De MÆRSK TRANSPORTER (2*) [1] is het zevende schip uit de T-klasse die bestaat uit tien vergelijkbare schepen [2], ontworpen door Vik-Sandvik als type VS 472 AHTS. Hier haar levensloop:
*) Het is het tweede schip binnen de MAERSK-vloot dat de naam MAERSK TRANSPORTER krijgt. Vandaar die (2). De eerste heeft als bouwjaar 1974 [3].
Bouwnummer 368/217/125
- Op 22 maart 2006 tekent A.P. Møller - Mærsk A/S een contract met het Noorse Aker Yard A/S** in Brattvåg voor de bouw van acht ankerbehandelende sleep- en bevoorradingsschepen (AHTS), met een optie voor nog eens twee. Het gaat dan om de eerder genoemde T-klasse en er is in het totaal een bedrag van 410 miljoen euro mee gemoeid [4] [5].
- De bouw van het casco van de MÆRSK TRANSPORTER vindt - net als van die van de andere negen casco's - plaats bij Aker Tulcea S.A.** in Roemenië [6] [7], alwaar op 17 maart 2008 haar kiel wordt gelegd [5] als bouwnummer 368.
- Als het casco daar klaar is wordt het versleept naar STX Norway Offshore AS in Brattvåg (Noorwegen)**. Aldaar wordt ze onder bouwnummer 125 verder uitgerust en ingericht [8] [9].
- Vervolgens wordt er ook nog bij de vestiging in Langsten [10] aan haar gewerkt, alsmede op de helling van STX Norway Offshore A/S** in Søviknes [11].
- Op 8 juni 2009 wordt ze op papier opgeleverd [5] en een dag later indienstgesteld [12].
**) Aker Yard wordt in de bouwperiode overgenomen door het Zuid-Koreaanse STX en op 3 november 2008 hernoemd in STX Europe Offshore A/S [13]. De namen van de diverse dochterondernemingen worden ook geleidelijk aangepast. (In 2010 wijzigt de naam van de houdstermaatschappij in STX OSV en in 2013 in VARD.)
MÆRSK TRANSPORTER
- Haar thuisbasis wordt Aberdeen, alwaar ze op 17 juni 2009 aankomt [14].
- De tweede klus brengt haar naar Esbjerg, alwaar Bent Mikkelsen aan boord mag rondneuzen [8].
- Vanuit daar gaat zij op pad met het zelfheffende boorplatform ENSCO 70 (v/h DAN KING) [8].
- Vervolgens vaart ze jaren onopvallend de wereld rond, totdat er geen werk meer voor haar is.
- Op 18 juni 2017 wordt ze - later vergezeld door de MAERSK TOPPER - daarom opgelegd. Aanvankelijk in de Baai van Brunei [15] en vanaf oktober in Batam, Indonesië [16].
- In 2018 vindt Maersk een nieuw project voor haar: The OCEAN CLEANUP.
The OCEAN CLEANUP
- Als partner in dit project stelt Maersk Supply Service bij de lancering ervan - hoe toepasselijk - de MAERSK LAUNCHER [17] [18] beschikbaar. Die begint op 8 september 2018 aan het verslepen van "Wilson" - het Cleanup Systeem 001 - naar het proefgebied.
- Rond diezelfde datum wordt de MAERSK TRANSPORTER uit de mottenballen gehaald om later ook op het project te worden ingezet. Ze krijgt een volledige face-lift en wordt voorzien van de naam van het project [19] .
- Wanneer ze precies weer operationeel is kan ik (nog) niet achterhalen, maar op 8 november 2018 wordt ze in elk geval in het proefgebied gefotografeerd [20].
- Op 31 december 2018 blaast de projectleider de proef echter officieel af, omdat het systeem niet goed blijkt te functioneren en gebroken is [21].
- De MAERSK TRANSPORTER gaat vervolgens naar San Diego (USA), alwaar ze op 27 januari 2019 aan komt [22].
|
Klik op de zwarte afspeelknop om het filmpje te starten |
- Pas op 21 juni 2019 is het systeem 001/B [23] klaar en kan de MAERSK TRANSPORTER met haar aan de haal [24] [25] [26].
- Dat deel van de proef duurt tot december, waarna ze op 12 december 2019 in Vancouver (CND) [27] 2000 kilo plastic aan land brengt.
- Vervolgens gaat het projectteam terug in de denktank voor de ontwikkeling van Systeem 002, wat voor de MAERSK TRANSPORTER betekent: op de plaats rust en retour San Diego (USA).
