

Het halfafzinkbare zwareladingponton FJORD [1] is vorig jaar uit de mottenballen gehaald om een vijftal windmolenonderstellen uit Spanje naar Rotterdam te vervoeren. Ik kiekte haar bij haar laatste transport en maakte naar aanleiding van die gebeurtenis dit dossier.
Hier haar achtergrond.
Bouwnummer JLZ 98-0709
- De BOABARGE 19 wordt - net als haar zuster BOABARGE 20 - als halfafzinkbaar zwareladingponton (zonder eigen aandrijving) ontworpen door Multi Maritime AS [2].
- Haar kiel wordt op 20 mei 1999 gelegd bij de Jinling Shipyard Co., Ltd. in Nanjing, Jiangsu (China) als bouwnummer JLZ 98-0709 [3].
- In september volgt haar tewaterlating en vijf maanden later is ze klaar voor oplevering [3].
BOABARGE 19 (2000 - 2005)
- Op 27 februari 2000 [4] wordt zij door hen opgeleverd aan Boa Offshore A/S [5] in Trondheim (N).
- Die doopt haar tot BOABARGE 19.
Voor joker naar RotterdamOp 25 december 2000 loopt het vrachtschip JOHN-R nabij Tromsø aan de grond en breekt op 2 januari 2001 doormidden. Op 27 februari wordt de BOABARGE 19 uit Trondheim naar de locatie gebracht om er de boegsectie op te laden. Op 23 april vertrekt de sleep naar Rotterdam. Daar wordt het wrakdeel echter geweigerd, omdat dat vol zit met asbest. Het span keert daarop weer terug naar Noorwegen
[6] [7].
- Een paar jaar later wordt ze opgelegd in Stavanger (N) [3].
- In augustus 2005 verwerft het Nederlandse Fairmount Marine haar [8] [9].
- Die brengt haar onder in het speciaal daarvoor opgerichte bedrijf Fairstar Heavy Transport [10].
FAIRMOUNT FJORD (2005 - 2007)
- Fairstar doopt haar om in FAIRMOUNT FJORD.
- Aanvankelijk zou zij direct worden omgebouwd tot halfafzinkbaar, zelfvarend zware-ladingvaartuig, maar ze heeft als ponton al direct zoveel werk, dat die conversie wordt uitgesteld [11].
- Op 25 september 2005 vertrekt zij voor haar eerste klus achter de FAIRMOUNT SUMMIT vanuit Stavanger naar Mumbai [11].
- In 2007 verzorgt Malta Shipyards in La Valletta dan toch haar ombouw [11], waarvoor de tekeningen worden geleverd door Vuyk Engineering Rotterdam BV [12].
- Deze ombouw, tezamen met die van de BOABARGE 20, kost het bedrijf tachtig miljoen dollar [11].
FJORD (2007 - heden)
- Na die ombouw wordt ze op 19 november 2007 omgedoopt tot FJORD [13].
- Op 10 juli 2012 heeft Dockwise 95% van de aandelen Fairstar in handen en is na een "uitrookprocedure" de nieuwe eigenaar van het bedrijf en dus ook van de FJORD [14].
- Op haar beurt wordt Dockwise op 23 april 2013 opgeslokt door Boskalis [14] [15].
- Op 11 december 2017 wordt ze in de Golf van Elefsine (Eleusis) opgelegd [16].
- Op 30 april 2018 verdwijnt de merknaam Dockwise en gaat de FJORD verder onder de vlag van Boskalis [15].
- Die laat haar in mei 2019 tijdens een dokbeurt ontdoen van haar schroeven en overschilderen in de Boskalis-kleuren [13].
- Ze maakt vervolgens dat jaar nog een paar reisjes, maar ze bevalt zo slecht dat ze op 26 juli 2019 wordt opgelegd in de Waalhaven [13].
- Pas als Boskalis in 2020 een contract verwerft voor het transporteren en plaatsen van vijf drijvende windturbines in het Kincardine-project, wordt de FJORD op 3 september weer onder klasse gebracht [3].
 |
4 september 2020 - verhuizing van de Waalhaven naar de Maasvlakte © kiekjesdief.nl |
- Ze verhuist de volgende dag naar de Maasvlakte [17] voor haar eerste van in het totaal vijf reizen vanuit Rotterdam naar Spanje v.v. [zie foto rechts].
- Ik kiek haar weer als zij op 31 mei 2021 met haar vijfde en dus laatste onderstel terugkomt in Rotterdam [18].
- Mijn voorlopig laatste foto van haar dateert van 5 juni 2021 als ze op de Maasvlakte 2 ligt bij te komen van haar Spaanse-avontuur [19].
- En daags daarna verhuist ze weer naar Waalhaven 3.
- Zie voor het verloop van dat Kincardine-project het dossier Boskalis-project 'Kincardine' [20].
Tabel: Levensloop IMO 8636740
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
Bouwnummer JLZ 98-0709 |
20-05-1999 |
Kiellegging [3] |
Nanjing, Jiangsu (China) |
Jinling Shipyard Co., Ltd. |
09-1999 |
Tewaterlating[3] |
27-02-2000 |
Oplevering [3]= officiële bouwdatum [4] |
BOABARGE 19 |
?? |
Doop |
|
|
27-02-2001 |
Start transportklus vrachtschip JOHN-R [6] [7] |
Nabij Tromsø |
|
?? |
Opgelegd [3] |
Stavanger (N) |
|
FAIRMOUNT FJORD |
08-2005 |
Gekocht door Fairstar en omgedoopt [8] [9] |
|
25-09-2005 |
Eerste klus voor Fairstar [11] |
|
2007 |
In Malta verbouwd tot zelfvarend zwareladingschip [11] [12] |
Malta |
Malta Shipyards |
FJORD |
19-11-2007 |
Omgedoopt [13] |
|
|
|
08-05-2014 |
Bedrijf overgenomen door Dockwise (inmiddels eigendom van Boskalis) [14] [15] |
|
|
|
11-12-2017 |
Opgelegd [16] |
Golf van Elefsina (Eleusis) |
|
|
30-04-2018 |
Merk Dockwise verdwijnt [15] |
|
|
|
05-2019 |
Schroeven gedemonteerd en in Boka-kleurstelling geschilderd [13] |
Turkije |
|
|
26-07-2019 |
Opgelegd in de Waalhaven [13] |
Rotterdam |
Waalhaven 3 |
|
03-09-2020 |
Opnieuw onder klasse gebracht [4] |
|
04-09-2020 |
Verhaald naar de Maasvlakte [13] [17] |
Rotterdam |
Maasvlakte 2 |
|
13-09-2020 |
Vertrek voor eerste transport naar Spanje [21] |
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..