Op basis van haar optreden bij de berging van de JULIETTA D heb ik een Sleepbootdossier over de MULTRATUG 18 samengesteld. Als je het wilt lezen, klik dan hier.

Dag 2 - 01-02-2022 (voor dag 1 zie deze link)

Situatie 01-02-2022 - 09:45uur

De sleep heeft op zee het daglicht afgewacht, mede in de hoop dat de wind zou luwen. Om 09:45 uur ligt het hele span, inclusief de teruggekeerde MULTRATUG 18, nog tegen de wind in op zee.

Volgens de Telegraaf worden er met een helikopter drie extra mensen aan boord gebracht om de verbinding met de MULTRATUG 18 te herstellen, waarna de sleepactie kan beginnen.

  

Om 13:30 uur maak ik mijn eerste foto als de sleep naar binnen komt. De SOVEREIGN voorop en als achterboot de MULTRATUG 18. De MANTA escorteert het span en eenmaal binnen vliegen er allerhande havenslepers op af om het schip over te nemen en in de Beneluxhaven af te meren.

De op Hoek van Holland aanwezige fotografen - waaronder ik dus - hebben de pech dat het konvooi het Calandkanaal in draait. Dus langs de voor hen verkeerde kant van de scheidingsdam. Ver weg en tegen het licht in. Maar de bewijsplaatjes zijn er en het zaakje is (redelijk) veilig binnen.

In de loop van de dag zijn de kapitein en de eerste stuurman voor nader onderzoek aangehouden, omdat zij - waarschijnlijk zonder dat er sprake was van levensgevaar - het schip hebben verlaten, aldus de NRC.

Zie ook het persbericht van Boskalis.

 

DSC07882_1280

DSC07888_1280

Dag 1 - 31 januari 2022

 

Als aan het eind van de ochtend de storm Corrie op haar hevigst is, gaat in het ankergebied IJmuiden het anker van de JULIETTA D krabben. Ze raakt op drift en ramt een ander schip, waardoor ze lek stoot.

Meetverslag Meteotoren Scheveningen (blauw=gemiddeld/rood=maximum)
(Klik op de afbeelding voor een vergroting.)

  • De achttien koppige bemanning wordt door drie helikopters van boord gehaald.
  • Ze schampt vervolgens in het in aanbouw zijnde windmolenpark voor Katwijk eerst een windmolenjacket en even later de fundering van een nog te plaatsen transformatorplatform 'HKZ Beta'. Dat laatste levert haar een nieuw gat op [foto van 2-2-2022], maar ze blijft stabiel. Achter ligt ze 7 meter diep, midscheeps 6 en voor 5. Iets achterover hangend dus.
  • Er wordt met drie partijen een bergingscontract afgesloten, te weten met de Dutch Tender Service, Smit Salvage en Multraship.
    1. Op Scheveningen maakt Arjan de ANTEOS vaarklaar,  in afwachting van een bergingsploeg. Voor joker zal later blijken.
    2. Vanuit Rotterdam stoomt de SOVEREIGN op. 
    3. En vanuit haar bewakingsgebied nabij Borssele komt de MULTRATUG 18 in actie. (Zij  is daar een van de twee tijdelijke Kustwacht-noodhulpslepers (ETV) zolang de vaste (iets minder tijdelijke) ETV voor onderhoud afwezig is.)
  • Inmiddels worden er ook vier bergers per dubbelassige helikopter overgezet op het schip om haar sleepklaar te maken.
  • Vanuit huis zie ik het 'spookschip' om 17:00 uur uit de nevel opdoemen. Ik kan dan bovenstaande foto's maken. Op de eerste [foto 1.] is te zien hoe ze maar nét (0,7 mijl=1,3 km) het platform Q13a-A mist. Dat was trouwens eerder al uit voorzorg ontruimd. 
  • Een half uur later doet de SOVEREIGN een eerste (mislukte) poging om vast te maken. Dat kan ik nog net vastleggen [foto 2.]. Daarna wordt het écht te donker om nog te fotograferen.
  • De aflossing van de Koos van Messel laat op zich wachten. De Jeanine Parqui van de KNRM-Hoek van Holland rukt daartoe namelijk wel uit, maar keert terug voor het wisselen van een bemanningslid. Er is tijdens het naar buiten komen namelijk - door een onverwacht zware landing - een bemanningslid gevallen. Die heeft zich daarbij lelijk geblesseerd. (Ook op de SOVEREIGN raakt trouwens iemand licht gewond.)
  • Om 18:10 uur meldt de MULTRATUG 18 zich bij de VC-Scheveningen in, op weg naar het actiegebied.
  • Om 18:27 uur wordt de vanglijn 'gevangen' door de SOVEREIGN. Het lijkt te lukken!
  • Om 19:00 wordt er daadwerkelijk gesleept. De MULTRATUG 18 is dan inmiddels ook 'on scene'. En de Jeanine Parqui gaat voor de tweede keer onderweg om de Koos van Messel af te lossen. Die laatste is de reserveboot van Scheveningen en ligt al de hele dag stand-by.
  • Om 19:25 uur ligt ook de MULTRATUG 18 vast. De Jeanine Parqui meldt dat zij nog 6 mijl te gaan heeft.
  • Om 19:32 uur breekt de verbinding met de MULTRATUG 18.
  • Na negen uur in touw te zijn geweest, wordt de Koos van Messel rond 20:00 uur afgelost.
  • De MULTRATUG 18 keert terug naar Rotterdam en zal worden vervangen door de MANTA. Die komt vanuit de Waalhaven en passeert om 22:40 uur Hoek van Holland.
  • Als zij rond 01:00 uur 'on scene' is kan de reddingboot van Hoek van Holland weer terugkeren naar haar station. Tot dan bleef zij - op verzoek van de bergers op de sleep - voor hun veiligheid nog ter plaatse.
  • De SOVEREIGN houdt de sleep de nacht gaande om met daglicht en minder wind Rotterdam aan te lopen. De MANTA blijft in die tijd 'stand-by'.

