

De IMO 9199995 is een schip met een verhaal. Ze draaide vanaf 1998 trouw haar diensten in het Midden-Oosten. Totdat Smit-Lamnalco haar in juli 2018 verkocht. Toen werd zij - onder de naam BREATH - al na een paar maanden, nabij de Canarische eilanden, onderschept met 1.400 kilo cocaïne aan boord.
Vandaag de dag heet ze APOLLO SUN [1] [2] en ligt ze alweer aan de ketting. Nu in Le Havre [3].
Hier haar levensloop.
Bouwnummer H8019 (20-08-1997 - 13-10-1998)
Ze wordt - net als haar zusters BRITOIL 32 (IMO 9199983), 34 (IMO 9204374) en 35 (IMO 9204386) - gebouwd in China en wel bij de Fujian Fishing Ship Building & Repairing Factory in Fuzhou [4] en komt zo te zien van dezelfde tekentafel als de iets nieuwere Scheveningse ANTEOS.
- Haar kiellegging als bouwnummer H8019 vindt plaats op 20 augustus 1997[4].
- Op 5 juli 1998 gaat ze te water [4].
- De oplevering aan Britoil Offshore Services Pte Ltd uit Singapore (SGP) is op 13 oktober 1998 [4].
BRITOIL 33 (13-10-1998 - 28-02-2001)
- De oplevering aan Britoil Offshore Services Pte Ltd in Singapore (SGP) is op 13 oktober 1998 [4].
 |
BRITOIL 33 © Britoil Offshore Services |
- Die doopt haar tot BRITOIL 33 [5].
Brand aan boord van de CHOYANG SUCCESS In september 2000 blust zij - ondanks het risico om door zeerovers te worden aangevallen - voor de Maleisische kust een containerbrand aan boord van de CHOYANG SUCCESS Daarbij gebruikt ze onder andere CO2.
Lees er alles over via deze link: [6]
|
- In totaal vaart zij iets meer dan twee jaar voor Britoil, waarna ze op 28 februari 2001 wordt verkocht aan Lamnalco Ltd. op Cyprus [4].
LAMNALCO FLICKER (28-02-2001 - 08-2013)
- Op 28 februari 2001 wordt zij eigendom van Lamnalco Ltd. op Cyprus die haar beheer onderbrengt bij Lamnalco Sharjah Ltd [4] (Lamnalco Middle East).
- Die doopt haar in maart 2001 om in LAMNALCO FLICKER [4].
- Ze opereert hoofdzakelijk in het Midden-Oosten.
In 2011 neemt de 50/50 joint-venture tussen Boskalis en Rezayat Group, genaamd Lamnalco, de divisie 'Terminals' van de Boskalis-dochter Smit Internationale over. De beide merknamen worden samengevoegd tot 'Smit Lamnalco'. En gaandeweg worden de voorvoegsels in de namen van Smit-Lamnalco-schepen veranderd in "SL" [7].
|
 |
SL FLICKER - Abu Dhabi, UAE - 27 januari 2015 © Tony Hogwood (gepubliceerd met toestemming) |
SL FLICKER (08-2013 - 07-2018)
- In 2013 wordt de LAMNALCO FLICKER omgedoopt tot SL FLICKER, nadat haar beheerder al eerder is omgenoemd tot Smit Lamnalco Ltd [4].
- In juli 2018 wordt ze verkocht aan River Shipping & Trading uit Moldavië [4].
BREATH (07-2018 - 26-07-2021)
- In juli 2018 wordt ze door haar nieuwe eigenaar omgedoopt in BREATH en wordt haar beheer overgedragen aan GSN Lojistik Nakliyat ve Sanayi Ticaret AS uit Istanbul (Turkije) [4].
- Nog voordat haar registratie in het Staatsregister van Schepen van Moldavië is afgerond, vaart ze met een 'tijdelijke registratie' op 18 september 2018 vanuit Ceuta naar Punto Fijo (Venezuela) [4].
Onderschept met 1.400 kilo cocaïne aan boord
- Als zij op 4 oktober 2018 Venezuela nadert, vaart ze niet door naar haar bestemming Punto Fijo, maar wordt ze tot 6 oktober 2018 voor de kust tussen Guyana, Venezuela en Trinidad gaande gehouden [8].
- Dan keert ze terug naar Europa en wordt op 1.000 mijl van de Canarische Eilanden - na een langdurige observatie - op 18 oktober 2018 door de Spaanse Marine onderschept. Ze blijkt dan 1.400 kilo cocaïne aan boord te hebben. Ze wordt opgebracht naar de Marine-haven van Las Palmas, alwaar ze op 22 oktober 2018 arriveert. Daar wordt de tienkoppige bemanning gearresteerd [8] [9] en beslag gelegd op het schip.
