versie: 2.2
De NICOBAR [1] wordt op 2 juni 2006 gedoopt als SMIT NICOBAR [2] [3]. Ze is de laatste van een drieling. Haar zusters zijn de SMIT KAMARA (10-2005) en de SMIT KOMODO (02-2006). Zij is alleen wat sterker, 120 in plaats van 80 ton Bollard Pull. Hier haar levensloop.
Tewaterlating - 20-12-2005 © Smit - Richard van der Werf |
SMIT NICOBAR - Lekhaven - 8 april 2017 © Kiekjesdief |
In het nieuws
De SMIT NICOBAR (thans NICOBAR) was - te zamen met de UNION SAPPHIRE - in de nacht van 20 op 21 september 2017 betrokken bij een 'kapingspoging' [16].In opdracht van de eigenaar DEME probeerden zij de in aanbouw zijnde geavanceerde kabellegger LIVING STONE bij de - op omvallen staande - scheepswerf LaNaval in Bilbao weg te slepen. Met die wild-west-actie trachtte de Nederlandse DEME-dochter Tideway te voorkomen dat een eventueel faillissement de aflevering nog verder zou vertragen of zelfs in gevaar zou brengen. De poging werd echter door de bewaking van de werf opgemerkt en verijdeld. De beide slepers dropen aan het einde van de volgende dag af uit Bilbao en waren op respectievelijk 25 en 25 september weer terug in Rotterdam. Ik trof ze daar op 28 september; in diepe rust...
Intussen heeft de werf het schip vrijgegeven [17] en lijkt de zaak op zijn pootjes terecht te komen.
In het nieuws
Op 3 januari 2019 krijgt ze - dan inmiddels midden op de Noord-Atlantische Oceaan op weg naar Veracruz (Mexico) - de opdracht haar reis te onderbreken om assistentie te gaan verlenen aan het in brand staande containerschip YANTIA EXPRESS [20].
- Laat op de avond van 4 januari is ze ter plaatse en begint met blussen. Maar omdat het vuur zich blijft verspreiden, worden op 5 januari 2019 elf van de tweeëntwintig bemanningsleden met de reddingboot van boord gehaald en aan boord van de SMIT NICOBAR genomen. De volgende dag wordt ook de resterende bemanning met de snelle reddingsboot van boord gehaald.
- (Zie voor het verdere verloop het onderzoeksrapport van de BSU [21].)
- Op 15 januari 2019 vervolgt zij haar reis naar Mexico [21].
NICOBAR met de KIN-04 - 06-12-2020 © Arjan Neighbourfield |
Naam | Gebeurtenis | Datum | Plaats | Nadere plaatsaanduiding |
Optie bouwopdracht [5] | 11-03-2004 | |||
Bouwnummer H-287 | Start van de bouw [5] | 31-08-2004 | Singapore | Keppel Singmarine Dockyard Pte. Ltd. |
Kiellegging [5] | 22-09-2004 | |||
Tewaterlating [5] | 20-12-2005 | |||
Oplevering aan Smit Nicobar B.V., Dominica = Bouwdatum [6] | 26-05-2006 | |||
SMIT NICOBAR | Doop (doopvrouw Jeanette Bruinsma) [2] [3] | 02 -06-2006 | ||
Vertrek naar Sakhalin [7] voor Consafe AB | 03-06-2006 | |||
Assistentie aan MIRACH [10] | 04-2011 | nabij Trivandrum (India) | ||
Overgeschilderd in Boskalis-grijs | medio 2015 | |||
Mijn eerste foto-sessie [15] | 08-04-2017 | Rotterdam | Lekhaven | |
Kapingspoging LIVING STONE [16] | 20/21-09-2017 | Bilboa | Scheepswerf LaNaval | |
Vertrek naar Mexico [19] | 22-12-2018 | Rotterdam | ||
Assistentie YANTIAN EXPRESS [20] [21] | 04/15-01-2019 | Atlantische Oceaan | ||
Vervolgt haar reis naar Mexico [21] | 16-01-2019 | |||
Terug in Nederland | 30-09-2020 | |||
NICOBAR | Omgedoopt [19] | 12-10-2020 | Schiedam | Damen |
Voor de wal | 30-10-2020 | Rotterdam | Waalhaven 3/Maasvlakte 2 | |
Mijn laatste foto-sessie [23] | 20-11-2020 | |||
Voorbereidingen voor verslepen drijvende windmolen KIN-04 [24] | 11/12-2020 | |||
Huidige positie [25] [26] [27] [28] |