Arashi

Volgens Tugspotters.com heeft Iskes - als onderdeel van de PTA-deal - de ARASHI aan Svitzer verkocht in plaats van de PHOENIX.

Ik kiekte haar vandaag in IJmuiden met de Svitzer-vlag in top en paste haar Sleepbootdossier aan. 

Svitzer Mallaig

Ik kiekte haar gisteren in het Beerkanaal en vandaag is haar complete geschiedenis al verwerkt in haar eigen Sleepbootdossier. Klik en zie maar.

EMS Tug

Svitzer Mallaig

Ik was vandaag naar de Europoort en de Maasvlakte en kiekte daar twee voor mij nieuwe slepers, drie oude bekende en een Kuifaalscholver. Lees maar:

  1. De EMS TUG was - als YN571727 - aanvankelijk Damen's "showboat" van dit nieuwe model Shoalbuster 2711. Ze werd kortgeleden door hen verkocht aan EMS Offshore Service GmbH & Co. KG. en toevallig vandaag bleek zij op weg te zijn naar die nieuwe eigenaar in Leer (D). Ik kiekte haar van grote afstand, maar nog net herkenbaar.
  2. De SVITZER MALLAIG - mijn eigenlijke doel van de dag - is sinds eind december voor Fairplay in de Rotterdamse haven actief. Vanochtend lag ze helaas verdekt opgesteld in de Tennesseehaven. Maar toen ik 's middags voor een tweede poging terugkwam, kwam zíj́ net terug van een klus en kon ik haar gelukkig zelfs varend kieken.

Als "bijvangst":

Fairplay-III

Smit Hudson

Innovation

En een Kuifaalscholver, maar dat is geen sleepboot.

Fairplay-35

De FAIRPLAY-35 is mijn Sleepboot van de maand.

In haar beginjaren heeft zij als VERIÑA opgelegd gelegen, omdat de gasfabriek waarvoor ze zou gaan werken niet mocht worden opgestart. Een vreemde start dus. Nu is ze voor Fairplay aan de slag in en vanuit de Rotterdamse haven.

Dat en meer is te lezen in haar Sleepbootdossier. Even doorklikken dus!

Provinciaalse Zeeuwse Courant (PZC)
bouwnummer AMELS 18802 op drift © Theo Kruizinga

De IKAR is met het casco van een superjacht met bouwnummer AMELS 18802 vanaf de nieuwbouwwerf in Polen onderweg naar Amels in Vlissingen, alwaar het zal worden afgebouwd. Gedwongen door het slechte weer, maakt zij op 22 december 2019 een tussenstop in de Eemshaven [link 1.]. Maar als de sleep vervolgens op Tweede Kerstdag 2019 bijna op haar eindbestemming is, gaat het alsnog mis. Met nagenoeg windstil weer breekt - in het zicht van de haven - de sleeptros en komt in de schroef. Het casco raakt op drift en komt tussen twee kribben voor de Vlissingse boulevard tot stilstand. Zij vormt daarmee een onverwachte Kerstattractie. Kort daarop weet de Vlissingse Bootliedenwacht vast te maken en het in de buitenhaven af te meren. Daar wordt het onderzocht op eventuele schade [link 2.] [link 3.].

De IKAR wordt op haar beurt door de SEA ECHO langszij genomen en naar de Piet Heinkade in Vlissingen gebracht [link 4.].

Al met al geen 'Gelukkig' Kerstfeest dus voor de bemanning van de Poolse sleper!

Kamara

Fairplay-35

Van deze twee slepers schoot ik vandaag beter prenten dan ik eerder deed.

  • Van de KAMARA had ik er nog geen zonder "SMIT" en
  • van de FAIRPLAY-35 had ik wat ver-weg-prentjes, met een dijk tussen mij en de sleper.

Klik op de button voor de andere kiekjes.

Op dit filmpje is te zien hoe op 10 december om 14:30 uur, achttien dagen nadat zij nabij As Mirandas (Spanje) in de monding van de Ares aan de grond was gelopen, de chemicaliëntanker BLUE STAR weer vlot komt.

Die klus werd geklaard door de BOKA PEGASUS en de UNION PRINCESS. Zij maakten daarbij dankbaar gebruik van het tij en van de forse golfslag. Het schip is voor inspectie naar de buitenhaven van Ferrol gesleept.

Zie ook:

Thetis & Ginger

Na de eerder door mij beschreven aankoop van de MERCURIUS, neemt Svitzer (die zelf pas net uit de financiële zorgen is) per 1-1-2020 ook Port Towage Amsterdam (PTA) over, inclusief de daarin opererende Iskes-sleepboten*.
E.e.a. is het gevolg van een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de onafhankelijkheid van de PTA ten opzichte van haar oprichters Iskes en Svitzer.

Dat blijkt uit de toezegging die beide bedrijven deden aan de ACM. Zie het ACM-persbericht.

De zeven Iskes-slepers die in PTA-verband varen, zijn trouwens:

Zie ook het Svitzer-persbericht.

*) P.S. Het zijn niet exact deze zeven slepers geworden. Zie het laatste nieuws daarover.

Boka Pegasus

Mijn camera zag het goed, de BOKA PEGASUS in het donker voor mijn deur. Komt kennelijk persoonlijk de Kerstgroeten overbrengen! Van hetzelfde!

Boka Pegasus

En op speciaal verzoek ook een prentje bij (helaas wat weinig) daglicht. En wil je haar zelf zien? Ze ligt nu in het ankergebied Scheveningen.

Mercurius

Toen Svitzer in 2014 voet aan de grond wilde krijgen in Rotterdam, zetten zij eerst drie en later vier eigen sleepboten in en charterden er twee van Iskes. De Svitzer slepers waren de SVITZER NARI, SVITZER HUTTON en SVITZER MUIDEN en later de gloednieuwe SVITZER LONDON. Van Iskes waren dat aanvankelijk de BRENT en de GINGER [1] [2] [3] [4], maar toen de eveneens gloednieuwe MERCURIUS vaarklaar was, werd een van die twee door haar vervangen [5]. Het Rotterdamse avontuur werd voor Svitzer geen succes. Zij trok haar eigen slepers terug en liet het werk voortaan uitvoeren door Fairplay. Ook het chartercontract met Iskes ging naar Fairplay over. 

Nu, vier jaar later, heeft Svitzer de MERCURIUS van Iskes gekocht en op 11 december herdoopt in SVITZER MERCURIUS. Zie hun persbericht over die aankoop en haar stationering in Southampton.

Ik paste haar Sleepbootdossier hierop aan. Klik en zie.