SD Salvor

De SD SALVOR van Kotug Offshore BV is deze week Het Sleepboot van de Week. Ik kwam haar tegen in de Waalhaven en maakte er gelijk een Sleepbootdossier van. Klik hier maar even om dat te lezen.

Bever

Bever

Bever

De BEVER kwam rond 12:01:58 uur de haven binnenlopen om in rustig vaarwater een Fugro-boei te kunnen bijtanken die ze uit zee had opgevist. Om even over half drie was het gepiept en vertrok ze weer.

alp defender@piet sinke 12-06-2017a

Foto: © Piet Sinke - www.maasmondmaritime.com

De ALP DEFENDER komt (sleeploos) naar Rotterdam. A.s. zondag en maandag ligt zij aan de Holland Amerikakade!

Volgens Marinetraffic is zij vanmorgen om 10:22 uur uit Stavanger vertrokken richting Rotterdam. Volgens hen is haar geschatte aankomsttijd: 9 september 15:00 uur, lokale tijd. Ik kreeg van Frans Verbrugge via Facebook echter het bericht dat ze dan niet kan doorvaren, omdat de Maeslantkering rond die tijd haar jaarlijkse functioneringssluiting heeft. ALP Martitime Services BV houdt het daarom op zondag in de vroege ochtend. Zij meert af aan de Holland Amerikakade/cruiseterminal en blijft daar tot maandagavond liggen. Een buitenkansje om een van de ALP FUTURE-schepen te zien te krijgen dus!

Bugsier 10

Ik ging dus voor de BUGSIER 10. Zij ligt al een tijdje op de Maasvlakte. Ik had in de Schuttevaer gelezen dat zij was toegevoegd tot de Fairplay-vloot, dus ik ging ervan uit dat zij daar hoorde. Fairplay Towage BV liet mij echter weten dat de deal met Bugsier nog niet rond is en dat de BUGSIER 10 (nog?) niet onder hun vlag vaart. Interessant dus.
Thuisgekomen zie ik op Marinetraffic dat zij de haven inmiddels heeft verlaten richting Beatrice Windfarm. Ze lag hier dus met een missie; onderdelen voor een windmolen vervoeren! Ik kiekte haar net op tijd! (Volgende keer graag iets dichterbij, maar je kan niet alles hebben.)

 

SD Salvor

Mijn tweede opdracht was de SD SALVOR. Een voor mij nieuwe sleper uit de stal van Kotug. Eentje die dus niet in de poule zit met Smit. Ik trof haar en had mazzel dat niemand mij tegenhield.

 

Bigroll Baffin

En tot mijn verrassing trof ik in de Waalhaven ook de BIGROLL BAFFIN. De hoofdrolspeelster van de Wereldhavendagen 2017. Ik had haar daar niet verwacht, want ik zag gisteren een BIGROLL ankeren voor Scheveningen en ging ervan uit dat dat de BIGROLL BAFFIN was, terug van haar optreden in Rotterdam. Mis evenwel. Dat blijkt bij nader inzien haar zuster de BIGROLL BARENTSZ te zijn. Verwarring alom dus.

Klik voor de andere foto's die ik vandaag schoot maar even op deze button:

 

Fairplay XI

Ik zag haar optreden tijdens de Wereldhavendagen 2017 en besloot haar te bombarderen tot Sleepboot van de Week. Lees meer over haar in dit Sleepbootdossier dat ik van haar maakte. Daarin staan ook meer foto's en een filmpje van de demonstratie.

