Kiekjesdief.nl

Menu
  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Kiekjesdief.nl

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Sleepbootdossiers (links)

NICOBAR (ex SMIT NICOBAR)

versie: 2.2

Nicobar

    

De NICOBAR [1] wordt op 2 juni 2006 gedoopt als SMIT NICOBAR [2] [3]. Ze is de laatste van een drieling. Haar zusters zijn de SMIT KAMARA (10-2005) en de SMIT KOMODO (02-2006). Zij is alleen wat sterker, 120 in plaats van 80 ton Bollard Pull. Hier haar levensloop.

Bouwnummer H-287

  • In het derde kwartaal van 2003 schrijft de Smit-groep een internationale tender uit voor de bouw van twee sleepboten en een optie voor een derde.
  • Werven uit Nederland, Noorwegen, Spanje en Singapore brengen daarop een offerte uit [4].
Tewaterlating - 20-12-2005 © Smit - Richard van der Werf
  • De keus valt op de Keppel Singmarine Dockyard Pte. Ltd. uit Singapore.
  • Die laat haar eigen ontwerpbureau Marine Technology Development (MTD) de klantwensen van Smit Transport en Heavy Lift verder uitwerken.
  • De bouw van de laatste van de drie, de H-287 - de latere SMIT NICOBAR - start op 31 augustus 2004 [5].
  • De kiellegging is 22 september 2004 en
  • 20 december 2005 gaat ze tewater [5].
  • Haar officiële bouwdatum is 26 mei 2006 [6].
  • Ze is daarmee sneller klaar dan gepland, waarvoor het betrokken personeel tijdens haar doopplechtigheid op 2 juni 2006 wordt beloond met een bonus van $100,000 [2].

 

SMIT NICOBAR

  • Haar doop tot SMIT NICOBAR vindt plaats op 2 juni 2006 en wordt verricht door Jeanette Bruinsma, echtgenote van John Bruinsma, General Manager Transport and Marine Projects bij Smit Singapore [2] [3].
  • De scheepsnaam is ontleend aan de "Nicobar Islands" in de Indische Oceaan.
  • Direct na haar doop vertrekt ze naar Sachalin (RUS). Daar gaat zij, na aankomst medio juni, voor Consafe AB [7] het offshore flotel SAFE BRISTOLIA ondersteunen [2] [8].
  • Het eerste YouTube-filmpje waarin te zien is dat ze is uitgerust met een Ampelmann-walk-to-work-brug, dateert van 26 september 2008 als ze in Qatar aan het werk is bij de P14 [9].
SMIT NICOBAR - Lekhaven - 8 april 2017 © Kiekjesdief
  • In april 2011 wordt zij voor de kust van India ingezet bij de bergingspoging van de aldaar op 1 april gestrande de Turkse bulk carrier MIRACH [10].
  • Medio 2015 verschiet de SMIT NICOBAR van kleur. De vertrouwde Smit-huisstijl verdwijnt en het Boskalis-grijs verschijnt.
  • Eind 2015 krijgt ze voor een klus in Brazilië tijdelijk weer een Ampelmann-walk-to-work-brug aan boord [11] [12] [13]. Die wordt op 7 december 2016 weer gedemonteerd [14].
  • Op 8 april 2017 kiek ik haar voor het eerst (zonder Ampelmann dus) in de Lekhaven [15].

 

In het nieuws
De SMIT NICOBAR (thans NICOBAR) was - te zamen met de UNION SAPPHIRE - in de nacht van 20 op 21 september 2017 betrokken bij een 'kapingspoging' [16].

