Versie 2.4
Net als met haar zuster, de UNION LYNX [1], is er aardig gesold met de BEAR [1a]. Zij kwam begin 1999 als TORM OSPREY in de vaart [2]. Daarna wisselde zij nogal eens van eigenaar en van naam. Zo heette ze ook nog AMADON TIDE (2001) [3], SEA BEAR (2006) [4], UNION BEAR (2016) en sinds 8 mei 2019 gewoon BEAR [5].
Na haar een-na-laatste herdoop, in februari 2016, blijkt zij in juni van dat jaar een paar dagen op Scheveningen gelegen te hebben [6] in het kader van de test van het project 'The Ocean Cleanup' [7] [8]. Maar toen was ik nog geen 'tugspotter'. Ook haar inbreng in het vlottrekken van het - door de ALP FORWARD op 8 augustus 2016 verspeelde - boorplatform Transocean Winner [9] [10], ontging mij toen nog. Ik maakte pas voor het eerst bewust kennis met haar toen ik op 23 juli 2017 op Hoek van Holland stond te wachten op de binnenkomst van de FAIRMOUNT GLACIER. Zij bleken gelijk op gevaren te zijn vanuit Turkije en elkaar zelfs - om brandstof te besparen - gesleept te hebben [11] (foto rechts).
Daarna lag ze drie weken in Boulogne op station als tijdelijke vervanger voor de l'Abeille Languedoc, het Emergency Towing Vessel (ETV) voor het verzorgingsgebied van het franse kustwachtcentrum CROSS Gris-Nez [12]. Die ETV was op haar beurt weer tijdelijk in Cherbourg gestationeerd als de vervanger van de l’Abeille Liberté, die een werfbeurt kreeg.
De laatste week van het jaar kwam ik de UNION BEAR weer tegen, nu afgemeerd langzij de MAERSK TRADER aan de Parkkade in Rotterdam [13]. Een ereplekje voor deze laatste Sleepboot van de Week van 2017.
Inmiddels zijn we twee jaar verder en is ze - na een paar maanden opgelegd te zijn geweest - gereactiveerd en op 8 mei 2019 omgedoopt in BEAR [5]. Toen zij, als onderdeel van die reactivering, op 28 mei 2019 naar zee vertrok voor vaarproeven, ging het aardig mis. Zij viel ter hoogte van Maasluis stil en liet toen midden in de vaargeul haar anker vallen. De SD JACOBA en FAIRPLAY–24 moesten er aan te pas komen om het anker te klaren en haar terug te brengen naar de Wilhelmina-haven (foto links - © Ben Hunnego) [25]. Foutje - bedankt!
Nu lijkt ze de vele proeven die er op volgden, te hebben doorstaan en ligt ze in de Waalhaven. Daar trof ik haar op 5 juli 2019 en kiekte die ingekorte naam (foto in de header) [26]. En waarom ze trouwens geen BOKA BEAR is geworden, komt omdat ze geen 'high-end'-schip is binnen de Boskalisvloot. Vandaar.
naam |
datum |
plaats |
bij |
bijzonderheden |
|
31-1-1991 |
Contract [14] |
||
Ynr 271 |
27-4-1998 |
Ulsteinvik (N) |
Kleven Maritime AS |
Kiellegging [14] |
Ynr 271 |
19-9-1998 |
Ulsteinvik (N) |
Kleven Maritime AS |
Tewaterlating [15] (& doop???) |
TORM OSPREY |
22-1-1999 |
Ulsteinvik (N) |
Kleven Maritime AS |
Oplevering aan Torm (UK) [14] [16] (= bouwdatum) Manager: GulfMark Offshore, Inc. [17] |
AMADON TIDE |
4-2001 |
Herdoop i.v.m. verkoop (voor $24-miljoen [18]) aan Tidewater Vessel Inc. (USA) |
||
AMADON TIDE |
26-7-2005 |
Verkocht aan Deep Sea Supply Shipowning (DESS) [14] |
||
SEA BEAR |
9-8-2006 |
Herdoopt door DESS [14] |
||
SEA BEAR |
11-2007 |
Voor US $63-miljoen verkocht aan Ship Finance International Limited en terug geleased door DESS [21]. |
||
SEA BEAR |
23-3-2015 |
Verkocht aan SFL Sea Bear Inc.[14] |
||
UNION BEAR |
2-2016 |
Herdoop i.v.m. verkoop aan Boskalis Offshore Transport N.V. [22] [23] [24] |
||
UNION BEAR |
23-12-2018 |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven 3 |
Aankomst vanuit Kiel om opgelegd te worden |
UNION BEAR |
1-1-2019 |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven 3 |
Opgelegd in afwachting van ...??? |
UNION BEAR |
22-3-2019 |
Schiedam/Wiltonhaven (NL) |
Damen Shipyards |
Met sleepboten naar Wiltonhaven ter reactivering [5] |
UNION BEAR |
11-4-2019 |
Schiedam/Wiltonhaven (NL) |
Damen Shipyards |
In dok voor schilderbeurt [5] |
BEAR |
8-5-2019 |
Herdoopt in BEAR [5] |
||
BEAR |
28-5-2019 |
Maasluis (NL) |
Het Scheur |
Blackout op de Nieuwe Waterweg [25] |
BEAR |
5-7-2019 |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven |
Hernieuwde kennismaking + foto-shoot, inmiddels opgekalefaterd en getest [26] |