Toen de ALP WINGER net nieuw was en nog JANUS heette, maakte ik kennis met haar. Zij behoorde toen tot de (nu voormalige) Harms-Bergungsvloot [1].
Ik zag haar op 4 februari 2008 bezig met een poging het Chinese vrachtschip ZHEN HUA 10 vlot te krijgen [foto links]. Dat was twee dagen eerder nabij de Maasvlakte gestrand, nadat tijdens zwaar weer, haar ankers waren gaan krabben. Door haar hoge deklading, bestaande uit o.a. vijf containerkranen, had zij zelfs met een op volle kracht draaiende hoofdmotor niets in te brengen gehad tegen de inmiddels tot WNW 8 en later tot 9 tot 10 toegenomen wind. Er waren op het moment dat de kapitein dringend om assistentie vroeg (23:58 uur) geen sleepboten beschikbaar. 'Te druk.' Die verschenen pas na meer dan twee uur ten tonele, maar konden toen het - inmiddels gestrande - schip niet meer bereiken. Pas om 10:00 uur hadden de SMIT HUMBER, de FAIRPLAY X en de RT MAGIC haar alle drie beet. Tot overmaat van ramp brak om 12:28 uur echter de sleeplijn van de RT MAGIC en mislukte de eerste poging de Chinees weer vlot te krijgen. Er komt een vierde sleper bij, de SMIT BRONCO, maar die kan niet voorkomen dat ook een tweede poging mislukt. Dat geldt ook voor de derde poging, waarbij de door Smit ingehuurde JANUS inmiddels heeft aangehaakt. Nu is het de JANUS die na twee uur trekken moet afhaken door - volgens het officiële onderzoeksrapport - 'een technische storing'. Wikipedia spreekt echter over 'een sleeplijn in de schroef' [2].
Pas als de JANUS klaar is voor een vijfde poging, komt het schip op 5 februari rond 01:00 uur eindelijk los en kan het - na inspectie - worden versleept naar veiliger haven.
Janus eerste grote klus zit erop!
[Bron: Het op 24 december 2009 in de Staatscourant gepubliceerde onderzoek naar deze scheepsramp [3].]
In 2014 maakte ALP [4] - een nieuw opgericht 'Hollands Glorie'-sleepbedrijf [5], zoals de Schuttevaer het toen noemde - bekend de meeste slepers van de Harms-Bergungsvloot te zullen kopen. Tegen het zere been van het Duitse bedrijf [6], maar onafwendbaar. Dat 'ALP' is trouwens samengesteld uit de beginletter van de voornamen van de toenmalige eigenaars, te weten Arjen de Geus, Leo Leusink en Paul Mulder [7]. Zij doopten de JANUS om tot ALP WINGER.
Inmiddels is de naam van de eigenaar van ALP op 24 maart 2020 gewijzigd van Teekay Offshore Partners L.P. in Altera Infrastructure L.P.
naam |
van |
tot |
plaats |
bij |
bijzonderheden |
Bouwnummer 254 |
10-08-2005 |
Cuxhaven |
Mützelfeldtwerft |
Tekenen bouwcontract |
|
27-10-2006 |
Cuxhaven |
Mützelfeldtwerft |
Kiellegging |
||
4-4-2007 |
Cuxhaven |
Mützelfeldtwerft |
Tewaterlating |
||
JANUS |
8-10-2007 |
Oplevering aan Harms Offshore AHT "Janus" G.m.b.H. & Co. |
|||
9-10-2007 |
|
Cuxhaven |
Mützelfeldtwerft |
Proefvaart |
|
4-2-2008 |
5-2-2008 |
Oostvoorne |
Lostrekken ZHEN HUA 10 |
||
ALP WINGER
|
28-2-2015 |
|
Herdoop te Las Palmas |
||
15-8-2017 |
Hoek van Holland |
Mijn eerste foto met haar nieuwe naam (zie header-foto) |