Ik ben pas kort bezig met verhaaltjes maken over slepen en bergen. Ik krijg daarop steeds meer leuke reacties en ook het aantal raadplegingen groeit. Vandaar deze top drie, om te laten zien wat de lezer kennelijk het meeste boeit:

  1. Het verhaal over de FLUVIUS TAMAR als onhandelbare sleep werd in juli 2.359 keer geraadpleegd. Een absoluut record in mijn prille 'verslaggevers-bestaan'. En het vervolgverhaal werd sinds zondag al 898 keer gelezen.
  2. Als goed tweede is het dossier van de MULTRATUG 32. Dat werd 1.507 keer bezocht.
  3. De derde plek is voor het dossier over de BYLGIA. Dat kende (sinds zondag dus pas) al 939 bezoekers.

Goed bezig (al zeg ik het zelf)!

ShipSpotting.com
ABIS ALBUFEIRA © Adawo


Ze wordt begin 2009 als ABIS ALBUFEIRA opgeleverd en vaart tot midden 2016 voor de Harlinger rederij Abis Shipping. Na hun faillissement op 29 november 2016 [1] komt ze, te zamen met de ABIS ANTWERPEN en bloc voor 5,2 miljoen euro [2] op 1 december 2016 in opdracht van de hypotheekverstrekker Rabobank [3] 'onder de hamer' bij BVA Auctions. Ze wordt voor een zacht prijsje [4] gekocht door Amasus Shipping BV in Delfzijl (dat jaren geleden trouwens werd genoemd in een zaak rond dubieuze scheeps-CV's [5] [6]) die haar FLUVIUS TAMAR (IMO 9501708) noemt, net als het op 7 april 2016 door hen aan Fehn Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G. verkochte schip met IMO 9374741.

Haar eerste trip voor haar nieuwe manager bestaat uit het afleveren van een lading van 3.800 ton magnesiumoxide. Op 12 januari 2017 vertrekt zij om ca. 20:30 uur vanuit de Eemshaven [7] naar Pasajes (Spanje). De verwachting is dat ze daar op de zeventiende zal aankomen. Zover komt ze echter niet. In de nacht van 13 op 14 januari - er staat dan een NW 9 - zendt ze een MAYDAY uit omdat ze water maakt. 'Buitenboordklep vergeten dicht te draaien.' staat daarover later op Facebook [8]. Op 14 januari 2017 om 00.07 uur zinkt ze [9] nadat alle zeven bemanningsleden het schip veilig hebben verlaten. Haar positie is dan zo'n 38 mijl NO van Ramsgate [10]. De bemanning wordt gered. Vier weten een reddingvlot van het Finse roro-schip NORSTREAM te bereiken, drie anderen worden opgepikt door reddingshelikopters [11]. De Nederlandse Kustwacht wordt ook ingezet bij de hele operatie [12].

Een later uitgevoerde inspectievlucht toont geen sporen van vervuiling. Ondanks dat en ondanks het feit dat ze op een diepte van 40 meter ligt, geeft de Britse Kustwacht toch de opdracht tot berging. Daarop pompt Koole Mammoet Salvage de nog aanwezige 80 ton brandstof uit het wrak [13].

 

 

De eigenlijke bergingsklus wordt - na inschrijving - gegund aan Ardent [14], het bedrijf dat in 2015 is ontstaan door de samenvoeging van Svitzer Salvage en Titan Salvage. Zij maken daarbij onder andere gebruik van de Osprey-pontons OSPREY INTREPID en de OSPREY VALIANT en van de sleepboten MTS VIGILANT, MTS VANGUARD en de DPV SUPPORTER.

 

Ze krijgen haar boven water en op 27 juli 2017 loopt de MTS VIGILANT met het sterk gierende wrak binnen bij Hoek van Holland. Daar krijgt ze - niet al te succesvol - assistentie van de BUIZERD [15]. Geëscorteerd door twee havendienstvaartuigen wordt de reis vervolgd. Wat opgekort, maar nog steeds met veel moeite, wordt ze in bedwang gehouden. De sleep passeert zonder kleerscheuren de Botlekbrug en de brug bij Barendrecht [16] en wordt uiteindelijk afgeleverd bij de Scheepssloperij Nederland in 's-Gravendeel. Daar zal ze haar laatste rustplaats vinden.

Einde FLUVIUS TAMAR (2).

