versie 5.0



De DYNAMI (IMO 7510561) is een conventionele enkelschroefs sleepboot uit 1976. Haar doopnaam is SERTOSA DIECIOCHO en tussendoor heet ze nog even TOGARINN [1].
Ze ligt sinds 1 september 2021 officieel aan de ketting in de Lekhaven in Rotterdam [2] en op 27 oktober 2021 wordt ze weer teruggebracht naar Ridderkerk [55] en op 1 april 2023 gaat ze van Ridderkerk naar de sloper in Gent [56].
Hierbij haar levensloop:
 |
Bouwnummer 385 - Bouwjaar 1976 |
Bouwnummer 385
SERTOSA DIECIOCHO (1977 - 2016)
- Ze wordt op 1 december 1977 ingeschreven in het schepenregister [6].
- Zij wordt gedoopt tot SERTOSA DIECIOCHO [7] en haar thuishaven wordt Cadiz [8].
- Tijdens een refit in 1998 krijgt ze twee nieuwe Caterpillar-motoren type 3516TA [theTugsList] [4].
In het nieuwsOp 2 april 2002 arriveert de SERTOSA DIECIOCHO om 12:30 uur lt in Cadiz met het Nederlandse vrachtschip AQUARIUS (1996) op sleep. Dat schip had 60 mijl buiten de haven met motorpech te kampen gehad. Om 16:00 uur wordt zij afgemeerd voor inspectie en reparatie [9].
 |
SERTOSA DIECIOCHO - juist afgezwaaid als "noodhulpsleper" - 22 juni 2008 - Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.
|
- Medio 2008 loopt haar chartercontract met de Salvamento Maritimo [10] af. Ze heeft dan voor die opsporings- en reddingsorganisatie [11] van de Spaanse overheid een paar jaar als 'noodhulpsleper' gediend [foto].
- Vervolgens wordt bij de scheepswerf van Puerto de Burriana (ES) haar romp weer in de Boluda-kleur zwartblauw geschilderd [12].
- Op 7 december 2008 weet zij - tezamen met twee andere slepers - het dok MAR DEL TEIDE los te trekken van de Playa de Barossa, Chiclana, Cadiz (ES) [13]. Reddingswerkers hadden haar daar op 29 november 2008 gecontroleerd laten stranden nadat tijdens een hevige storm haar sleepverbinding was gebroken. Die ingreep was nodig om schade aan de langs de kust lopende spoorlijn te voorkomen [14] [15] [16].
- In 2011 wordt haar thuishaven Santa Cruz de Tenerife [7] [17].
- Op 10 april 2016 wordt ze verkocht aan een IJslands bedrijf [18] [19] [20].
TOGARINN (2016 - 2020)
- DSB Offshore krijgt begin 2016 het verzoek van Skipaþjónusta Íslands [20] uit Reykjavik (IS) om voor hen een geschikte sleepboot te vinden. Men denkt die te hebben gevonden in de vorm van de SERTOSA DIECIOCHO [21].
- Op 10 april 2016 wordt - na een grondige inspectie in het Isla Verde-dok in Algeciras (ES) - tot de koop besloten [18] [20].
- Haar manager wordt Icetugs uit Reykjavík (IS) [22].
- Vervolgens wordt ze daar zeeklaar gemaakt [23] en op zaterdag 4 juni 2016 omgedoopt tot TOGARINN [1] en tewatergelaten .
- Tijdens haar daaropvolgende reis naar IJsland [24] krijgt ze voor de kust van Ierland een net in haar schroef, maar dat euvel wordt snel verholpen [21].
- Ze komt ergens in juni aan in Reykjavik (IS) [25] [21].
- Haar eerste klus bestaat uit het verslepen van het baggerschip REYNIR voor Björgun van Húsavík (IS) naar Patreksfjördur (IS) en vervolgens naar Brjánslækur (IS) [21] [26].
- Na haar terugkeer in Reykjavik (IS) wordt ze aangepast aan de wensen van haar nieuwe eigenaars.
- Vervolgens wordt ze in Reykjavik (IS) en Hafnarfjordur (IS) hoofdzakelijk ingezet als duwboot voor het bunkerponton BARKUR (IMO 1588293) van het partnerbedrijf Skeljungur [27] [17] [28].
- Eind augustus/begin september 2017 wordt ze in een wat lichter blauw geschilderd [29].
