ALP Forward

Gisteren liep ALP FORWARD om 12:20 uur de haven van Scheveningen binnen na vanuit Noorwegen nog even voor IJmuiden voor anker te hebben gelegen. Haar laatste klus was het verslepen van de HILOAD DP NO.1 van Las Palmas naar Noorwegen. Ik had haar gisteren gemist en zag haar pas vanochtend op weg naar de Jumbo. Ze was druk bezig met een bemanningswissel en met het innemen van voorraden. Kennelijk ter voorbereiding van een volgende trip!

En Avant 20

Op Marinetraffic had ik de EN AVANT 20 al een paar keer aan de Koorennationstreet in de 4de Petroleumhaven zien liggen. Ik dacht: "Gecharterd door Kotug-Smit dus." En dat klopt, blijkt bij navraag.
Een mooie aanleiding om daar eens langs te rijden om haar daarna 'Schip van de Week' te maken. Daarover binnenkort dus meer.

 

Rotterdam

Ter hoogte van het eiland De Beer, kwam ik een eerder 'Schip van de Week' tegen, de ROTTERDAM. Terug van een klus.

 

Smit Schelde

Adventure

Adventure

Vlak daarna kwam de MSC BRIANNA de hoek om zetten, geassisteerd door de SMIT SCHELDE en - ook al een voormalige 'Schip van de Week' - de ADVENTURE. De hele afmeerprocedure kon ik volgen op de scanner. Zo maakte ik kennis met het bijbehorende slepersjargon. Van die dingen als: "Adventure, een dubbeltje naar binnen graag." Leuk en leerzaam dus.

 

Harrier & Terraferre 701

Ik maakte trouwens ook kennis met een voor mij onbekende manier van 'sleepduwen'. De 'pushbuster' HARRIER (v/h DMS HARRIER) die zijn neus in het achterwerk van de TERRAFERRE 701 steekt. Raar gezicht. Op de site van Boskalis kan ik er nog niets over vinden. Wél op de site van Van Oord. Ook gecharterd zeker?!?
Volgens Marinetraffic is het spulletje op weg naar Port Said (Egypte)

P.S. Tom Cocquyt wees mij op twee andere schepen van Boskalis die op die zelfde wijze bakken de wereld over duwen, de UNION ONYX en de UNION TOPAS. Bedankt Tom!

 

MTS Indus & Terra Marique

En tot slot nog de MTS INDUS die een zware dobber heeft aan het naar Dover brengen van de TERRA MARIQUE. Zij leek soms meer onder, dan boven water te zitten.

Een lekker dagje sleepboten al met al.

 

Opal

Ik trof haar op 17 oktober 2017 voor de tweede keer in de Lekhaven, de (AHTS) OPAL van de Poolse rederij Polskie Ratownictwo Okrętowe. Zij werd Sleepboot van de Week. Klik maar even door voor haar dossier.

Smit Nicobar

In de nacht van 20 op 21 september j.l. was zij in Bilbao betrokken bij een heuse 'poging tot kaping' en op 8 oktober zag ik haar met de TAKLIFT 7 naar buiten komen. Twee mooie aanleidingen om de SMIT NICOBAR te bombarderen tot SLEEPBOOT VAN DE WEEK. Lees er alles over in haar dossier.

© ALP Maritime Services

Van het ALP FUTURE-klasse-front valt het volgende te melden:

  • Volgens Koopvaardij.blogspot is de ALP SWEEPER op 4 oktober door de werf opgeleverd. (Op de sites van ALP en van Teekay is er trouwens niets over te vinden.)
  • Volgens MarineTraffic is zij op 6 oktober vertrokken naar Pohang in Korea. Daar ligt ze nu.
  • De ALP DEFENDER vertrok eergisteren uit Rio de Janeiro naar Macaé (Brazilië). Op 16 oktober was zij aldaar bezig met de voorbereidingen voor het verslepen van de ARENDAL SPIRIT naar Arendal (Noorwegen). Zie ook dit Facebookbericht
  • De ALP STRIKER is - met sleep - sinds 28 september j.l. vanuit Singapore onderweg naar Kribi (Kameroen). Daar hoopt ze op 21 november behouden aan te komen.
  • Over de ALP KEEPER meldde ALP eerder:

De datum van ingebruikname is nog niet bekend. ALP heeft een optie om het schip pas in 2018 over te nemen. Maar mochten we voor die tijd een job vinden, dan kan het ook eind 2017 al zijn.

Zij had aanvankelijk als geschatte aankomsttijd: zondag 8-10-2017, 11:00 uur, de FAIRMOUNT GLACIER. Het liep echter fors uit. In de tussentijd hoefde ik mij echter niet te vervelen, want er kwamen diverse spannen langs. Net als bij de vogels, leek de trek begonnen.