In opdracht van de eigenaar DEME probeerden zij de in aanbouw zijnde geavanceerde kabellegger LIVING STONE bij de - op omvallen staande - scheepswerf LaNaval in Bilbao weg te slepen. Met die wild-west-actie trachtte de Nederlandse DEME-dochter Tideway te voorkomen dat een eventueel faillissement de aflevering nog verder zou vertragen of zelfs in gevaar zou brengen. De poging werd echter door de bewaking van de werf opgemerkt en verijdeld. De beide slepers dropen aan het einde van de volgende dag af uit Bilbao en waren op respectievelijk 25 en 25 september weer terug in Rotterdam. Ik trof ze daar op 28 september; in diepe rust...

Intussen heeft de werf het schip vrijgegeven [17] en lijkt de zaak op zijn pootjes terecht te komen.

  • Op 8 oktober 2017 kom ik de SMIT NICOBAR weer tegen. Nu op de Nieuwe Waterweg, aan het begin van haar reis naar Brazilië met de TAKLIFT 7 en de SMITBARGE 8 [18].
  • Een jaar later en wel in oktober 2018 heeft zij weer even het eerdergenoemde Ampelmann Walk-to-work-systeem aan boord.
  • Op 22 december 2018 vertrekt zij voor een langdurige charter bij Pemex naar Mexico [19].
In het nieuws
Op 3 januari 2019 krijgt ze - dan inmiddels midden op de Noord-Atlantische Oceaan op weg naar Veracruz (Mexico) - de opdracht haar reis te onderbreken om assistentie te gaan verlenen aan het in brand staande containerschip YANTIA EXPRESS [20]. 
  • Laat op de avond van 4 januari is ze ter plaatse en begint met blussen. Maar omdat het vuur zich blijft verspreiden, worden op 5 januari 2019 elf van de tweeëntwintig bemanningsleden met de reddingboot van boord gehaald en aan boord van de SMIT NICOBAR genomen. De volgende dag wordt ook de resterende bemanning met de snelle reddingsboot van boord gehaald.
  • (Zie voor het verdere verloop het onderzoeksrapport van de BSU [21].)
  • Op 15 januari 2019 vervolgt zij haar reis naar Mexico [21].

 

NICOBAR

  • Op 30 september 2020 komt zij in haveloze toestand terug in Nederland om op 12 oktober 2020 te worden omgedoopt in NICOBAR [19].
NICOBAR met de KIN-04 - 06-12-2020 © Arjan Neighbourfield
  • 30 Oktober 2020 verhuist zij naar Waalhaven 3.
  • Op 18 november 2020 ligt ze dwars in Waalhaven 1. Geen idee wat daar gebeurt [22].
  • Inmiddels staat er bij mijn bezoek aan haar van 20 november 2020 [23] een andere Walk-to-work-gangway op dek. Geen Ampelmann maar een verhuur Barge Master van de concurrent. E.e.a. voor haar klus bij het verslepen van de drijvende windmolens van de Maasvlakte naar het Kincardine offshore wind project in Schotland [24].
  • Haar huidige positie is te vinden via o.a. deze links: [25] [26] [27] [28]

 

Tabel levensloop IMO 9322592 

Naam Gebeurtenis Datum Plaats  Nadere plaatsaanduiding 
  Optie bouwopdracht [5] 11-03-2004     
Bouwnummer H-287   Start van de bouw [5] 31-08-2004  Singapore Keppel Singmarine Dockyard Pte. Ltd.
Kiellegging [5] 22-09-2004 
Tewaterlating [5] 20-12-2005
Oplevering aan Smit Nicobar B.V., Dominica = Bouwdatum [6] 26-05-2006
SMIT NICOBAR       Doop (doopvrouw Jeanette Bruinsma)  [2] [3] 02 -06-2006
Vertrek naar Sakhalin [7] voor Consafe AB 03-06-2006
Assistentie aan MIRACH [10] 04-2011  nabij Trivandrum (India)   
Overgeschilderd in Boskalis-grijs medio 2015     
Mijn eerste foto-sessie [15]  08-04-2017 Rotterdam Lekhaven 
Kapingspoging LIVING STONE [16] 20/21-09-2017  Bilboa Scheepswerf LaNaval
Vertrek naar Mexico [19] 22-12-2018 Rotterdam  
Assistentie YANTIAN EXPRESS [20] [21] 04/15-01-2019 Atlantische Oceaan  
Vervolgt haar reis naar Mexico [21] 16-01-2019    
Terug in Nederland 30-09-2020    
NICOBAR    Omgedoopt [19] 12-10-2020 Schiedam Damen
Voor de wal 30-10-2020  Rotterdam Waalhaven 3/Maasvlakte 2
Mijn laatste foto-sessie [23] 20-11-2020 
Voorbereidingen voor verslepen drijvende windmolen KIN-04 [24] 11/12-2020 
Huidige positie [25] [26] [27] [28]      

Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:

Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Weblink Mijn foto's
  • Weblink Flickr-gallery: NICOBAR (ex SMIT NICOBAR)
  • Weblink YouTube: Afspeellijst NICOBAR (ex SMIT NICOBAR)
  • Weblink Mijn "tags" NICOBAR (ex SMIT NICOBAR)
  • Weblink 1. Boskalis: Specificatieblad (SMIT) NICOBAR
  • Weblink 2. Keppel: A quality delivery
  • Weblink 3. Arnold Tombroek: Aandenken aan doop
  • Weblink 4. Vuyk: Anchor handling tug/supply vessel design
  • Weblink 5. WSS-Rotterdam: Nieuwsbrief 121 "SMIT NICOBAR"
  • Weblink 6. Bureau Veritas: Registergegevens NICOBAR
  • Weblink 7. Rigzone: Consafe Offshore Confirms Sakhalin Flotel Award
  • Weblink 8. Press clippings: SMIT NICOBAR on the way to Sakhalin for Consafe AB to support Safe Bristolia.
  • Weblink 9. Facebook: Post 5 april 2014 met link naar YouTube-filmpje
  • Weblink 10. SMIT: project MIRACH
  • Weblink 11. SWZ: Ampelmann to Cross the Atlantic Ocean
  • Weblink 12. Vesselfinder: Smit Nicobar and Ampelmann E-GXXL gangway.
  • Weblink 13. Facebook: Post 12-2-2017 met filmpje Smit Ampelmann in Rio de Janeiro bay
  • Weblink 14. YouTube: Filmpje Smit Nicobar maneuvering - Astican
  • Weblink 15. Kiekjesdief: Ik ging voor de ALP Ace
  • Weblink 16. Schuttevaer: DEME probeert kabellegger stiekem weg te halen bij werf
  • Weblink 17. De Tijd: Spaanse werf geeft DEME-schip vrij
  • Weblink 18. Kiekjesdief: De trek is begonnen
  • Weblink 19. Koopvaardij: NICOBAR
  • Weblink 20. Nieuwsblad Transport: Onderzoek: brand ‘Yantian Express’ door verkeerd opgegeven lading
  • Weblink 21. BSU: Onderzoeksrapport brand a/b containerschip YANTIAN EXPRESS
  • Weblink 22. Kiekjesdief: Geheimzinnig gedoe
  • Weblink 23. Kiekjesdief: Precies op tijd
  • Weblink 24. Facebook: foto NICOBAR met drijvende windmolen KIN-004
  • Weblink 25. MarineTraffic: Details, foto's & huidige positie
  • Weblink 26. FleetMon: Details, foto's & huidige positie
  • Weblink 27. Vesselfinder: Details, foto's & huidige positie
  • Weblink 28. Vesseltracker: Details, foto's & huidige positie
  • Weblink ShipSpotting: Foto's (SMIT) NICOBAR

Zoek op de site

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Facebook-pagina's

  • Bultrug Scheveningen
  • Kiekjesdief (haven- & zeeslepers)
  • Kiekjesdief (vogels & natuur alg.)
  • Mijn ONJ
  • Nieuw Soetenburgh

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl