
De INNOVATION [1] is de eerste Reversed Stern Drive (RSD)-tug ter wereld [2]. Volgens Damen een innovatieve combinatie van de vaareigenschappen van de ASD-tug en de ATD-tug Twin Fin.
De beide ouders
Azimuth Stern Drive (ASD) tug
Na de conventionele sleepboot met een of twee vaste schroeven onder het achterschip, kwam de ASD-tug. Bij dit type werden de twee conventionele schroeven vervangen door roerpropellers (azimuth thruster [3]). Daarbij zitten de schroeven in speciale behuizingen (“pods”) onder het schip. Die kunnen onafhankelijk van elkaar 360 graden om hun verticale as roteren. Geen roer meer nodig en toch meer manoeuvreerbaarheid dus.
Bij dit type staat de sleeplier op het voordek, eventueel uitgebreid met een sleeppunt op het achterdek, zoals bij de ASD-tug 2810 [4] bijvoorbeeld.
Azimuth Tractor Drive (ATD) Twin Fin tug
Wanneer de azimuth thrusters echter onder het voorschip zijn geplaatst en het aangrijpingspunt van de trekkracht achteraan ligt, spreekt met van een ‘Azimuth Tractor tug’ [5]. Als er onder het achterschip dan ook nog twee vinnen zitten is het een 'ATD-tug Twin Fin', zoals de ZP BOXER [6] bijvoorbeeld.
De gemixte 'genen'
(ofwel de 'innovatieve samenvoeging' volgens Damen)
Reversed Stern Drive (RSD) tug Twin Fin
Men neme een ATD-tug Twin Fin, verhoge de kont tot boeghoogte en men krijge een 'RSD-tug Twin Fin'. Volgens de ontwerpers - door zijn twee boegen - een ASD- en ATD-tug Twin Fin in een. Of je nu de ene of de andere kant uit vaart, er zit altijd een even hoge boeg vóór. Wel zo veilig, vinden zij. Daarbij zijn bij het uiteindelijke ontwerp de uitlaten ook zo geplaatst dat het niet uitmaakt of je heen of weer vaart [7] [8].
De 'boorlingen':
 |
YN 515001 - INNOVATION © Kiekjesdief.nl |
YN 515001 (IMO 9820623)
- De RSD-tug 2513 Twin Fin [9] ' INNOVATION' is, zoals gezegd, de eerst opgeleverde RSD-tug ter wereld en de eerste van een identieke drieling [10].
- Inmiddels is ze verkocht aan Svitzer en is omgedoopt tot SVITZER ELEANOR. Haar levensloop is terug te vinden in het desbetreffende Sleepbootdossier [11].
 |
YN 515002 - 03 © |
YN 515002 (IMO 9820635) en YN 515003 (IMO 9820647)
- Haar beide - identieke - zusjes, de JAWAR BAGHDAD en de JAWAR KIRKUK zijn verhuurd aan Jawar Al Khaleej Shipping (LLC).
- De JAWAR BAGHDAD deed op 29 januari 2018 haar proefvaart en in Constanta (RO) haar bollard pull test.
 |
YN 515004 - compositie foto © Damen |
YN 515004 (compositie foto)
- Destijds is wél de kiel gelegd voor deze eerste, in de samenwerking Damen-Svitzer-MTU ontwikkelde en op tekening door klasse goedgekeurde, CNG (Compressed Natural Gas) aangedreven RSD-tug. Daarin zouden twee door Rolls-Royce nieuw ontwikkelde aardgasmotoren van MTU komen [12]. Zij ging echter de ijskast in. Damen daarover:
"...totdat er in de markt geschikte projecten zijn. Dan kan het schip alsnog met een korte levertijd concurrerend aangeboden worden."
YN 515005 (IMO 9842932)
 |
YN 515005 - BIS VIRIDIS © Kiekjesdief.nl |
- Op 14 juni 2018 werd de vierde wél afgebouwde RSD-tug 2513 Twin Fin opgeleverd. Die kreeg de naam BIS VIRIDIS [13] (= TWEEMAAL GROEN).
- Deze 'groene' variant is de eerste (en vooralsnog ook de enige) die wordt uitgerust met een modulair Marine NOx Reductie Systeem om te voldoen aan de IMO Tier III-regelgeving.
- Ze werd 16 februari 2018 te water gelaten en 25 juni 2018 op de ITS 2018 in Marseille gepresenteerd [14].
- Op 13 juli 2018 kwam zij voor het eerst in Nederland aan [15].
- Inmiddels is er alweer van alles met haar gebeurd. Dat lees je in haar éigen Sleepbootdossier [13]. Klik dus eventueel even door.
YN 515006/07/08
Een volgende serie van drie kreeg weer de 'gewone' dieselmotoren, dus zonder het (optionele) modulaire Marine NOx Reductie Systeem.
- De eerste, de YN 515006, vaart met haar twee eerder genoemde zusters in het Midden-Oosten als JAWAR NINAWA [16].
- De tweede, de ROMITO [17] (IMO 9842956) en
- de derde, de CALAFURIA [18] (IMO 9842968) varen beide in Italië.
Inmiddels zitten we aan YN 515027
Het type blijkt redelijk succesvol. Zie voor de gegevens van alle bouwnummers deze link [19].
E-versie (YN 514001)
 |
YN 514001 - E-versie - 4 december 2020 © Damen |
- Op 7 juli 2020 is in opdracht van de Ports of Auckland in Vietnam de kiel gelegd [20] [21] voor een volledige E-versie [22], de RSD Tug 2513 Electric [23].
- Haar tewaterlating volgt op 4 december 2020 [24] [25].
- Er wordt gestemd over haar toekomstige naam. En op 18 juni 2020 wordt de winnende naam bekend gemaakt: 'SPARKY' [26].
- Medio 2021 krijgt zij haar batterijen [27] [28].
- De planning is dat zij eind 2021 klaar is.
Hieronder de links nog eens op een rijtje, aangevuld met wat relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.