Kiekjesdief.nl

Menu
  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Kiekjesdief.nl

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

FJORD

  

Het halfafzinkbare zwareladingponton FJORD [1] is vorig jaar uit de mottenballen gehaald om een vijftal windmolenonderstellen uit Spanje naar Rotterdam te vervoeren. Ik kiekte haar bij haar laatste transport en maakte naar aanleiding van die gebeurtenis dit dossier.

Hier haar achtergrond.

Bouwnummer JLZ 98-0709

  • De BOABARGE 19 wordt - net als haar zuster BOABARGE 20 - als halfafzinkbaar zwareladingponton (zonder eigen aandrijving) ontworpen door Multi Maritime AS [2].
  • Haar kiel wordt op 20 mei 1999 gelegd bij de Jinling Shipyard Co., Ltd. in Nanjing, Jiangsu (China) als bouwnummer JLZ 98-0709 [3].
  • In september volgt haar tewaterlating en vijf maanden later is ze klaar voor oplevering [3].

 

BOABARGE 19 (2000 - 2005)

  • Op 27 februari 2000 [4] wordt zij door hen opgeleverd aan Boa Offshore A/S [5] in Trondheim (N).
  • Die doopt haar tot BOABARGE 19.

 

 

 

Voor joker naar Rotterdam
Op 25 december 2000 loopt het vrachtschip JOHN-R nabij Tromsø aan de grond en breekt op 2 januari 2001 doormidden. Op 27 februari wordt de BOABARGE 19 uit Trondheim naar de locatie gebracht om er de boegsectie op te laden. Op 23 april vertrekt de sleep naar Rotterdam. Daar wordt het wrakdeel echter geweigerd, omdat dat vol zit met asbest. Het span keert daarop weer terug naar Noorwegen [6] [7].
  • Een paar jaar later wordt ze opgelegd in Stavanger (N) [3].
  • In augustus 2005 verwerft het Nederlandse Fairmount Marine haar [8] [9]. 
  • Die brengt haar onder in het speciaal daarvoor opgerichte bedrijf Fairstar Heavy Transport [10].

 

Shipspotting.com
FAIRMOUNT FJORD - Malta - 21 juni 2006 © Holger Jaschob

FAIRMOUNT FJORD (2005 - 2007)

  • Fairstar doopt haar om in FAIRMOUNT FJORD.
  • Aanvankelijk zou zij direct worden omgebouwd tot halfafzinkbaar, zelfvarend zware-ladingvaartuig, maar ze heeft als ponton al direct zoveel werk, dat die conversie wordt uitgesteld [11].
  • Op 25 september 2005 vertrekt zij voor haar eerste klus achter de FAIRMOUNT SUMMIT vanuit Stavanger naar Mumbai [11].
  • In 2007 verzorgt Malta Shipyards in La Valletta dan toch haar ombouw [11], waarvoor de tekeningen worden geleverd door Vuyk Engineering Rotterdam BV [12].
  • Deze ombouw, tezamen met die van de BOABARGE 20, kost het bedrijf tachtig miljoen dollar [11].

 

 FJORD (2007 - heden)

Shipspotting.com
FJORD - 26 augustus 2010 © Wim Kosten / maritimephoto.com
  • Na die ombouw wordt ze op 19 november 2007 omgedoopt tot FJORD [13].
  • Op 10 juli 2012 heeft Dockwise 95% van de aandelen Fairstar in handen en is na een "uitrookprocedure" de nieuwe eigenaar van het bedrijf en dus ook van de FJORD [14].
  • Op haar beurt wordt Dockwise op 23 april 2013 opgeslokt door Boskalis [14] [15].
  • Op 11 december 2017 wordt ze in de Golf van Elefsine (Eleusis) opgelegd [16].
  • Op 30 april 2018 verdwijnt de merknaam Dockwise en gaat de FJORD verder onder de vlag van Boskalis [15].
  • Die laat haar in mei 2019 tijdens een dokbeurt ontdoen van haar schroeven en overschilderen in de Boskalis-kleuren [13].
  • Ze maakt vervolgens dat jaar nog een paar reisjes, maar ze bevalt zo slecht dat ze op 26 juli 2019 wordt opgelegd in de Waalhaven [13].
  • Pas als Boskalis in 2020 een contract verwerft voor het transporteren en plaatsen van vijf drijvende windturbines in het Kincardine-project, wordt de FJORD op 3 september weer onder klasse gebracht [3].
4 september 2020 - verhuizing van de Waalhaven naar de Maasvlakte
© kiekjesdief.nl
  • Ze verhuist de volgende dag naar de Maasvlakte [17] voor haar eerste van in het totaal vijf reizen vanuit Rotterdam naar Spanje v.v. [zie foto rechts].
  • Ik kiek haar weer als zij op 31 mei 2021 met haar vijfde en dus laatste onderstel terugkomt in Rotterdam [18].
  • Mijn voorlopig laatste foto van haar dateert van 5 juni 2021 als ze op de Maasvlakte 2 ligt bij te komen van haar Spaanse-avontuur [19]. 
  • En daags daarna verhuist ze weer naar Waalhaven 3.
  • Zie voor het verloop van dat Kincardine-project het dossier Boskalis-project 'Kincardine'  [20].

