In het laatste licht (rond half acht) verliet de VOS PARTNER de haven van Scheveningen op weg naar de Maasvlakte.
De AQUA HELIX is een 'fast crew supplier' (type FCS 7011) met - zo te zien verdeeld over twee dekken - voor 122 man stoelen in een touringcar-opstelling. Haar tewaterlating was op 21 januari 2021 en inmiddels is zij aan het werk. Zij is voornamelijk bedoeld om bemanningen van offshore-installaties te transporteren. Daartoe heeft ze ook een Ampelmann 'walk-to-work'-loopbrug op het achterdek staan. Een jonger en groter nichtje dus van de eerder door mij - bij het binnenlopen van Scheveningen - gekiekte YN545101.
Ik zag haar dus op Scheveningen vandaag en kiekte haar. Wat mij trouwens opviel was haar nu al fors gedeukte huid. Kennelijk is het lastig werken met aluminium...
Zie ook:
Sinds eind februari is de ALP IPPON (ex TAURUS) de tijdelijke Kustwacht-noodhulpsleper voor het windmolenpark bij Borssele.
Een mooie aanleiding om haar tot Sleepboot van de maand te bombarderen en om haar Sleepbootdossier te herschrijven. Wil je dat dossier lezen, klik dan hier.
Vandaag kwam dit spookschip - zonder naam, thuishaven en IMO-registratienummer - op bezoek op Scheveningen en zo te zien op proefvaart.
Het blijkt een ouder schip, type: Fast Crew Supplier 4008, destijds besteld door Naviera Integral S.A. de CV - Mexico [bron]. Ze werd al eind december 2015 als casco in Cuxhaven gekiekt. Toen kwam ze daar - onder de naam YN545101 (IMO 9762302) en met als thuishaven Kędzierzyn-Koźle - met nog twee andere casco's - aan vanuit de Damen-werf in Kędzierzyn-Koźle [bron: Binnenschifferforum.de]. Ze ging pas op 16 februari 2016 achter de sleepboot CYKLOP door naar Damen Gorinchem [bron: Shipspotting]. Het zou in december 2018 zijn opgeleverd [SWZ], doch waarom het schip hier rond vaart in plaats van in Mexico is mij niet helder. Wellicht werd de order geannuleerd en is er nu een nieuwe liefhebber voor haar gevonden.
De wereldberoemde* ALP GUARD ligt voor mijn deur te steken. Te ver weg voor een échte foto, maar op dit bewijsplaatje toch herkenbaar.
Volgens Arjan zijn monteurs van Bolier bezig geweest met het afstellen van de motoren. Aansluitend zou ze een sleep gaan ophalen in Noorwegen.
Op 29 januari j.l. werd zij voor mijn deur bevoorraad door de plaatselijke tender MAARTJE. Ondanks het druilerige weer kon ik haar kieken. Ik besloot toen een Sleepbootdossier over haar te maken. Dat is nu klaar. Een mooie gelegenheid om haar maar gelijk te bombarderen tot mijn Sleepboot van de maand. Klik voor dat Sleepbootdossier maar hier.
De FAIRPLAY-33 is verkocht en gaat varen onder de vlag van EDT Offshore onder de naam EDT AEOLUS. Lees alles en meer over haar in het nieuwe Sleepbootdossier EDT AEOLUS.