versie: 2.3
De EDT AEOLUS [1] [2] (IMO 9476006) van het type Worlwide Marine 48M ging tot november 2021 door het leven als FAIRPLAY-33 [3].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer 6003 (TRITON COMMANDER / AEOLUS)
- Op 17 juli 2009 tekent [2] Triton Shipholding GmbH & Co KG het bouwcontract. Zij financiert een en ander via een scheeps-CV 'TRITON COMMANDER'. Als naam voor het schip is bedacht 'TRITON COMMANDER'.
- Op 14 december 2009 volgt haar kiellegging bij Daewoo Mangalia Heavy Industries S.A. in Mangalia (RO). Die geeft haar het bouwnummer 6003 [2].
- In april 2010 regelt Triton dat Harms Bergung het management van het schip gaat voeren. Daarom wordt ze aanvankelijk ook in de Harms Bergung-huisstijl geschilderd [foto links].
- Alle sleepboten die onder de vlag van Harms Bergung varen, hebben een naam hebben die eindigt op 'US' [4]. In die traditie wordt ze voor haar tewaterlating op 7 augustus 2010 omgenoemd in AEOLUS [5].
- In de loop van de daarop volgende afbouwfase verkoopt Triton haar echter aan Fairplay [6]. Dat wordt dus wéér omnoemen en voor haar oplevering nog even overschilderen in de Fairplay-huisstijlkleuren [foto a.] [foto b.].
- Hoewel haar opleverdatum 17 juni 2011 is, blijkt in haar Scheepsregister als bouwdatum 7 juni 2011 te staan [2].
Haar medezusters
Het concept voor haar ontwerp - gebaseerd op de succesvolle TEMPEST en TYPHOON van Bureau Wijsmuller - komt van WorldWise Marine Engineering B.V. (voorheen Bureau Wijsmuller) in samenwerking met Ferrostaal AG in Essen [a].
- Het eerste schip uit deze serie is - heel toepasselijk - de PRIMUS (thans BREMEN FIGHTER). Later volgen [b]:
- de hier besproken TRITON COMMANDER, via AEOLUS tot FAIRPLAY-33 (thans EDT AEOLUS);
- de TRITON RESPONDER, via OCEANUS tot FAIRPLAY-32 (thans VB HISPANIA);
- de TRITON DEFENDER;
- de TRITON WARRIOR.
Hoe die laatste twee uiteindelijk zijn gaan heten, is mij onduidelijk.
FAIRPLAY-33
- Op 17 juni 2011 wordt ze door Daewoo opgeleverd aan Fairplay [6].
- Ze wordt op die zelfde dag nog gedoopt door Madalina Balan [7] tot FAIRPLAY 33 [8].
- Zij maakt haar maidentrip tezamen met haar zusterschip de FAIRPLAY-32. Die bestaat uit het slepen van een casco vanuit de Zwarte Zee naar Noorwegen.
- Na aflevering daarvan worden op 14 juli 2011 in Stavanger (N) haar paaltrekproeven gehouden [10].
- Daarna verhuist ze naar Rickmers Lloyd Dockbetrieb GmbH & Co. KG in Bremerhaven (D) voor de laatste afwerking [11].
- Op 30 augustus 2011 start haar tweede klus. Vanaf de Navikon-scheepswerf in Świnoujście Port (PL) gaat ze met een nieuw gebouwd dok naar Lagos (Nigeria) [12]. Die reis duurt 17 dagen (8.800 mijl) [13].
- Op 21 februari 2018 maak ik voor het eerst kennis met haar. Ze ligt dan in de Merwehaven [14].
- In 2021 komt zij als 'te koop' in de catalogus van Martrade [15].
- In november 2021 wordt zij verkocht aan Jonikel Shipping Ltd. Haar manager wordt EDT Offshore Egypt S.A.E [2].
- Op 20 januari 2022 vertrekt zij vanuit Wismar (D) naar haar nieuwe manager in Limassol (CY).
Van LEGO kun je alles maken...
Dit Lego-model van de FAIRPLAY 33 [22] is gebouwd met ca. 20.000 steentjes. Het staat te pronken in het Hoofdkantoor van Fairplay Towage in Hamburg (D) [23]. Het werd gebouwd door en Nederlander die zich Konajra noemt.
- Op het modelbouwforum staat het bouwverslag voor de liefhebber [24]
- en op Flickr het bijbehorende fotoverslag [25].
EDT AEOLUS
- Ze komt op 6 februari 2022 - nog met haar oude naam - aan bij haar nieuwe manager EDT in Limassol (CY).
- Volgens de site van EDT is voor haar de zeer tijdelijke Harms Bergung-naam 'AEOLUS' [5] weer van stal gehaald. Daar is alleen 'EDT' aan toegevoegd. En dus heet ze vanaf nu: EDT AEOLUS [16] [17].
- Op 19 mei 2022 kiek ik haar - met haar nieuwe naam en al gedeeltelijk in de EDT-kleuren - als ze sinds 18 mei 2022 ligt afgemeerd in de Wiltonhaven. Daar heeft ze haar sleep, de FJELL, heeft afgeleverd [18].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [19] [20] [21]
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..