Lees het verslag van dag 2 via deze link.

 

 Zie ook:

Thor II

Thor II

Thor II

De THOR II (ex OLYMPIC HERCULES die vijf jaar opgelegd heeft gelegen) kreeg vanochtend voor Scheveningen de MAARTJE langszij en ik was erbij. Het was nog donker en heiig, maar ze staan er op! Leuk toch; mijn eerste kennismaking met haar...

Мустанг

Op 24 januari j.l. vertrok zij uit de Lekhaven, alwaar zij bijna een maand heeft gelegen. Eerst als MUSTANG en later als МУСТАНГ, de zelfde naam maar dan in het Russisch. Ze ging onderweg naar Turkije.

Ik kiekte haar deze maand en bombardeerde haar tot mijn Sleepboot van de maand, compleet met het bijbehorende Sleepbootdossier. Klik hier maar om dat te lezen.

TSM Loch

Mijn dagtripje voerde mij vandaag naar Stellendam. Daar zat in de Buitenhaven een Geelsnavelduiker en lag in de Binnenhaven deze Franse sleper bij zijn bouwer voor de deur; de TSM LOCH. Een nieuwe voor mij. Kennelijk een dokbeurtje gehad.

Voe Vanguard

Fugro medewerkers waren aan de Adriaan Maaskade vanmiddag druk bezig aan een installatie aan dek van de VOE VANGUARD. Ik had het werkschip nog nooit eerder gezien en hoewel het niet een échte sleepboot is, mag het met haar bollard-pull van 40,6 ton toch in mijn verzameling.

Estrella

Ik weet niet of ik écht de primeur heb, maar het leek erop dat de ESTRELLA (2) vandaag haar eerste klus had. Ze kwam in elk geval binnen vanuit het ankergebied, dus wie weet....

Мустанг

VB Ginger

De MUSTANG en de GINGER bleken inmiddels te zijn omgedoopt in МУСТАНГ en VB GINGER.

De eerste nieuwe naam is de Russische vertaling van de oorspronkelijke en bij de tweede ging de toevoeging "VB" duidelijk niet van harte. Maar ja: het moest!

 

Vargo

ALP Ippon

De VARGO en de ALP IPPON waren zichzelf gebleven.

Bij de VARGO lijkt er wat leven in de brouwerij te komen na haar "detentie". Er lagen nieuwe sleepdraden aan dek en er was tenminste één iemand aan boord. Wie weet!

 

Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International/ foto Again Erick/Wikimedia

De MIKE is niet de enige recente aanwinst van Polderman Berging. Het bedrijf verwierf inmiddels ook de TUIMELAAR (ex KEVER, ex HENDRIK 4) en doopte die om tot INDIA.