

De FAIRPLAY-38 (IMO 9429560) [1] wordt op stapel gezet als GEMSAN 35, tewatergelaten als SANMAR ESKORT 80-3 en opgeleverd als BUGSIER 10 (3)* [2].
*) BUGSIER 10 (3)
Het Lekko-vlootoverzicht [3] geeft aan dat er eerder al een BUGSIER 10 (1) en een BUGSIER 10 (2) geweest zijn.
- De eerste werd op 13 april 1954 opgeleverd, zonk in 1967, werd vervolgens geborgen, opgelegd en weer in dienst gesteld en in 1973 verkocht aan Otto Wulf.
- De tweede werd gebouwd in 1974 en in 1999 verkocht aan Kristiansund Taubatservice uit Kristiansund (N).
Vandaar bij de "onze" uit 2009 de toevoeging "(3)".
Hier haar levensloop:
Bouwnummer GEMSAM 35 / SANMAR ESKORT 80-3
- Op 18 februari 2007 [4] geeft Cathena GmbH ten behoeve van Bugsier-, Reederei- und Bergungsgesellschaft GmbH & Co KG (Bugsier) uit Hamburg aan Sanmar Denizcilik Makine ve Ticaret uit Istanbul (TUR) de bouwopdracht voor twee sleepboten van de Sanmar Eskort 80-serie (type RAmpart 3200B [5] - ontwerp Robert Allan) [6].
- Sanmar besteedt de bouw uit aan Gemsan Gemi ve Gemi Isl. San. ve Tic. A.S. uit Istabul (TUR) [7].
- Een van die twee - de hier besproken BUGSIER 10 (3)* - krijgt als bouwnaam GEMSAN 35.
- Haar kiellegging vindt plaats op 28 december 2008 [8].
- Op 13 april 2009 gaat ze te water [8] onder de werknaam SANMAR ESKORT 80-3.
- Ze wordt afgebouwd en opgeleverd door Sanmar Denizcilik Makina VE Ticaret AS uit Istanbul (TUR) [Piet van Damme's The TugsList].
- Als bouwdatum vermeldt het officiële scheepsregister van DNV: 10 augustus 2009 [8].
BUGSIER 10 (3)*
- Na haar oplevering op 12 augustus 2009 [9] aan Cathena GmbH wordt Bugsier haar manager.
- Die doopt haar tot BUGSIER 10 [2] [Piet van Damme's The TugsList].
- Op 9 februari 2016 is zij betrokken bij het vlotbrengen van het containerschip CSCL INDIAN OCEAN dat op de Elbe ter hoogte van Hamburg is vastgelopen [10] [11].
- Op 6 september 2017 maak ik voor het eerst kennis met haar als ze op de Maasvlakte een sleep komt oppikken, bestemd voor het Beatrice Offshore Windpark in Schotland [12] [13].
 |
BUGSIER 10 (3) - Lekhaven - 3 mei 2018
|
- Als Bugsier op 8 november 2017 opgaat in Fairplay [14], wordt ook de BUGSIER 10 (3) ondergebracht bij Fairplay. Ze blijft echter vooralsnog varen onder haar oude naam en in de Bugsier-kleuren.
- In die outfit kiek ik haar op 3 mei 2018 in de Lekhaven als ze tijdelijk in Rotterdam gestationeerd is [15].
- Op 7 mei 2018 voert ze haar eerste assistentie in de Rotterdamse haven uit en doet ze mee aan een vaarshow [16].
- In het eerste kwartaal van 2022 krijgen de schoorsteen en de mast een Fairplay-uitstraling en later in het jaar volgt de rest [17].
- Tijdens haar dokbeurt bij BREDO DRY DOCKS GmbH in Cuxhaven in september/oktober 2022 wordt tot slot ook de romp in de Fairplay-kleur geschilderd [18] [19] [20] [21].
FAIRPLAY-38
 |
FAIRPLAY-38 - Rotterdam/Merwehaven - 8 mei 2023
|
- Op 20 oktober 2022 krijgt ze haar nieuwe klasse-certificaat en wordt ze in het Scheepsregister ingeschreven als FAIRPLAY-38 [7].
- Op 15 april 2023 komt ze even in Rotterdam op bezoek [21].
- Op 6 mei 2023 zet ze vanuit Cuxhaven koers naar Rotterdam en komt daar op 7 mei 2023 aan.
- Ze meert af in de Merwehaven/Rotterdam, alwaar ik haar op 8 mei 2023 kiek [22].
- Ze is hier om wat pontons op te pikken voor Noorwegen [23].
- Haar huidige positie vind je hier: [24] [25] [26] [27].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar andere relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..