 

Tabel: Levensloop IMO 8636740

naam datum bijzonderheden plaats bij
Bouwnummer JLZ 98-0709  20-05-1999 Kiellegging [3] Nanjing, Jiangsu (China) Jinling Shipyard Co., Ltd.
09-1999 Tewaterlating[3]
27-02-2000 Oplevering [3]= officiële bouwdatum [4]
BOABARGE 19  ?? Doop    
27-02-2001 Start transportklus vrachtschip JOHN-R  [6] [7] Nabij Tromsø   
 ?? Opgelegd [3] Stavanger (N)      
FAIRMOUNT FJORD  08-2005  Gekocht door Fairstar en omgedoopt [8] [9]
  25-09-2005 Eerste klus voor Fairstar [11]
  2007 In Malta verbouwd tot zelfvarend zwareladingschip [11]  [12] Malta Malta Shipyards
FJORD  19-11-2007 Omgedoopt [13]    
  08-05-2014 Bedrijf overgenomen door Dockwise (inmiddels eigendom van Boskalis) [14] [15]    
  11-12-2017 Opgelegd [16] Golf van Elefsina (Eleusis)  
  30-04-2018  Merk Dockwise verdwijnt [15]    
  05-2019 Schroeven gedemonteerd en in Boka-kleurstelling geschilderd [13] Turkije  
  26-07-2019 Opgelegd in de Waalhaven [13] Rotterdam  Waalhaven 3
  03-09-2020  Opnieuw onder klasse gebracht [4]
  04-09-2020  Verhaald naar de Maasvlakte [13] [17] Rotterdam Maasvlakte 2
  13-09-2020  Vertrek voor eerste transport naar Spanje  [21]

Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje:

Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Weblink Flickr-gallery
  • Weblink YouTube-films
  • Weblink Mijn 'tags' Fjord
  • Weblink 1. Boskalis: Specificatieblad FJORD
  • Weblink 2. Multi Maritime: Boabarge 19
  • Weblink 3. Koopvaardij: FJORD
  • Weblink 4. Bureau Veritas: Scheepsregistratie FJORD
  • Weblink 5. Boa: Homepage
  • Weblink 6. Facebook: Norwegian Shipping JOHN-R
  • Weblink 7. WSS Rotterdam: Nieuwsbrief 78 (zoek op JOHN R)
  • Weblink 8. Maritiem Nederland: Fairmount belangrijke speler op zeetransportmarkt
  • Weblink 9. Skipet: zoek op Boabarge 19
  • Weblink 10. Fairstar: History
  • Weblink 11. Schuttevaer: Conversie heavylifters Fairmount op Malta
  • Weblink 12. Vuyk: Heavy transport vessel conversion
  • Weblink 13. WSS Rotterdam: Nieuwsbrief 272 (zoek op: FJORD)
  • Weblink 14. Wikipedia: Dockwise
  • Weblink 15. Boskalis: Dockwise has become Boskalis
  • Weblink 16. Marhisdata: FJORD - ID 8459
  • Weblink 17. Kiekjesdief: Vier noeste werksters en één schone slaapster
  • Weblink 18. Kiekjesdief: Aankomst KIN-05
  • Weblink 19. Kiekjesdief: MÆRSK TENDER en FJORD/KIN-05
  • Weblink 20. Kiekjesdief: Boskalis-project 'Kincardine'
  • Weblink 21. Facebook: Cees van der Kooij 13-09-2020
  • Weblink Nok: Foto BOABARGE 19

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Zoek op de site

© 2022 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl