De IMO 9507386 is een conventionele ankerbehandelings- en bevoorradingssleepboot met twee vaste schroeven. Vandaag de dag heet ze DOLPHIN (3)* [1] en vaart ze onder Deense vlag.
*) Die '(3)' heeft betrekking op het feit dat het de derde sleper in hun vloot is met de naam DOLPHIN. De eerste voer van 1985 - 1998 [2] met die naam; de tweede van 1999 - 2001 [3].)
Hier haar levensloop en omdat de diverse bronnen elkaar soms tegenspreken: met het nodige voorbehoud!).
Bouwnummer 188
- Haar bouwcontract dateert van 1 januari 2007 [4].
- Op 10 augustus 2007 wordt bij de Fong Syn Shipyard Sendirian Berhad in Sibu (Maleisië) haar kiel gelegd onder bouwnummer 188 [4].
- Op 2 september 2008 gaat ze te water [4].
- De oplevering (= bouwdatum) is op 29 oktober 2008 [4].
|
ISLAND RETRIEVER - Singapore © Gunter/Vesseltracker |
ISLAND RETRIEVER (29-10-2008 - xx-05-2009)
- Op 29 oktober 2008 wordt ze opgeleverd aan Island Shipping Ltd. uit Wicklow (IRL) [The Tugslist].
- Die doopt haar tot ISLAND RETRIEVER [6].
- Ze gaat varen onder de vlag van Curacao [6], met als thuishaven Willemstad [foto].
- Ze wordt in de paar maanden dat ze onder deze naam werkt ook een keer gekiekt in Singapore. Datum onbekend [foto rechts].
- Per februari 2009 wordt ze ondergebracht bij hun werkmaatschappij Hydroserv Projects Ltd. [The Tugslist].
- Kennelijk is er echter al snel een koper voor haar gevonden.
- In april 2009 wordt ze namelijk in Durban (ZA) gefotografeerd als ze - tezamen met het ponton A.M.S. TRITON - als deklast aan boord van de AMELAND staat. De lasletters ISLAND RETRIEVER op haar romp zijn dan al vervangen door die met haar toekomstige naam. Die zijn echter nog blauw geschilderd. Haar oude naam staat er in witte - provisorisch aangebrachte - letters boven.
- Het transport komt op 24 mei 2009 bij Hoek van Holland binnen met bestemming Rotterdam [foto links].
- In mei 2009 wordt ze - dan als eigendom van de scheeps-BV CTP Germany II GmbH - met haar nieuwe naam in het Scheepsregister geregistreerd [6].
JADE-SERVICE I (xx-05-2009 - 15-04-2016)
- Mei 2009 wordt zij omgevlagd naar Duitsland [6] en in het scheepsregister geregistreerd met haar nieuwe naam JADE-SERVICE I [7].
- Zij wordt vanaf dan gemanaged door Jade Dienst GmbH uit Wilhelmshaven (D) [7].
- Vervolgens gaat ze aan de slag vanuit de JadeWeserPort in Wilhelmshaven (D) [8].
Potvissen op sleep Wangerooge, 15 januari 2016 - De slepers JADE-SERVICE I en JADE-TUG slepen elk een dode Potvis vanaf Wangerooge naar de JadeWeserPort in Wilhelmshaven (D). Beide dieren waren een week eerder op dat de Duitse Waddeneiland gestrand en worden in de haven onderzocht. Daarna wordt een van de walvissen geprepareerd en op het eiland tentoongesteld [9] [10].
- Op 15 april 2016 wordt ze verkocht naar Denemarken [6].
DOLPHIN (3) (15-04-2016 - heden)
- Op 15 april 2016 wordt ze gekocht door Niels Ove Henriksen’s tugboat companySvendborg Bugser A/S [6].
- Die vlagt haar om naar Denemarken en doopt haar om tot DOLPHIN [6].
NORHOLM in tweede instantie geborgenMarstal, 14 januari 2019 - Het Noorse vrachtschip NORHOLM (IMO 9107136) - dat met een lading houtsnippers onderweg is van Kaliningrad (RUS) naar Marstal (DEN) - krijgt voor de haven van Marstal motorpech. De DBB ASTRIX en de DOLPHIN weten vast te maken. Door de stormachtige omstandigheden breekt de sleepverbinding en loopt het vrachtschip voor de havenmonding aan de grond.
Beide slepers krijgen het twee dagen later weer vlot en slepen het naar binnen [11].
|
DOLPHIN - Hoek van Holland - 7 februari 2023 [13] |
- Op 13 januari 2020 wijzigt Svendborg Bugser A/S de naam van haar werkmaatschappij in NH Towage A/S [12] [1].
- Ik kiek haar voor het eerst als ze op 7 februari 2023 vanuit Gdansk (Polen) bij Hoek van Holland binnenkomt met een casco bestemd voor Damen Gorinchem [13].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [14] [15] [16] [17].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet meer werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..