 

Smit Nicobar

Smit Nicobar

Het begon met de SMIT NICOBAR met de TAKLIFT 7 op sleep. Die had op haar beurt de SMITBARGE 8 langszij. En dat ponton werd weer geassisteerd door de LIMBURGIA, met als stuurboot de THYRA.
Bijna buiten werd het ponton met het topstuk er tussen genomen (foto 2.) en vertrok het spul - zonder eerder genoemde assistenten uiteraard - richting Macapa (Brazilië) voor een bergingsklus.

 

SD Salvor

SD Salvor

Vlak daar achter zat de SD SALVOR. Die trok het ponton AMT VENTURER. De stuurboten bij dat transport waren de ANNE MARIE en de GEPKE III. Die haakten bij Hoek van Holland af. Volgens Marinetraffic gaat dat span naar El Ferror in Spanje.

 

 

Sea Bravo

Sea Bravo

Toen was het de beurt aan de SEA BRAVO. Die had - zo te zien - een brugdeel op het ponton SKYLINE BARGE 22 achter zich aan, bijgestaan door de stuurboot ALBATROS. En die sleep ging (zonder de stuurboot uiteraard) - weer volgens Marinetraffic - naar Zeebrugge (België).

 

Isa

Isa

Daarna kwam de ISA voorbij met de EMBA aanvankelijk langzij, maar later achter zich aan. Die gaan naar St. Petersburg.

 

Fairmount Glacier

Fairmount Glacier

En dan bijna tot slot, waar het allemaal om te doen was, de FAIRMOUNT GLACIER. Die kwam binnen met de pijpenlegger CASTORO 10, opgehaald in Larnaca op Cyprus. De GEPKE III en de ANNE MARIE, die eerder al het uitgaande transport van de SD SALVOR assisteerden, haakten nu aan om dit stel de rivier op te helpen, richting Wilhelminahaven in Schiedam.

 

Multratug 16

Met de pont terug in Maassluis, trof ik tot het definitieve slot de MULTRATUG 16. Waarschijnlijk op bezoek geweest bij de Furieade.

En toen was het exact 18:00 uur. Einde diensttijd voor mijn camera (en voor mij)! Volgende port of call: Scheveningen...

ALP Winger

Toen ik de ALP WINGER twee weken geleden in de Waalhaven zag liggen, kwam mij mijn eerste kennismaking met haar weer voor de geest. Dat was bijna tien jaar geleden. Zij heette toen nog JANUS en was door Smit ingehuurd voor het vlottrekken van de ZHEN HUA 10. Een van haar eerste grote klussen.
Thuisgekomen begon ik mijn naspeuringen naar haar verleden. Dat leverde een aardig verhaal op (al zeg ik het zelf). Daarom is ze nu het SLEEPBOOT VAN DE WEEK. Lees het verhaal maar in haar Dossier. Daarin staan ook veel links, foto's en filmpjes. Kijk maar.

Multratug 33

Multratug 32

Multratug 31

Ik toog naar Stellendam om een glimp te kunnen opvangen van de - in de afbouwfase verkerende - eerste productie-Carrousel-Rave-Tugs ter wereld, de 'MULTRATUG 33 en 32'. De MULTRATUG 32 is zo te zien bijna zover dat zij kan beginnen aan haar proefvaarten. De 33 bij lange na nog niet. De oplevering daarvan staat gepland voor februari 2018.
En op de terugweg zag ik de 31 ijverig aan het werk in het Rotterdamse.
Drie op een rij en ze horen er binnenkort allemaal bij, bij de vloot van Multraship! En hopelijk komt er bij de introductie van deze eerste Carrousel-Rave-Tug - ontwikkeld door Novatug - een scheepsmodel beschikbaar. (Op de Europort-exhibition van begin november wellicht??) Ik houd mij in dat geval van harte aanbevolen!!

Venus

Venus

Volgens MarineTraffic verhuisde de VENUS van ISKES Tugs op 28 september van IJmuiden naar de Europoort/Rotterdam om daar de - door KOTUG SMIT gecharterde - TRITON af te lossen. Die keerde een dag later terug naar haar thuishaven IJmuiden.
Een mooie aanleiding om richting Europoort te tuffen in de hoop haar te kunnen platen. En jawel. Aan de 'Koorennationstreet' trof ik haar, zusterlijk ingeklemd tussen de ROTTERDAM en de SD REBEL.

Missie geslaagd!

Thor & Zeus of Finland

Thor

Zeus is de oppergod, Thor de god van de donder en Pluvius die van de regen. Ik trof ze alle drie in Velsen-Noord. En ik ging eigenlijk uitsluitend voor de THOR. De ZEUS OF FINLAND lag er achter en kreeg ik er gratis bij. De regen kwam - dankzij Pluvius - met bakken uit de hemel. Drie Goden dus op één foto.

Lekker bezig!