de directieleden van de Kreditanstallt für Wiederaufbau - gedoopt tot MÆRSK ASSISTER [7].
- Op 10 maart 2000 vindt in Stavanger de officiële overdracht aan Mærsk Supply Service AS uit Kopenhagen (DK) [8].
- Vanaf dan wordt ze ingezet op de spotmarkt op de Noordzee [8].
- Op 16 maart 2004 begint haar charter voor Statoil die bestaat uit het assisteren bij de verplaatsing van het platform BORGLAND DOLPHIN. Die klus duurt zeven dagen [9].
- In 2004 verwerft zij een driejarig contract met Charles Thompkins Consultants, waarvoor ze wordt aangepast om een SMD-pijpleidingploeg te slepen. Er wordt een deiningscompensator geïnstalleerd en het A-frame wordt speciaal voor dit contract aangepast [10].
- Dat contract wordt in oktober 2007 verlengd tot het eerste kwartaal van 2011 met een optie voor nog eens twee jaar [11].
- Medio 2012 gaat ze van start met het graven van een sleuf van 23 km voor een Deense stroomkabel [12].
- In de zomer van 2013 volgt zo'n zelfde opdracht [13].
- In mei 2015 krijgt ze bij de Remontowa Shiprepair Yard SA in Gdańsk (PL) een nieuwe back-up sleeplier op dek "D" inclusief de bijbehorende aanpassingen [14].
- Bijna gelijktijdig maakt Maersk bekend dat ze zal worden opgelegd in Invergordon [15] [16].
- In 2016 verhuist ze - nog steeds opgelegd - naar Fredericia [17].
- In december 2018 wordt ze - tezamen met de MAERSK BOULDER - verkocht aan JD Crafts A/S in Holstebrø (DEN) [5].
ASSISTER
- In december 2018 verwerft JD-Contractors A/S’s dochteronderneming JD Crafts A/S haar en noemt haar om tot ASSISTER.
- In de eerste twee maanden van 2019 wordt het hele schip en alle machines grondig nagezien en waar nodig gerepareerd [18].
- Op 6 maart 2019 gaat ze in dok voor haar periodieke onderhoud en voor extra controle's van de thrusters en het aanbrengen van de huisstijlkleuren [18].
- De weken daarop wordt alles en iedereen voorbereid op het toekomstige werk. Zo vinden bijvoorbeeld de DP-proeven plaats en krijgt ze in de UK haar A-frame terug [18].
- In september 2019 versleept zij het platform GIANT van Esbjerg naar Gdańsk [19].
- Op 11 juni 2023 vertrekt zij vanaf de 2de Maasvlakte met de drijvende windmolen KIN-02 terug naar haar positie in Schotland [20] [21] [22].
- Na die klus is zij op 26 juni 2023 weer terug in Rotterdam, alwaar ik haar weet te kieken [headerfoto].
- Haar huidige positie is te vinden via [23] [24] [25] [26].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..