Op basis van haar optreden bij de berging van de JULIETTA D heb ik een Sleepbootdossier over de MULTRATUG 18 samengesteld. Als je het wilt lezen, klik dan hier.
De sleep heeft op zee het daglicht afgewacht, mede in de hoop dat de wind zou luwen. Om 09:45 uur ligt het hele span, inclusief de teruggekeerde MULTRATUG 18, nog tegen de wind in op zee.
Volgens de Telegraaf worden er met een helikopter drie extra mensen aan boord gebracht om de verbinding met de MULTRATUG 18 te herstellen, waarna de sleepactie kan beginnen.
Om 13:30 uur maak ik mijn eerste foto als de sleep naar binnen komt. De SOVEREIGN voorop en als achterboot de MULTRATUG 18. De MANTA escorteert het span en eenmaal binnen vliegen er allerhande havenslepers op af om het schip over te nemen en in de Beneluxhaven af te meren.
De op Hoek van Holland aanwezige fotografen - waaronder ik dus - hebben de pech dat het konvooi het Calandkanaal in draait. Dus langs de voor hen verkeerde kant van de scheidingsdam. Ver weg en tegen het licht in. Maar de bewijsplaatjes zijn er en het zaakje is (redelijk) veilig binnen.
In de loop van de dag zijn de kapitein en de eerste stuurman voor nader onderzoek aangehouden, omdat zij - waarschijnlijk zonder dat er sprake was van levensgevaar - het schip hebben verlaten, aldus de NRC.
Zie ook het persbericht van Boskalis.
Als aan het eind van de ochtend de storm Corrie op haar hevigst is, gaat in het ankergebied IJmuiden het anker van de JULIETTA D krabben. Ze raakt op drift en ramt een ander schip, waardoor ze lek stoot.
Meetverslag Meteotoren Scheveningen (blauw=gemiddeld/rood=maximum)
(Klik op de afbeelding voor een vergroting.)
De THOR II (ex OLYMPIC HERCULES die vijf jaar opgelegd heeft gelegen) kreeg vanochtend voor Scheveningen de MAARTJE langszij en ik was erbij. Het was nog donker en heiig, maar ze staan er op! Leuk toch; mijn eerste kennismaking met haar...
Op 24 januari j.l. vertrok zij uit de Lekhaven, alwaar zij bijna een maand heeft gelegen. Eerst als MUSTANG en later als МУСТАНГ, de zelfde naam maar dan in het Russisch. Ze ging onderweg naar Turkije.
Ik kiekte haar deze maand en bombardeerde haar tot mijn Sleepboot van de maand, compleet met het bijbehorende Sleepbootdossier. Klik hier maar om dat te lezen.
Mijn dagtripje voerde mij vandaag naar Stellendam. Daar zat in de Buitenhaven een Geelsnavelduiker en lag in de Binnenhaven deze Franse sleper bij zijn bouwer voor de deur; de TSM LOCH. Een nieuwe voor mij. Kennelijk een dokbeurtje gehad.
Fugro medewerkers waren aan de Adriaan Maaskade vanmiddag druk bezig aan een installatie aan dek van de VOE VANGUARD. Ik had het werkschip nog nooit eerder gezien en hoewel het niet een échte sleepboot is, mag het met haar bollard-pull van 40,6 ton toch in mijn verzameling.
Ik weet niet of ik écht de primeur heb, maar het leek erop dat de ESTRELLA (2) vandaag haar eerste klus had. Ze kwam in elk geval binnen vanuit het ankergebied, dus wie weet....
De MUSTANG en de GINGER bleken inmiddels te zijn omgedoopt in МУСТАНГ en VB GINGER.
De eerste nieuwe naam is de Russische vertaling van de oorspronkelijke en bij de tweede ging de toevoeging "VB" duidelijk niet van harte. Maar ja: het moest!
De VARGO en de ALP IPPON waren zichzelf gebleven.
Bij de VARGO lijkt er wat leven in de brouwerij te komen na haar "detentie". Er lagen nieuwe sleepdraden aan dek en er was tenminste één iemand aan boord. Wie weet!
De MIKE is niet de enige recente aanwinst van Polderman Berging. Het bedrijf verwierf inmiddels ook de TUIMELAAR (ex KEVER, ex HENDRIK 4) en doopte die om tot INDIA.