De Norne [1] is een dubbelschroefs sleepboot met hekrol en duwsteven met ijsklasse 1c. Ze wordt - in opdracht van Koerts International Towing Service (KITS) uit Delfzijl - gebouwd door Scheepswerf Gebr. Kooiman BV uit Zwijndrecht [2]. Sinds eind 2022 is KOOLE BV haar eigenaar [3].
In 2010 bestelt Koerts opnieuw een sleepboot bij Kooiman [5], maar nu een slagje grotere dan de eerder geleverde VIKING [6].
Die 2.0-versie van dat eerdere ontwerp wordt ontwikkeld in nauwe samenwerking tussen de ontwerpafdeling Kooiman Engeneering en Kapitein Jan Koerts [2].
Zij wordt als bouwnummer 191 op stapel gezet bij Scheepswerf Gebr. Kooiman BV uit Zwijndrecht [2].
Op 12 maart 2011 wordt ze - met een beetje hulp van de bok MISSING LINK - tewatergelaten [7][8].
Haar proefvaarten vinden plaats op 23 [9]en 24 maart 2011 [10][11].
De trekproeven op de Heerema-locatie aan het Callandkanaal zijn op 25 maart 2011 [7].
Shipdock BV te Harlingen zet haar vervolgens op 28 maart 2011 nog even droog voor de "finishing-touch" [7][12].
Die datum komt tevens als "bouwdatum" in haar Scheepsregister [4].
Op 1 april 2011 verhuist zij naar haar thuishaven Delfzijl [12].
NORNE
Op 1 april 2011 komt ze aan in haar thuishaven Delfzijl, alwaar ze de volgende dag door Mw. Cora Kooiman - de vrouw van de directeur van de bouwwerf - wordt gedoopt tot NORNE [12].
Ze is vernoemd naar de godin 'Norne'. Die staat voor 'voorspoed' [12]!
15 November 2011 wordt ze officieel opgeleverd [theTugsList].
Vervolgens werkt zij - onder het management van Seacontractors in Vlissingen - hoofdzakelijk als ankerbehandelings- en bevoorradingssleepboot (AHTS) in de diverse windmolenparken[12]. (Klik op deze link voor een uittreksel uit haar track-record.)
Ze is zo'n beetje de vaste sleepboot van de CABLE ENTERPRISE (2001)* en vaart met haar de wereld rond, tot in Vietnam aan toe.
Op 2 november 2000 wordt haar kiel gelegd en op 11 oktober 2001 als het halfafzinkbaar zware ladingponton opgeleverd aan Smit Singapore Pte Ltd. Die doopt haar op 19 mei 2002 tot SMIT ANAMBAS'.
In 2011 wordt Global Marine Systems Ltd. haar eigenaar. Die laat haar voor £ 28 miljoen ombouwen en uitrusten tot kabellegger. Op 13 januari 2012 levert Scheepswerf De Hoop haar aandeel in de ombouwoperatie - het accommodatieblok - op. Medio 2012 is de ombouw helemaal klaar en krijgt ze tijdens haar officiële presentatie in Middlesbrough (GB) haar huidige naam. Haar eerste project is het leggen van de exportkabel voor het windmolenpark Gwynt y Môr, voor de kust van Wales.
Sinds 22 maart 2013 is Prysmian Powerlink Services haar eigenaar.
Ze ligt op 13 november 2021 in de Lekhaven, alwaar ik haar voor het eerst weet te fotograferen [13].
In oktober 2022 ontstaat er beroering als ze in de USA de CABLE ENTERPRISE assisteert. Die is dan aan het werk in een gebied waarop de 'Jones Act werkboot sector' de exclusieve rechten op sleepwerk zou hebben. Maar het lijkt met een sisser af te lopen [14].
Op 17 november 2022 is ze tezamen met de CABLE ENTERPRISE vanuit de USA vertrokken naar diens thuisbasis in Italië. Aankomst 16 december 2022.
Vanaf november 2022 is ze eigendom van Koole [1][3].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..