PROTUG 75 - 18-03-2023 © Leen van der Meijden
De IMO 9559781 is een Damen Stan Tug 4011, gebouwd in 2010 in Indonesië. Ze kwam in de vaart als ORCA VI [1] en heet inmiddels PROTUG 75 [2].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer YN512010
- Ze wordt als bouwnummer YN512010 in licentie gebouwd [3] bij PT Dumas in Surabaja (Indonesië) [4].
- Op 17 juli 2009 wordt daar haar kiel gelegd [4].
- Op 28 januari 2010 gaat ze te water [5].
- De oplevering (= bouwdatum) aan de opdrachtgever, de Kompania di Tou Korsou Holding N.V. (KTK) in Willemstad (Curaçao) - een dochteronderneming van het overheidshavenbedrijf Curaçao Port Authority (CPA) - is op 1 april 2010 [4] [6].
- Bouwprijs ca. $16 miljoen [7].
- Op 28 maart 2010 gaat een TOS-bemanning in Surabaja (Indonesië) aan boord om haar voor te bereiden op de oversteek naar haar nieuwe thuisbasis Willemstad (Curaçao) [8].
|
ORCA VI © Damen |
ORCA VI (01-04-2010 - 03-10-2022)
- Op 2 april 2010 vindt vervolgens in de Tanjung Perak haven van Surabaja nog de officiële doop plaats in aanwezigheid van officials van de KTK, de CPA en van Damen [9] [10]. Vanaf dan staat ze te boek als ORCA VI [1].
- Na de oversteek met een bunkerstop in Kaapstad [11], monstert de TOS-bemanning op 19 mei 2010 in Willemstad af [8].
- Op 14 juli 2010 wordt ze vervolgens in de Annabaai feestelijk aan Curaçao gepresenteerd [12].
- Kompania di Tou Korsou Exploitatie Maatschappij N.V. uit Curaçao is vanaf dan haar manager [13].
- Aanvankelijk zou zij in Panama gestationeerd worden [14], vandaar dat ze onder die vlag wordt gebracht [4], maar omdat het Panamese-avontuur voor haar niet doorgaat [15], wordt ze op 27 juli 2011 ondergebracht in de scheeps-BV KTK Orca VI NV [13] en omgevlagd naar Curaçao.
- Ze is bedoeld voor lange sleepreizen en voor het assisteren bij de olie-terminals.
- Op 24 november 2011 brengt zij Sinterklaas en vele Zwarte Pieten aan land in Willemstad [16].
- Op 3 januari 2014 wordt het stoffelijk overschot van Kapitein Dipchi naar zijn laatste rustplaats op Bonaire gevaren. Hij was van het begin af aan ORCA VI's kapitein en maakte alle internationale reizen met haar [17].
- In 2015 gaat ze op huurkoopbasis aan de slag in Mexico [18].
- Omdat ze door haar hoge brandstofkosten niet goed kan concurreren met op goedkopere brandstof varende slepers [7], komt ze vervolgens 'te koop' te staan.
- In juni 2016 wordt ze opgelegd [13].
- In mei 2017 wordt de Bluhull Group, als agent van Emar Offshore Services BV uit Raamsdonksveer [19], haar nieuwe manager, waarna ze wordt gereactiveerd.
- Vanaf 9 september 2017 assisteert zij met het ponton H283 het Ministerie van Defensie en de Directie Risicobeheersing & Rampenbeleid bij het transport van hulpgoederen naar het - op 6 september 2017 door de orkaan Irma getroffen - eiland Sint Maarten [20].
- Bluhull/Emar bemiddelt in juli 2019 in het afsluiten van een bare-boat chartercontract met Marinsa de Mexico S.A. [21] voor negentig dagen, met een optie tot verlenging [22].
- Ze arriveert daartoe op 11 augustus 2019 in Paraíso, Tabasco (Mexico) [23] om van 27 oktober 2019 tot 27 januari 2020 [24] ingezet te worden voor de offshore-industrie in de Golf van Mexico.
- Als - door sterk verminderde raffinage-activiteiten en het stilleggen van de Isla raffinaderij, gevolgd door de coronacrisis - het werk is opgedroogd, wordt ze op 3 juli 2020 opnieuw opgelegd. Nu in Willemstad (Curaçao) [13].
- KTK probeert de bemanning van de ORCA VI nog wel aan het werk te houden via ORCA Crew Services [25], maar dat kan het tij niet meer keren. In februari 2022 komt ze wederom 'te koop' te staan [26].
- In juli 2022 wordt ze - via bemiddeling van Damen Trading [27] - verkocht aan een koper uit Griekenland.
- Het enorme verschil tussen haar aanschafprijs van $16 miljoen en haar verkoopprijs van $2 miljoen, leidt tot vragen aan de verantwoordelijk minister [28], terwijl anderen weer verbaasd zijn dat het schip boven haar boekwaarde is verkocht...[29].
- Op 7 augustus 2022 vertrekt zij naar haar nieuwe eigenaar en haalt onderweg in Trinidad een Catamaran Ferry op met bestemming Piraeus (Griekenland) [13].
- Op 2 september 2022 komt ze aan in Paloukia (Griekenland) [13].
- Op 29 september 2022 wordt ProMarine Single Member IKE uit Athene officieel haar nieuwe eigenaar [2] [30].
- Die besteedt haar management uit aan de Spanopoulos Group SA in Salamina (Griekenland) [30].
PROTUG 75 (03-10-2022 - heden)
- Op 3 november 2022 wordt ze onder haar nieuwe naam PROTUG 75 door Lloyd's ingeschreven in het Scheepsregister [30].
- Op 5 oktober 2022 wordt ze door haar nieuwe eigenaars herdoopt [13].
- Vervolgens vertrekt ze op 24 november 2022 vanuit Piraeus om via Kalamata (Griekenland) en Augusta (Italië) uiteindelijk op 5 januari 2023 in Lisabon (Portugal) aan te komen [31].
- Daar vertrekt zij op 22 januari 2023 om na wat tussenstops op 14 februari in Le Havre te arriveren [31].
- Daar blijft ze tot 17 maart 2023 [31] en vertrekt dan naar het 335 mijl verderop gelegen Rotterdam om daar de door brand in de machinekamer beschadigde tanker MED SERHAT op te halen [32].
- Ze wordt op 18 maart 2023 in Rotterdam gefotografeerd [zie headerfoto].
|
- Als ik op 27 maart 2023 in de Waalhaven 1 een glimp van haar probeer op te vangen, word ik gehinderd door gebouwen, hekken en muren en zie ik alleen de bovenkant van haar stuurhut boven haar toekomstige sleep uitkomen. Hopen op een nieuwe kans....
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [33] [34] [35].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet meer werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..