- Zij komt op 14 december 2017 via een makelaar op de Faeröer Eilanden alweer te koop te staan [30].
IN HET NIEUWS
Op 2 juni 2018 breekt de sleepverbinding tussen de TOGARINN en het geladen bunkerponton BARKUR, waarna die laatste gevaarlijk dicht naar de kust drijft [31] [32]. De afloop wordt niet vermeld.
- Uiteindelijk wordt er pas in de tweede helft van 2020 met een niet met name genoemd bedrijf op de Seychellen onderhandeld over haar verkoop.
- Ze wordt verkocht en op 23 augustus vertrekt ze vanuit Sandgerði (IS) met de IJslandse vissersboot KLETTUR (IMO 6704892) die bestemd is voor Van Heyghen Recycling in Gent [17] [33] .
- Na een tussenstop in Vágur (FO) vervolgt de sleep zijn tocht weer op 27 augustus 2020. [34].
- Op 1 september 2020 komen ze aan op de rede van Vissingen [34].
- Na op woensdag 2 september 2020 aldaar [35] de sleep te hebben overgegeven aan de MULTRATUG 13, verkast ze naar Maaskant in Stellendam [36] [37]. Dan is er al sprake van een "enorm achterstallig onderhoud" [38].
- Op 11 september 2020 wordt ze opgelegd [39] en uitgeschreven uit het IJslandse schepenregister [13].
- Op 25 november 2020 schrapt ook Bureau Veritas haar inschrijving [6].
- Op 2 januari 2021 ligt ze - met de naam TOGARINN nog op haar boeg - nog steeds in Stellendam en wordt aldaar gekiekt [40].
- En op 3 februari 2021 wordt ze door de GEPKE III vanuit Stellendam binnendoor opgeduwd naar de opleghaven De Schans in Slikkerveer [41].
- Begin maart 2021 wordt ze daar nog gekiekt [42] [43].
- Op 4 en 6 juni 2021 gaat ze met de GEPKE III vanaf daar heen en weer naar Bolnes voor een duikinspectie [44] [45].
- Op 15 juli wordt ze door de GEPKE III nogmaals naar Bolnes gebracht [46].
DYNAMI (2021 - heden)
- Op 10 augustus 2021 verwisselt ze - door bemiddeling van Dick van der Kamp Shipsales BV - opnieuw van eigenaar [39]. Ze wordt omgedoopt tot DYNAMI en omgevlagd naar Panama. De nieuwe eigenaar is Hidrocarburos del Pacifico SA in Panama City [47].
- Op 25 augustus vertrekt ze volgens Marine Traffic vanuit Bolnes naar Colon (PA) [39] [48].
- 's Nachts is ze echter al weer terug in Rotterdam [39]; motorproblemen volgens de bemanning [49].
- Sinds 1 september 2021 ligt ze officieel aan de ketting in de Lekhaven in Rotterdam [2].
- Nadat medio september 2021 bij haar - in de Lekhaven - een olielekkage wordt geconstateerd, verdwijnt haar bemanning 's nachts spoorloos [49].
 |
In deplorabele toestand, met olie-absorptiescherm rondom - Lekhaven - 17 september 2021 © Jan van der Wiel |
- Op 17 september wordt ze "in deplorabele toestand" gekiekt met een olie-absorptiescherm rondom [50].
- Daar ligt ze op 1 oktober 2021 nog steeds en kiek ik haar [51]. Een bunkerboot heeft dan inmiddels haar brandstof eruit gezogen [49] en het oliescherm is verdwenen.
- Op 13 oktober 2021 tref ik haar weer en nu met échte kettingen op alle toegangen [52].
- En mocht je interesse hebben? Ze staat nog steeds op internet te koop. Vraagprijs variërend van $ 275.000 [53] tot $ 350.000 [54]. (Ietsjes meer dan de schrootprijs dus ?.)
- Op 27 oktober 2021 brengt de GEPKE III haar - met een (HEBO-)zak over de pijpen - naar Ridderkerk. Daar wacht zeer waarschijnlijk de sloper op haar [55].
- Op 1 april 2023 gaat ze van Ridderkerk naar de sloper in Gent [56]
- Klik op een van deze links voor haar laatst ontvangen positie [57] [58] [59]. (Inmiddels is haar AIS-transponder uitgeschakeld!)
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..