- Op basis van het misdrijf wordt door de 'Agenției Navale' van Moldavië op 24 oktober 2018 haar 'tijdelijke registratie' geschrapt en de voorbereidingen voor haar definitieve registratie opgeschort [10] [11].
- In december 2018 wordt ze verhaald van de 'Armada Naval Base' naar de 'Rogue's corner' en opgelegd [12].
- In februari 2019 krijgen de havenautoriteiten van Las Palmas van de Rechtbank in Madrid toestemming om het schip te verkopen [13].
- Er wordt daartoe medio 2019 een openbare veiling uitgeschreven [14].
- Bij de derde en laatste veiling dient zich een bieder aan, te weten Bushypark West Corrib, Galway (Ierland) [15].
- Die richt vervolgens - ter voorbereiding op de eventuele aankoop - de scheeps-BV Apollo MS Ltd. op, met als enige aandeelhouder Dhr. Tur Mykola uit Oekraïne [16].
- Op 24 maart 2021 wordt ze in Las Palmas gefotografeerd terwijl er schilderwerk aan haar opbouw wordt uitgevoerd [17].
APOLLO SUN (26-07-2021 - heden)
Haar make-over tot APOLLO SUN - foto's Apollo Offshore (klik op de foto voor een vergroting)
|
- Op 26 juli 2021 wordt ze overgedragen aan haar nieuwe eigenaar Bushypark West Corrib, die haar management onderbrengt bij Apollo Offshore [18].
- Na haar make-over wordt ze geregistreerd met haar nieuwe naam APOLLO SUN [1] en omgevlagd naar Panama [19].
- Behalve bij Apollo Offshore, verschijnt zij begin 2022 óók op de vlootlijst van Emar Offshore Services BV [2].
- Na een inspectie op 6 juli 2022, wordt zij tot en met 29 juli 2022 aan de ketting gelegd in verband met diverse mankementen en het niet betalen van de bemanningsleden* [20].
*) In juli 2022 heeft de International Labour Organization (ILO) in Las Palmas een ontmoeting met de eigenaars over het achterstallige loon van de bemanningsleden.
- Op 4 juli 2022 stuurt de Panamese overheid (PMA) naar aanleiding van dat bezoek de eigenaars en andere belanghebbende een mail met het dringende verzoek deze kwestie snel op te lossen.
- Op 18 juli 2022 bevestigt de kapitein dat de mankementen inmiddels volledig zijn opgelost.
- Vervolgens maakt de ITF op 8 september 2022 bekend dat het achterstallige loon is uitbetaald en de bemanning naar huis is [21].
 |
APOLLO SUN - Rotterdam/Lekhaven - 29 oktober 2022 |
- Ze vertrekt op 18 augustus 2022 vanuit Las Palmas naar Dakar (Senegal) [22], alwaar ze op 26 augustus 2022 aan komt.
- De volgende dag vertrekt ze alweer en nu naar Rotterdam. Ze meert op 20 september 2022 af in de Lekhaven voor groot onderhoud. Daarbij worden onder andere nieuwe Scania-generatoren geplaatst.
- Ik kiek haar op 28 september 2022 en op 9 en 22 en als laatste op 29 oktober 2022 [23].
- Vlak daarop verlaat zij Rotterdam om via Terneuzen naar Gent (B) te varen [24].
- Op 12 november 2022 zet ze van daaruit koers naar Gibraltar, alwaar ze haar sleep, het ponton WONDER OF THE PORT, moet afleveren [25].
Alweer in beslag genomen
Op 15 november 2022 moet ze - in verband met met een generatorstoring - een tussenstop maken in Le Havre (F). Daar constateert de Franse scheepvaartinspectie (CSN) vervolgens nog zestien tekortkomingen en vraagt het Panamese klassebureau de zaak nader te onderzoeken.
Op 18 januari 2023 legt de rechtbank - op verzoek van de eigenaar van de sleep - beslag op het schip in verband met een openstaande vordering van zo'n € 230.000,00. De APOLLO SUN wordt versleept naar de binnenhaven. Het ponton wordt - voor transport naar Gibraltar - op 24 januari 2023 opgehaald door de ingehuurde EN AVANT 10. (ETA: 01-02-2023 09:00 LT.)
- Bron: le Marin [3].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [26] [27] [28].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet meer werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..