Union Sapphire

Vorige week nog was zij in Bilbao betrokken bij een heuse 'poging tot kaping'; vandaag trof ik haar vredig in de Lekhaven. Een mooie aanleiding om de UNION SAPPHIRE te bombarderen tot SLEEPBOOT VAN DE WEEK. Lees alles over deze zaak en over dit schip in haar Sleepbootdossier.

En Avant 1

De EN AVANT 1 lag zich in de Lekhaven vreselijk op te winden (zij kreeg een nieuwe sleepkabel), terwijl.....

 

En Avant 20

SD Salvor

... de EN AVANT 20 en de SD SALVOR het strijdtoneel verlieten.

 

Union Sapphire

En om dat voor die laatste mogelijk te maken, moest ook de UNION SAPPHIRE verkassen.

Wat een gedoe.....

De UNION SAPPHIRE was trouwens een week geleden - te zamen met de SMIT NICOBAR - nog betrokken bij een mislukte poging de in aanbouw zijnde kabellegger Living Stone te 'kapen' bij de op omvallen staande werf LaNaval in Bilbao. (Bron: de Schuttevaer van 29-9-2017.)
Klik hier voor het laatste nieuws over die zaak.

 

Union Bear & Union Lynx

Haar twee grote zusjes, de UNION BEAR en de UNION LYNX, werden er niet heet of koud van.

Sirius

En Avant 1

En Avant 1 & Sirius

De EN AVANT 1 van Muller-Dordrecht zou nog wel een keer voor de lens komen, schreef ik van de week. En wat dacht je wat? Zij kwam vanochtend bij Hoek van Holland naar binnen met hun ponton 6615-1 op sleep. Vlak daarvoor had ik de Sirius op weg naar zee voorbij zien komen. Die ging dus duidelijk dienstdoen als stuurboot. Twee vliegen in één klap.

 

STC Albatros

Wat zeg ik: drie vliegen, want ook de STC ALBATROS, het opleidingsvaartuig van het Scheepvaart en Transport College (STC), kwam nog voorbij en dus op de kiek.

Dockwise Vanguard

Het grootste afzinkbare zwareladingschip ter wereld, de DOCKWISE VANGUARD, vertrok vanmiddag vanaf de tweede Maasvlakte naar China. Daar gaat zij het kraanschip HERMOD van Heerema afleveren voor de sloop. Een combinatie van slechte marktomstandigheden en het nagenoeg aan het einde van haar levenscyclus zijn, lagen ten grondslag aan dit spectaculaire vertrek. Of het de grootste klus is voor de DOCKWISE VANGUARD, weet ik niet maar het is een forse!

En Avant 9

De EN AVANT 9 is het Sleepboot van de Week geworden. Klik hier voor haar Sleepbootdossier met allerhande wetenswaardigheden, foto's en links.

En Avant 7

En Avant 10

Jaro II

Muller in Dordrecht komt in mijn annalen nauwelijks voor. Om daar iets aan te veranderen toog ik hedenochtend naar Dordrecht. Ik wilde er mijn Schip van de Week gaan scoren. Ik trof de EN AVANT 7, 9 en 10. Twee had ik er nog niet. Nu wél dus. En een van de drie krijgt dus binnenkort een ere plaatsje....
Op de terugweg nog even langs de JARO II en de SD SALVOR. Daarvan had ik de eerste nog niet.
Een lekker dagje uit van de Stichting dus.

ALP Defender

Wat mij betreft heeft de ZWARTE ZEE een waardig opvolger: de ALP DEFENDER. Ze was afgelopen dagen voor het eerst van haar leven in haar thuishaven Rotterdam. Ik maakte haar dus Het Sleepboot van de Week en vulde haar Sleepbootdossier met allerhande wetenswaardigheden, foto's en filmpjes. Lees dat hier!

Kolga

De KOLGA liep vanmiddag binnen met het kraanschip THIALF op sleep. De ROTTERDAM en de SMIT CHEETAH dienden daarbij als stuurboot [*]. Voor het afmeren kwamen er nog meer havenslepers bij, maar ik kon niet zien welke dat waren. Misschien de MULTRATUG 5 ook wel, want die zag ik even later daarvandaan komen.

Multratug 5

ALP Defender

ALP Defender

ALP Defender

ALP Defender

Met iets meer dan zeventien uur vertraging voer vanmiddag de ALP DEFENDER het zeegat uit. Wat dat oponthoud veroorzaakte weet ik niet, maar het kwam mij wel goed uit. Was ze gisterenavond inderdaad vertrokken, dan was dat in het duister gehuld gebleven. Nu voltrok het zich op klaarlichte dag. En ik zag het gebeuren! Mazzel toch?

Volgens welingelichte bron is haar bestemming Macaé, Brazilië om voor haar eigenaar Teekay wat op te halen. Ze gaat dus niet - zoals Marinetraffic vermeldt - naar Macau, een speciale administratieve regio van de Volksrepubliek China (net als Hongkong). Het scheelt maar één letter, maar aardig wat zeemijlen!!.

Ik blijf haar op de voet volgen.

ALP Defender

ALP Defender

ALP Defender

Geen fanfare, geen tromgeroffel, geen champagne of spuitende sleepboten. Zelfs geen directeur, douanebeambte of marechaussee. Wat mankeren die sleepbootbazen toch? *

Eerst de ROTTERDAM die stilletjes binnenkomt en nu de ALP DEFENDER. Ik dacht nog even dat het hele feestgezelschap aan boord van de museumzeesleper HOLLAND zat, want die bleef daar - met een dek vol met op zijn zondags geklede grijsaards - even rondcirkelen. Maar nee. Bijna niemand scheen de eerste 'thuiskomst' van een gloednieuwe, ultramoderne sleper uit de ALP FUTURE-klasse, die haar eerste wereldreis heeft gemaakt, belangrijk genoeg te vinden. Behalve de bunkerboot, de vrouw van de kapitein en haar zoon , een handjevol tugspotters en ik dus.

Ik pikte haar - de ALP DEFENDER dus - om half acht vanochtend op. Toen nog thuis achter de PC. En zodra ik zag dat Hoek van Holland nog haalbaar was voor mij, vlug douchen en wegwezen. Ik had geen tien minuten later moeten zijn. Even voordat zij (?) toeterde, had ik haar in de zoeker. Daarna nog een keer opgepikt in Maassluis en tenslotte het aanmeren aan de Holland Amerikakade kunnen zien en beleven. Ik wél dus! En wat een schip. Om stil van te worden. Morgen gaat zij helaas al weer weg. Wederom met stille trom, vrees ik. Weer op zo'n lange reis. En we horen t.z.t. van Jan Dootjes wel hoe hij is gevaren, want die zit aan boord. Nou, vaarwel en wie weet tot ooit!

*) P.S.
Uit het artikel 'ALP DEFENDER bezoekt thuishaven Rotterdam' van Dick Overduin in de Lekko #371, begreep ik dat er tóch een ontvangst geweest is voor relaties en de media....(zij wél)!