In het oktobernummer 2002 van het blad ‘Schip en Werf de Zee’ staat op bladzijde 19 het volgende te lezen [1]:
RPA16
Damen Shipyards Gorinchem heeft in augustus het Incident Bestrijdingsvaartuig RPA 16, bouwnummer 509205, type IBV 3108, overgedragen aan de Rotterdam Port Authority. Het is een met 2,5 m verlengde versie van de vaartuigen die Damen al eerder voor de Rotterdamse haven bouwde, zie de RPA 12, type IBV 2808, in SWZ februari 2002, blz. 10/11.
Anders dan de kleinere schepen is de RPA 16 geschikt om tot 30 mijl uit de kust op zee te opereren. In verband hiermee is het voorschip iets verhoogd en is de navigatie/communicatie-apparatuur aangepast. Voor het overige zijn machine-installatie, uitrusting en brandblusvoorzieningen nagenoeg gelijk aan die van de IBV 2808.
In de jaren erna draait zij - redelijk onopvallend - vol-continuediensten met drie tot maximaal acht bemanningsleden. Haar taken bestaan uit verkeersbegeleiding, inspectie en incidentbestrijding.
Eind 2017 is zij aan de beurt voor een complete refit. Daarbij wordt zij volledig gestript en aangepast aan de eisen van deze tijd, zowel qua inrichting als qua milieu-aspecten [2] [3].
Nadat de dag ervoor de laatste puntjes op de i zijn gezet [4], loopt ze op 4 mei 2018 bij Spijkenisse/Hoogvliet aan de grond en kan ze terug naar af [5]. Een motorstoring heet het....... Kijk maar:
Klik op de zwarte afspeelknop in het filmbeeld om dit YouTube-filmpje af te spelen en eventueel op de dan verschijnende menubalk om de resolutie op maximaal te zetten!
Hoewel 'slepen' niet in hun takenpakket zit, is een aantal incidentbestrijdingsvaartuigen van het Havenbedrijf Rotterdam wel in staat om in geval van nood te slepen. Zij die een IMO-registratie én een bollard-pull-rating hebben, nam ik daarom toch maar op in mijn nieuwe Vlootlijst Havenbedrijf Rotterdam. Om die met foto's te completeren, toog in op 23 oktober 2018 naar Maassluis [6]. Thuis had ik gezien dat de RPA 16 er om even over enen nog lag. Maar toen ik aan kwam niet meer. Via AIS was gelukkig te zien dat ze in de buurt was en zelfs wel voorbij zou komen varen. En jawel, het lukte. Weer een sleper gekiekt die niet mag slepen, net als de RPA 14 & 15 [7].
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
2000 |
Ondertekening bouwcontract [8] |
Gorinchem (NL) |
Damen Shipyard |
?? |
Kiellegging |
Tczew (PL) |
Tczewska Stocznia Rzeczna |
|
?? |
Transport naar Nederland voor afbouw |
|||
Bouwnr. 509205 |
?? |
Afbouw casco |
Gorinchem (NL) |
Damen Shipyard |
Bouwnr. 509205 |
?? |
Tewaterlating |
Gorinchem (NL) |
Damen Shipyard |
RPA 16 |
15-8-2002 |
Oplevering (= bouwdatum ) aan Havenbedrijf Rotterdam NV [9] |
Gorinchem (NL) |
Damen Shipyard |
RPA 16 |
11-2017/5-2018 |
Zwijndrecht (NL) |
||
RPA 16 |
4-5-2018 |
Tijdens een proefvaart aan het einde van het refit-traject aan de grond gelopen en terug naar de werf [5] |
Spijkenisse (NL) |
|
RPA 16 |
23-10-2018 |
Mijn eerste fotosessie van haar [6] |
Maassluis (NL) |