- Daar ligt ze van 27 december 2019 tot en met 6 februari 2020.
- Nadat in 2020 de MÆRSK HANDLER (4) de taak van de MAERSK TRANSPORTER heeft overgenomen, wordt die in 2021 op haar beurt weer vervangen door de MAERSK TENDER. Zij krijgt in de zomer assistentie van de MAERSK TRADER [l].
Contract Mexico
Maersk heeft inmiddels een klus voor haar gevonden in Mexico, alwaar ze een achtpunts-ankersysteem moet installeren voor een boorplatform
[28].
- Ze vertrekt op 6 februari 2020 om - voor het eerst van haar leven door het Panamakanaal [29] - naar de Golf van Mexico te varen, alwaar ze op 4 maart 2020 aankomt.
- Van daaruit gaat ze twee keer heen en weer naar Port Fourchon in de VS voor het ophalen van de benodigde uitrusting. Die bestaat op elk van die reizen uit 1600+ meter ketting en vier ankers [28].
- Na de beëindiging van dat contract blijft ze een tijdje in Port Fourchon liggen.
In het nieuwsOp een van die trips - en wel op zondag 12 april 2020 - krijgt ze ter hoogte van Ciudad Del Carmen in Mexico zeerovers aan boord. Die roven waardevolle spullen en eigendommen van de bemanning en verlaten het schip daarna, zonder de bemanning een haar te krenken [30].
|
MAERSK TRANSPORTER, TOG MOR, TYFOON - Hoek van Holland - 3-9-2020 - bestemming Waalhaven © Kees Torn [35] |
Sleep naar Nederland
- Op 4 augustus vertrekt ze om via Port Houma (USA) in Amelia (USA) de pijpenlegger TOG MOR op te pikken bestemd voor Rotterdam.
- Daar komt ze op 3 september 2020 aan [31], waarna ze haar sleep aflevert en afmeert in de Waalhaven.
- Ik kiek haar de volgende dag [32] en op 7 september verkast zij naar het Ankergebied Rotterdam in afwachting van haar vertrek naar Las Palmas [33].
Haar huidige positie is te vinden via deze link [34].
Tabel: Levensloop IMO 9388649
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
22-03-2006 |
Bouwcontract voor de serie van 8 met een optie voor nog eens 2 [4] [5] |
Brattvåg (Noorwegen) |
Aker Yard A/S **
|
#368 |
17-03-2008 |
Kiellegging [5] |
Tulcea (Roemenië) |
Aker Tulcea S.A. ** |
25-11-2008 |
Tewaterlating casco [8] [9] |
STX RO Offshore Tulcea SA ** (v/h Aker Tucea S.A.**) |
?? |
Verslepen casco naar afbouwwerf [8] |
#125 |
?? |
Inrichting & uitrusting [8] [9] |
Brattvåg (N) [10] |
STX Norway Offshore A/S, Brattvåg |
#217 |
?? |
Langsten (N) [10] |
STX Norway Offshore A/S, Langsten |
#125 |
?? |
Soviknes(N) [11] |
STX Norway Offshore A/S, Soviknes |
?? |
19-05-2009 |
Test brandblussysteem [36] |
|
|
?? |
08-06-2009 |
Oplevering [5] = officiële bouwdatum |
|
|
Mærsk Transporter |
09-06-2009 |
Indienststelling [12] |
|
|
17-06-2009 |
Gefotografeerd in Aberdeen [14] |
|
|
18-06-2017 |
Opgelegd |
Baai van Brunei [15] |
|
10-2017 |
Batam (Indonesië) [16] |
|
29-09-2018 |
Gereactiveerd [19] |
|
|
11-2018 / 02-2020 |
Uitgeleend aan The Ocean Cleanup |
|
|
06-02-2020 |
Op weg naar een klus in Mexico |
|
|
04-03-2020 |
Aankomst in Mexico |
|
|
12-04-2020 |
ZEEROVERS AAN BOORD [30] |
Ciudad Del Carmen (Mexico) |
|
06-08-2020 / 03-09-2020 |
Sleepreis TOG MOR |
|
|
04-09-2020 |
Mijn fotoshoot [32] |
Rotterdam |
Waalhaven |
07-09-2020 |
Vertrek naar ankergebied Rotterdam [33] |
|
|
|
|
Via onderstaande links kan je nog meer te weten komen over het schip:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..