RPA 14

Tasmanic Winter

RPA 16

Of de RPA 14 nu ging "rainbowen" om mij een plezier te doen, of om de TASMANIC WINTER te verwelkomen die vanuit China een lading sleepboten kwam brengen, is mij niet helder. Maar een apart gezicht was het. En dat allemaal vlak bij de Maeslantkering, waar ik wat eerder ook al de RPA 16 kiekte.

Lekker bezig!

Boka Sherpa

RPA 10

RPA 11

RPA 12

De BOKA SHERPA die ik vanmiddag kiekte, is er een van de ex-Fairmount vijfling. Daarvan heb ik er inmiddels vier. Het wachten is nog op de BOKA SUMMIT.

In het kader van de completering van mijn Vlootlijst Havenbedrijf Rotterdam, ging ik vandaag ook nog op bezoek bij drie leden van hun vierling, te weten de RPA 10, 11 en 12. De 13 had ik al en hun grotere zusje, de 16, ook. Nu is mijn hele verlanglijstje RPA's compleet.

Een geslaagd familie-dagje dus, vandaag.

RPA 16

Om mijn nieuwe Vlootlijst Havenbedrijf Rotterdam met foto's te completeren, toog in vanmiddag naar Maassluis. Thuis had ik gezien dat de RPA 16 er om even over enen nog lag. Maar toen ik aankwam niet meer. Via AIS was gelukkig te zien dat ze in de buurt was en zelfs wel voorbij zou komen varen. En jawel. Hebbes. Weer een sleper die niet mag slepen, net als de RPA 14 & 15. Maar om je nou gelijk te LATEN slepen, is ook wat overdreven.... kijk maar:

Klik op de zwarte afspeelknop in het filmbeeld om dit YouTube-filmpje af te spelen en eventueel op de dan verschijnende menubalk om de resolutie op maximaal te zetten!

  • In de Vlootlijst staan nog meer relevante links. Kijk daar ook maar even.

Smit Ebro

RT Evolution

Nee, er is niemand jarig op de SMIT EBRO, maar zij is gepavoiseerd omdat Kapitein Rob een dezer dagen met pensioen gaat en dat vinden ze daar kennelijk fijn ;)!

Verder kiekte ik vandaag - naast de RPA 14 en 15 en deze SMIT EBRO - de HAMPSHIRE en de MULTRATUG 3. En in de 4e Petroleumhaven trof ik de opgeknapte RT EVOLUTION. Zij gaat zeer waarschijnlijk binnenkort naar Southampton.

RPA 14 & 15

RPA 14

Hoewel ze elk goed zijn voor een trekkracht van 21 ton, is het niet de bedoeling dat ze slepen, de RPA 14 en 15.

Ze doen het ook vrijwel nooit, werd mij verteld. Het zijn patrouille- en incidentbestrijdingsvaartuigen met een enorme bluscapaciteit. En als het dan al eens nodig is dat er een vaartuig verplaatst wordt, nemen ze dat net zo makkelijk langszij.

Beide schepen dateren trouwens van 1985, maar hebben in resp. 2010 en 2011 een refit ondergaan. Daarbij is onder andere de complete opbouw vervangen, inclusief kraan.

Ik ging vandaag naar hen op zoek in het kader van mijn nieuwe Vlootlijst Havenbedrijf Rotterdam. Daarin staan ze nu dus, compleet met wat relevante links. Kijk daar dus ook even.

Kaouenn

Vandaag ging ik naar de Lekhaven om wat dichtbij plaatjes te maken van de KAOUENN (v/h SEA JACKAL). Ik maakte er maar gelijk een compleet Sleepbootdossier van. Klik hier maar als je dat wilt lezen.

Kaouenn

Mijn rondje Waalhaven begon vanochtend bij de KAOUENN. Een nieuwe voor mij en een behoorlijk zware jongen zo te zien.

 

Fairmount Alpine

Daarna naar de overkant voor de FAIRMOUNT ALPINE. Die had ik van de week varend en nu dus voor de wal. Zware jongen nummer twee.

En vanaf daar zag ik nog meer knoepers:

Xiang He Kou

Allereerst was daar de XIANG HE OU, een zwareladingschip uit Hong Kong met een ondefinieerbare zware lading.

P.S. Edwin Visser wist dus wél wat het was. Dit is zijn reactie:

De XIANG HE KOU heeft afgelopen week het transformatorhuis van de BORWIN GAMMA geplaatst door middel van een float-over-operatie. En wat nu nog op dek staat is de transportfundatie. De uitsteeksels aan de zijkant zijn waarschijnlijk extra drijfvermogen, maar daar ben ik niet zeker van.

 

Bigroll Bering

Daarnaast lag een tweede zwareladingschip, de BIGROLL BERING. Die lag zo te zien een zware pijp te roken. Hoezo 'luchtverontreiniging'? Wat die van plan was bleef 'mistig'.

 

Biglift Barentsz

En aan de andere kant draaide haar vierlingzusje de BIGLIFT BARENTSZ de Waalhaven in. Die heeft - net als de BIGLIFT BAFFIN - het rood en het voorvoegsel van het (gestrande) BIGROLL-avontuur ingeruild voor het geel en het voorvoegsel van Biglift. En of die grote Huisman-kraan die ze op dek had staan nou tot haar standaarduitrusting behoort of lading is, kon ik nog niet achterhalen. Wie het weet mag het zeggen.

P.S. Edwin Visser wist ook dit. Dit is zijn reactie:

De BIGLIFT BARENTSZ heeft de kraanonderdelen opgehaald in China voor de PIONEERING SPIRIT van Allseas. Ze heeft de noordelijke route gevaren. De kraantube (fundatie) is eerder met de FORTITUDE naar Nederland gehaald. Ook uit China.

Met dank dus voor het delen!

P.S. 2. Fred de Vaal meldt nog (dank daarvoor):

Kraanhuis-lading BIGLIFT wordt komende dagen overgeslagen op ponton CC BISCAY.

De overige foto's die ik vandaag schoot, staan onder deze button. Klik en zie:

TSM Kermor

Was het eergisteren al te donker om de TSM KERMOR (v/h INGE W) in de haven te kunnen kieken, vandaag lukte dat wél. Klik en kijk maar.

Union Princess

Fairmount Alpine

Vanaf Egina in Nigeria waren ze bij elkaar gebleven, de BOKA SHERPA, de UNION PRINCESS en de FAIRMOUNT ALPINE. Maar voor de Belgische kust werd de eenheid verbroken. De BOKA SHERPA zette koers naar Vlissingen en de andere twee naar Rotterdam. En toen de UNION PRINCESS stal rook, gaf zij een poepie meer gas dan de FAIRMOUNT ALPINE. Beduidend vroeger dan de opgegeven ETA liep zij vanmorgen binnen. Bijna was ik nog te laat geweest ook. En een kleine vijf uur later stond de FAIRMOUNT ALPINE er ook (nog gekleurd) op. Het ging mij vooral om deze laatste, want van haar heb ik een schaalmodel. Nu dus ook goede foto's! Leuk! 

In tussen de bedrijven door kiekte ik nog: 

Moritz

de (ex-Duitse Marine-sleper) MORITZ (1971) en de:

Multratug 14

MULTRATUG 14 (2006) (met op de achtergrond mijn huis..)

Lekker bezig!