De MÆRSK TRACKER (2)* [1] is het zesde schip van het T-type** uit de vloot van MÆRSK. Die klasse bestaat uit tien vergelijkbare schepen [2], ontworpen door Vik-Sandvik als type VS 472 AHTS.
Hier haar levensloop:
*) Het is het tweede schip binnen de MÆRSK-vloot dat de naam MÆRSK TRACKER krijgt. Vandaar die (2). De eerste heeft als bouwjaar 1975 [3] [4].
Bouwnummer 367/124 APM
- Op 22 maart 2006 tekent A.P. Møller - Mærsk A/S een contract met de Noorse Aker Yard A/S*** in Brattvåg voor de bouw van acht ankerbehandelende sleep- en bevoorradingsschepen AHTS, met een optie voor nog eens twee. Het gaat dan om schepen van het eerder genoemde T-type [2] en er is in het totaal een bedrag van 410 miljoen euro mee gemoeid [5].
- De hoofdaannemer Aker Yard A/S*** in Brattvåg geeft de toekomstige MÆRSK TRACKER het bouwnummer 124 [6].
- De bouw van haar casco wordt - net als van die van de andere negen - uitbesteed aan Aker Tulcea AS*** in Tulcea (Roemenië) [7], alwaar op 5 december 2007 haar kiel wordt gelegd [6] als bouwnummer 367 [8].
- Het casco gaat op 7 september 2008 te water [8] en wordt vervolgens versleept naar Aker Brattvåg *** in Brattvåg (Noorwegen).
- Aldaar wordt ze onder bouwnummer 124 afgebouwd, uitgerust en ingericht [8].
- Haar Scheepsregister vermeldt 3 april 2009 als bouwdatum [6].
***)
Aker Yard wordt in de bouwperiode overgenomen door het Zuid-Koreaanse STX en op 3 november 2008 hernoemd in STX Europe Offshore A/S [9]. De namen van de diverse dochterondernemingen worden ook geleidelijk aangepast. In 2010 wijzigt de naam van de houdstermaatschappij in STX OSV en in 2013 in VARD.
MÆRSK TRACKER (2)*
- Op 3 april 2009 wordt ze opgeleverd [10] [11] en gedoopt [8].
- Ze heeft dan in totaal $ 50.000.000 gekost [8].
- Haar eerste reis gaat naar de Haven van Rotterdam, alwaar ze op 11 april 2009 aan de Mammoetkade in Schiedam afmeert [12].
- De jaren daarop is ze veel gefotografeerd in en rond Luanda (Angola).
- Op 22 maart 2017 wordt ze als 'opgelegd' gefotografeerd in Fredericia (DEN) [13].
- Vanaf december 2017 is zij vanuit Esbjerg (DEN) werkzaam in het Deense deel van de Noordzee [14].
- Op 26 april 2018 en 26 juni 2018 werkt ze mee aan het Maritime Mixed Reality-project van Virsabi en MDC [15].
|
MÆRSK TRACKER met Ampelmann-brug © MÆRSK Supply Service |
- Zij verwerft per juli 2018 een driejarig contact voor "walk-to-work"-werkzaamheden op de Noordzee voor Total Denmark [16]. Ze wordt daarvoor uitgerust met een Ampelmann E-type 'active motion-compensated' loopbrug [17].
- Na afloop van dat contract is ze werkzaam op de spot-markt voor de Noordzee.
- Op 29 september 2022 komt ze bij Franklin op de Heijplaat voor de wal [18].
- Daar fotografeer ik haar op 9 oktober 2022, terwijl ze ligt te wachten op orders [19].
- Op 30 oktober 2022 vertrekt ze voor een klus naar Montrose (GB) [20].
- En 24 november 2022 kiek ik haar weer als ze daar klaar is en bij Hoek van Holland weer binnenkomt [21].
- Haar huidige positie is te vinden via deze links [22] [23] [24] [25].
Tabel: Levensloop IMO 9388637
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
22-03-2006 |
Bouwcontract voor de serie van 8 met een optie voor nog eens 2 [5] |
Brattvåg (Noorwegen) |
Aker Yard A/S *** |
#367 |
05-12-2007 |
Kiellegging [6] |
Tulcea (Roemenië) |
Aker Tulcea S.A. *** |
07-09-2008 |
Tewaterlating casco [8] |
?? |
Verslepen casco naar afbouwwerf |
#124 |
?? |
Inrichting & uitrusting [8] |
Brattvåg (Noorwegen) |
Aker Brattvåg *** |
03-04-2009 |
Officiële bouwdatum [6] |
MÆRSK TRACKER |
03-04-2009 |
Oplevering [10] [11] & doop [8] |
22-03-2017 |
Als opgelegd gefotografeerd [13] |
Fredericia (DEN) |
|
12-2017 |
Aan het werk in het Deense deel van de Noordzee [14] |
|
|
07-2018 |
Start driejarig contract als 'walk-to-work'-boot |
Deens deel van de Noordzee |
Total Denmark |
29-09-2022 |
Voor de wal [18] |
Rotterdam (NED) |
Franklin Heijsehaven |
09-10-2022 |
Mijn fotoshoot [19] |
30-10-2022 |
Vertrek naar Montrose (GB) [20] |
24-11-2022 |
Binnenkomst bij Hoek van Holland, bestemming Waalhaven [21] |
Hoek van Holland |
Maasmond |
|
|
|
|
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet meer werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..