 

Bronnen en links:

  1. Abis Shipping failliet
  2. Inzet veilinghuis
  3. Rabobank veilt Abis-vloot
  4. Schuttevear: Abis-schepen varen voor een kwart van de waarde
  5. De scheeps-CV's
  6. Infosite voor gedupeerde participanten
  7. Eemshavenonline.nl
  8. Facebookbericht Kustwacht
  9. Stichting Maritiem-Historische Databank
  10. Nieuwsbrief Rotterdam Branch
  11. Schuttevaer-artikel
  12. Facebookmelding Kustwacht
  13. Koole Mammoet leegt brandstoftanks
  14. Ardent tekent in en verwerft bergingsklus
  15. Mijn post op Offshore en Seagoing-tugs
  16. Foto van Brugbarendrecht.punt.nl
  17. Vesseltracker.com
  18. Koopvaardij-blogspot.com
  19. Dagblad van het Noorden
  20. Nieuwsbrief Roose Partners
  21. Mijn post op Tugspotters
  22. Onwillige sleep

Dit overzicht werd met de meeste zorg samengesteld, doch kan onjuistheden bevatten. Waar mogelijk worden de bronnen genoemd.
Ik houd mij aanbevolen voor correcties en/of aanvullingen.

Bylgia

Niet omdat er nou zo veel spannende verhalen over te vertellen zijn, maar dit keer omdat de bouwer bijzonder veel en fraai beeldmateriaal op zijn site heeft staan. Van de BYLGIA dus. Van machinekamer tot loodskooi en van varend tot pronkend. De moeite van het doorklikken naar haar Sleepbootdossier zeker waard (al zeg ik het zelf)! Ga er maar even rustig voor zitten. Een AANRADER!

Multratug 32

Ik trof Het Schip van Week 29 vandaag in een dok in Stellendam en zag dat ze inmiddels is voorzien van haar naam: MULTRATUG 32. Geen verrassing; wel een stap richting voltooiing.

De MTS VIGILANT had een, wat je noemt, kwispelende sleep achter zich aan toen zij vanmiddag bij Hoek van Holland binnen kwam. Het wrak van de FLUVIUS TAMAR had duidelijk een geheel eigen wil. Dan weer harder dan haar 'baasje' en dan weer geheel uitbrekend. Zelfs toen de BUIZERD als stuurboot was aangehaakt, ging het nauwelijks beter. Ik denk dat de Odorex van de desbetreffende sleepbootkapiteins overuren heeft gemaakt. En hoe het is afgelopen? Ik heb het niet meer kunnen zien.....

Lees ook: De ondergang van de FLUVIUS TAMAR (2)

P.S.

 
Zoals aangekondigd in mijn vorige verhaaltje, is de FAIRMOUNT GLACIER 'Sleepboot van de Week'. Klik hier maar door naar haar Sleepbootdossier met allerhande wetenswaardigheden, filmpjes e.d. als je het leuk vindt.

Union Bear

Fairmount Glacier

De FAIRMOUNT GLACIER en de UNION BEAR hadden beide een voor de sloop bestemd booreiland afgeleverd in Turkije. Op de terugweg sleepte de eerste de tweede. Brandstofbesparing werd mij ingefluisterd. Ze hadden als geschatte aankomsttijd: zondag 08:00 Maascenter. Ik voor het eerst in mijn sleepbootbestaan extra vroeg (06:00 uur) mijn bed uit, want als ze wat vroeger zouden zijn..... In Hoek van Holland gebeurde aanvankelijk niets. Zou ik ze gemist hebben? Zou kunnen... Maar nee, om kwart over acht dook de UNION BEAR op aan de horizon. In zijn eentje. Dat was schrikken, want het was mij eigenlijk om de FAIRMOUNT GLACIER te doen. Die zou Het Schip van de Week worden tenslotte. Kennelijk toch afgezwaaid richting Vlissingen, zoals eerder op het internet als bestemming stond? Een telefoontje met mijn zus bracht uitkomst. Die zag op marinetraffic dat ze nog wel ver op zee zat, maar toch kennelijk op weg was naar de Hoek. Gelukkig maar. En inderdaad. Een uur na haar 'sleep', zag ik haar aan de horizon opdoemen. Geen idee waarom zij zoveel later was*, maar mij een zorg. Kwam alles toch nog goed, inclusief het afmeer-gedoe in de Waalhaven.
Het was mij het dagje wel....

P.S.
*) De kapitein liet weten dat hij op een loods had moeten wachten. Vandaar.

ALP Ace

En inderdaad, zij lag vanmorgen netjes op mij te wachten aan de Adriaan Maaskade, de ALP ACE. Klik maar op de button voor de andere foto's.

ALP Ace

De ALP ACE voer zojuist Scheveningen binnen. Vluchtend voor het naderend onweer? Kijken of we er morgen wat detailprentjes van kunnen schieten.

A.H. Varazze

De A.H. VARAZZE ligt al een tijdje aan de Parkkade. Tijd dus voor een fotosessie. Het is een ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS) met een bollard pull van 221 ton van de Italiaanse reder Rimorchiatori Riuniti die nauw samenwerkt met Augustea, de vorige eigenaar van het schip.

 

Sea Bravo

En in de Lekhaven lag de voor mij nieuwe SEA BRAVO. IMO 9487029. Eigenaar, Seacontractors, Vlissingen. Bouwjaar, 2008. Met een bollard pull van 50 ton, een behoorlijk maatje kleiner, maar ook leuk.