Waddenzee (A872)

Waddenzee (A872) & Bigroll Baffin

De Koninklijke Marine en de BIGROLL BAFFIN droegen vandaag de Wereldhavendagen. Zonder hen zou het een sobere bedoening geweest zijn. Ik kwam dus duidelijk een dagje te vroeg. Er werd nog volop gebouwd en ingericht en een groot aantal - met name food - stands was zelfs nog helemaal niet open. De sleepbootdemonstratie was bovendien - met slechts twee slepers en het ontbreken van toelichtend commentaar - in mijn ogen wat magertjes. En waarom bijvoorbeeld de Marine-sleper WADDENZEE daar niet aan mee deed, kregen wij als publiek niet te horen. Ik had bovendien minstens op de carrouseltug MULTRATUG 12 gehoopt en op de showboot RT BORKUM. Ook had ik stiekem gedacht dat Kotug-Smit wel van de opening van het evenement gebruik zou maken om alsnog hun nieuwe ROTTERDAM en SOUTHAMPTON aan het publiek voor te stellen en misschien zelfs wel te dopen. Mis evenwel.... Al met al dus een wat valse start voor mij als sleepbootliefhebber, afgesloten met een heuse wolkbreuk. Als morgen alles en iedereen is 'ingedraaid' en ook de historische slepers uit Maassluis hun opwachting zullen maken, wordt alles beter. Nou ja, alles.......?

Hier de beloofde filmimpressie:

De ALP DEFENDER is gisteren met haar sleep RANDGRID vanuit Singapore in Stavanger aangekomen. Die sleep is overgedragen aan een viertal plaatselijke sleepboten en zelf ligt ze bij te komen aan de wal in de Kalhammarvigå.
Dat worden dus geen Wereldhavendagen voor haar! Wie weet zien wij haar later nog wel eens in Nederland. Zou leuk zijn!

Via deze link wat foto's van de sleep.

New Frontiers

Het yacht-support-vessel NEW FRONTIERS was vanochtend vanuit Scheveningen-Haven aan het proefvaren. Het moet in september worden opgeleverd om van 27 tot 30 september op de Monaco Yacht Show te kunnen pronken.
Je zal toch zoveel geld hebben dat je zo'n ding effe kunt laten langskomen bij je 'jachtje' om je speeltjes of je borrelhapjes te brengen.

Amber II

Zij verspeelde vorig jaar een platform. Ik trof haar 24 augustus 2017 in de Lekhaven, waar zij zich aan het klaarmaken was voor een sleepreis naar Genua, de (AHTS) AMBER II. Zij werd Sleepboot van de Week. Klik maar even door voor haar Sleepbootdossier.

Amber II & Union Sapphire

Union Sapphire

Gisterenmorgen ging ik naar de Lekhaven voor de UNION SAPPHIRE en de AMBER II. Ze bleken naast elkaar te liggen. Aan de binnenkant de AMBER II. Die was dus vrij eenvoudig te benaderen. Maar toen ik naar de overkant liep om ook de UNION SAPPHIRE te kunnen platen, kreeg die net de douane langszij. Kennelijk was er iets gaande, want er stonden ook auto's van de Belgische overheid, van een Nederlandse inspectiedienst en nog een busje van de douane.
Gelukkig kreeg ik aan de overkant spontaan koffie aangeboden om het wachten te veraangenamen. Het hielp, want toen ik wegging, ging ook de douane weg. Ik terug en hebbes!

 

Aida Prima

Op weg naar de overkant kwam ik nog langs de AIDA PRIMA. Geen sleper, maar vooruit.

 

Frontier Falcon & assistentie

Al Murabba & SD Seal

Later bij de Tennesseehaven was het akelig stil. Ik heb er een uurtje gepost, maar zonder enige vangst. Die kwam pas toen ik op de Landtong Rozenburg was. Daar kwam plots de complete sleepvloot in beweging (op een na). Misschien had dat iets met hoogwater te maken.
En waarom de SD SEAL ging rainbowen toen het containerschip AL MURABBA binnenliep, was mij niet duidelijk. Of het moet alsnog een welkomstgroet zijn geweest aan de ROTTERDAM, de nieuweling die fungeerde als achterboot. Wie het weet mag het zeggen.

P.S.
Richard Mol liet via Facebook weten dat dat spuiten met de fifi was bedoeld als afscheid van de loods op de AL MURABBA. Die ging met pensioen.

Alle foto's van de achttien verschillende schepen die ik voor de lens kreeg, staan onder deze knop: