Seraya

Toen ik - tussen de buien door - even in de haven ging kijken naar de SCH10, zag ik de SERAYA in de hoek liggen. Mooi meegenomen!

versie 3.4

Sentosa +

Sentosa +

De (zo goed als nieuwe) hoofdmotor van SCH10 stopte er vanmorgen vlak buiten de haven mee*. Door te ankeren, werd voorkomen dat zij op het havenhoofd of op het strand zou lopen.

De SENTOSA - die op Scheveningen lag te bevoorrading - kwam te hulp. Die kon echter in verband met haar diepgang niet dichtbij genoeg komen om vast te maken. Daarop kwamen de Reddingboot KITTY en de tender ZEEZWALUW in actie. Die brachten de DRIE GEBROEDERS veilig binnen.

(Bronnen: de kapitein van de ANTEOS en de Facebookpagina van de KNRM Scheveningen.)

*) Achteraf bezien door een doorgebrand relais - bron: Rien Rog (een van de "drie gebroeders").

 

DSC06999_1280_SCH10

DSC07002_1280_SCH10

Vervolgens werd zij afgemeerd aan de Visafslag, alwaar de motorleverancier later op de ochtend aan de slag ging. (Gevalletje "garantie"?)

A.H. Varazze

De A.H. VARAZZE, die ik van de week kiekte aan de Landtong Rozenburg wordt (tezamen met nog vier andere schepen van de Rimorchiatori Group) binnenkort verkocht aan het Braziliaanse bedrijf CBO.

Benieuwd naar haar nieuwe naam en kleur!

Bugsier 1

Ik ging naar de Landtong Rozenburg voor de BUGSIER 1. Daarover ben ik een Sleepbootdossier aan het maken en had daarvoor nog geen behoorlijke foto's. Nu dus wél.

A.H. Varazze

Een stukje verderop lag de A.H. VARAZZE. Dan die ook maar.

Rotterdam

Mars

En in de Scheurhaven trof ik twee slepers waarvan ik nog geen foto's had in hun Boluda-kleurstelling, de ROTTERDAM en de MARS. Bij die laatste klopt alleen de dekkleur nog niet, maar dat komt vast nog wel een keer.

Sentosa

SENTOSA verlaat Scheveningen op weg naar de HKZ-locatie - 28 juli 2021

Ze zijn nog steeds aan het werk aan het windmolenpark Hollandse Kust Zuid (HKZ), de zusterschepen SENTOSA en SERAYA.

Van de SERAYA maakte ik eerder al een Sleepbootdossier. Van de SENTOSA nog niet. Tot nu dus. Je vindt ze via deze links:

Smit Angola

Archieffoto

Slechts vier maanden nadat de SMIT ANGOLA werd verkocht aan FFS Marine AS in Noorwegen is ze alweer doorverkocht.

Nog voordat zij - onder haar nieuwe naam "FFS ARES" - aan het werk ging, kwam er vanuit het buitenland een prachtig bod op haar. Dat kon FFS, naar eigen zeggen, niet laten lopen. Haar plaats bij FFS wordt nu opgevuld met de THOR (ex THORAX), die inmiddels is omgedoopt tot FFS ARION.

Ik werkte beide Sleepbootdossiers bij:

Seraya

Was het gisteren de SENTOSA die in de 1e Haven kwam bunkeren, vandaag is het haar zuster de SERAYA.

Haar binnenlopen miste ik, maar..... 

Seraya

.... voor haar vertrek was ik ruimschoots op tijd!

De DMS 2810 (ex PHOENIX) is voor Boluda gestationeerd in Liverpool omgedoopt tot VB PHOENIX.

Ik paste haar sleepbootdossier daarop aan. Klik hier als je het wilt lezen.

Sentosa

Sentosa

Sentosa

Ze is al geruime tijd voor de kust aan het werk, de SENTOSA.

Tezamen met de SERAYA assisteert zij bij de aanleg van het windmolenpark Hollandse Kust Zuid. Om 08:45 uur liep ze - ter bevoorrading - Scheveningen binnen. 

 

Sentosa

En om 19:08 uur verliet zij de haven ook weer.

 
De FAIRPLAY-28/ADLER is weer terug in het Rotterdamse na een half jaar geleden aan haar eigenaar Ocean Koper c.o.o. in Slovenië te zijn geretourneerd. Daar is zij op 12 mei nog geregistreerd onder haar oorspronkelijke naam ADLER en nu toch weer terug. Raar!
 
Genoeg stof om haar Sleepbootdossier te herschrijven en haar te bombarderen tot mijn "Sleepboot van de maand juli”. Klik hier voor dat Sleepbootdossier.