Neptun 11 & Walrus V

Vanmorgen kwam de NEPTUN 11 terug uit Tilbury (Engeland) met het ponton NP 488. De sleep kreeg voor de rivier stuurassistentie van de WALRUS V. Bestemming: Handelskade Dordrecht.

 

En Avant 30 & Fairplay 27

En toen die voorbij was richting Dordrecht, kwam dit span vanuit de Wilhelminahaven in Schiedam de rivier af zakken. De EN AVANT 30 en de FAIRPLAY-27 met de SEAFOX 7, met stuurassistentie van de MULTRATUG 20 en als stand-by de MULTRATUG 32. Het geheel werd in de peiling gehouden door de RPA 16. Bestemming: Windpark Borssele.

Vivre-G

Ik zag haar gisteren binnenkomen, het bewakingsschip VIVRE-G (2004). Volgens de gegevens voer ze de eerste zeven jaar van haar leven als tonijnvisser onder Italiaanse vlag. Toen heette ze DOMENICO PAPPALARDO. In 2011 werd ze verkocht aan Rederij Groen, die haar haar huidige naam gaf. 

Duke II & Broedertrouw XIV

Op Hoek van Holland kwamen eerst twee broeders de rivier af, te weten de BROEDERTROUW XIV en de BROEDERTROUW XV. Die bleken besteld te zijn om als stuurboot te gaan fungeren bij respectievelijk de opvarende slepen van de DUKE II met het zelf-heffende ponton RAZENDE BOL (IMO: 8434166) vanuit Aberdeen naar de Van Oord vestiging in Moerdijk en de MUSTANG. Dat laatste span kwam niet op de foto. Dat zat mij nog te ver weg. De rest wel. Klik maar op de knop "Meer foto's".

 

Neptun 11

Neptun 11 & Duke II

De afvarende NEPTUN 11 passeerde op het moment dat ik de DUKE II - combinatie aan het kieken was. Zij met een autolaadbrug voor Tilbury (UK) en als stuurboot de HANNE. Die laatste haakte voor mijn neus af en maakte rechts-om-keert.

Bugsier 12

Leo Kischemöller zette mij op het spoor van de BUGSIER 12. Hij zond mij namelijk onlangs een afdruk van zijn nieuwe pagina over haar uit het Bezoekers Informatie Systeem (BIS) van het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis. Een mooie aansporing voor mij om een Sleepbootdossier over haar samen te stellen. Klik hier om het te lezen.

VB Kracht

Europa's eerste hybride E-Kotug RT ADRIAAN heeft de afgelopen weken een metamorfose ondergaan. Sinds eind februari vaart ze rond als VB KRACHT en - zoals deze foto laat zien - in de Boluda-outfit.

Een mooie aanleiding om voor haar een eigen Sleepbootdossier samen te stellen en haar te bombarderen tot Sleepboot van de maand. Klik hier maar om dat dossier te lezen.

VB Kracht

Gisteren om 19:30 uur was de ex-RT ADRIAAN, nu als VB KRACHT, terug in de 4e Petroleumhaven in Europoort. Klaar voor actie.

En vanmorgen kwam zij op de kiek, te zamen met nog wat andere havenslepers. Klik daarvoor maar op de button.

VB Kracht

De RT ADRIAAN ligt bij Padmos in Stellendam voor haar make-over tot de VB KRACHT van Boluda.

Een mooie aanleiding om haar te nomineren voor Sleepboot van de maand maart. Ik toog daar vandaag heen om haar daarvoor te fotograferen. Zie hier het resultaat. Haar levensverhaal volgt dus als het goed is op 1 maart.

Gisterenochtend zag ik de ANTEOS vertrekken met een dreganker op de hekrol. Zij ging kennelijk dreggen dus.

Als ik haar bewegingen op bovenstaand Fleetmon-kaartje bekijk, is ze bezig geweest in het ankergebied IJmuiden. En vanmorgen lag ze weer op haar plekje met een forse ankerketting aan dek. Kennelijk opgevist dus. Maar haar Facebookpagina weet nog van niets.

Wordt vervolgd?

illustratie: FleetMon/Maritime Bulletin

Op de ochtend van 11 februari 2020 raakte de LPG tanker CRYSTAL LAVENDER voor de Noorse kust tijdens de naweeën van de Storm Ciara op drift door een motorstoring. Ze was onderweg van Portugal naar Noorwegen. De FFS ATHOS wist aan het begin van de avond een sleepverbinding te maken en sleepte haar naar Lyngdal (N), alwaar ze 's nachts ten anker werd gebracht [bron: Maritime Bulletin]

De eerste belangrijke bergingsklus voor de ex-ATLAS / ex-Eddy 1, sinds ze in Noorse dienst is.

Anteos

Vandaag kwam de ANTEOS de Scheveningse Haven in surfen, nadat zij vanaf de negende op de Maasvlakte was wezen klussen.

Daar heeft ze - in verband met de storm Ciara - te zamen met de ADVENTURE van Boluda het containerschip CMA CGM PANAMA tegen de kant liggen duwen, aldus Tugspotters.

Daar voor had ze al de Scheveningse kranten gehaald met haar assistentie aan de ONDERNEMING (GO-9). Dat was op 4 februari 2020. Zie:

De dag erna leverde zij de GO-9 af in Stellendam, alwaar ze zou worden  gerepareerd.

Lekker bezig!