


Er wordt er aardig gesold met de IMO 9178410 (net als trouwens met haar zuster, de BEAR [1]). Sinds de elfde van de elfde 2022 (hoe verzin je het...) gaat ze door het leven als ABEILLE HORIZON (o.a. ex TUG MASTER ONE, ex UNION LYNX [2]). Haar nieuwe eigenaar is Le groupe Econocom die zelf de nieuwe eigenaar is van Les Abeilles International.
Hoe vaak ze in haar bestaan al is verwisseld van eigenaar, van management en van naam, lees je in haar onderstaande levensloop:
Bouwnummer 281
 |
KMAR 404 Side View |
- Zij is van het type KMAR 404 en als Ynr 281 bij Kværner Leirvik A.S. in Leirvik (NOR) gebouwd voor Sanko Steamship Co. Ltd. (Sanko) [3].
- Haar kiellegging vindt plaats op 30 juni 1998 en op 12 maart 1999 gaat ze te water [4].
- Op 2 juni 1999 wordt ze opgeleverd als TORM HERON [3] (Ze zou volgens onbevestigde berichten aanvankelijk LEO BAY zijn gaan heten, maar die naam draagt ze nooit.)
TORM HERON (06.1999 - 05.2004)
 |
Stranding - 23-1-2004 © Peter Elsom |
- Al in 1997 spreekt de 50/50 joint-venture GulfMark/Torm met Sanko een 'bareboat charter' voor drie jaar af voor twee toen nog in aanbouw zijnde slepers. De eerste die wordt opgeleverd is de LEOPARD BAY (Ynr 276) [5]. Maar het is ons in dit dossier om de tweede te doen, de juni 1999 opgeleverde TORM HERON [3] (die volgens onbevestigde berichten aanvankelijk LEO BAY zou gaan heten). Ze opereert vooralsnog op de Noordzee-spotmarkt [6].
- Op 21 november 2000 maakt Tidewater Inc. in een persbericht bekend dat zij voor '$160 million in cash' acht schepen van Sanko heeft gekocht, waaronder ook de TORM HERON [7]. Ze blijft vooralsnog varen voor Gulfmark/Torm, dus haar naam blijft dan ook nog een paar jaar ongewijzigd.
- Op 23 januari 2004 loopt zij - terwijl er een loods aan boord is - bij Immingham (GB) op een zandbank. Ze wordt diezelfde dag door drie sleepboten losgetrokken en naar een dok gesleept [8].
HOWARD HOGUE (05.2004 - 09.2005)
- Na afloop van de - kennelijk verlengde - bareboat charter voor GulfMark/Torm, gaat medio 2004 ook het management van het schip over naar Tidewater. Die doopt haar op 1 mei 2004 om tot HOWARD HOGUE [9], vernoemd naar de President van Tidewater Marine Service, Howard A. Hogue.
- Die naam heeft waarschijnlijk alleen op papier bestaan. Er duikt namelijk nergens een foto of verhaal over haar op met die naam.
- En als Deep Sea Supply Shipowning AS (DESS) uit Noorwegen overal KMAR 404's vandaan begint te halen [10], wordt op 26 juli 2005 ook de HOWARD HOGUE aan haar verkocht [4].
SEA LYNX (09.2005 - 03.2016)
 |
SEA LYNX - 30-12-2007 © Teun van der Zee |
- Kort daarop, en wel op 1 september 2005, laat DESS haar omdopen tot SEA LYNX [10a].
- Na iets meer dan tien jaar in dienst van DESS, wordt ze op 28 januari 2016 in 's-Gravendeel opgelegd. (Was ze toen misschien al bestemd voor de sloop en 'redt' Boskalis haar daarvan??)
- In februari 2016 krijgt ze in de Wiltonhaven in Schiedam haar 'make-over', ter voorbereiding op haar verkoop aan een Boskalis-dochter, te weten Smit Shipping Singapore Pte. Ltd. te Antwerpen.
- Op 6 maart maakt ze een proefvaart op de Noordzee en verhuist vervolgens naar de Waalhaven [4] [11]
UNION LYNX (03.2016 - 04.2022)
- Op 4 maart 2016 wordt ze officieel verkocht aan Smit Shipping Singapore Pte. Ltd. te Antwerpen. Het beheer gaat naar de Unie van Redding Sleepdienst N.V., Antwerpen en Boskalis Offshore Transport N.V., Antwerpen. Daarom wordt ze omgevlagd naar België en herdoopt in UNION LYNX [4] [11].
- Op 23 april 2016 vertrekt zij naar de Duitse bocht voor haar eerste Unie-klus [4].
- In het laatste kwartaal van 2016, is ze tezamen met de UNION MANTA betrokken bij een grote sleepklus in Gabon [12].
- Vanaf 3 juni 2018 ligt ze drie weken in Ponant (Brest - FR) op station als tijdelijke vervanging van de l'Abeille Bourbon, het Emergency Towing Vessel (ETV) voor het verzorgingsgebied van het franse kustwachtcentrum Brest. Die ETV krijgt dan namelijk een werfbeurt. [13] [14]
 |
Opgelegd in de Waalhaven - 5-7-2019 |
- Op 25 juni 2019 komt ze in Nederland aan, meert af in de Waalhaven en wordt diezelfde dag opgelegd [15].
- Ik tref haar daar op 5 juli 2019, het begin van de opbouw van dit dossier [16].
- Op 31 december 2020 gaat haar eigendom over van Smit Shipping Singapore Pte. naar Boskalis Offshore Shipping BV.
- Aanvankelijk zou die laatste haar laten slopen, maar op 5 april 2022 verkoopt zij haar aan een onbekende koper die haar onderbrengt in een scheeps-BV c.q. brievenbusfirma 'Tug Master One Ltd.' met een postadres in Tortola (Britse Maagdeneilanden) [4].
TUG MASTER ONE (04.2022 - heden)
- De scheeps-BV 'Tug Master One Ltd.' is sinds 5 april 2022 officieel haar eigenaar. Ze wordt omgedoopt in TUG MASTER ONE.
- Over wie haar manager wordt zijn de bronnen het niet met elkaar eens.
- Equasis geeft aan dat Tug Master One Ltd. zelf het management verzorgt [Equasis].
- In de Zeebrief #190 wordt VR Maritime Pvt. Ltd. als haar manager genoemd [4].
- En tot slot meldt de Seabreeze van april 2022 dat Ata Offshore Services uit Izmir (TUR) haar manager is [17].
- Op 8 april 2022 wordt ze door de SOMBRA en de SHADOW verhaald van Waalhaven 3 naar de Mammoetkade in Schiedam [4] [18] [19].
- Daarna verhuizen de WALVIS en de THYRA haar op 24 april 2022 naar de Wiltonhaven [4] [20], in afwachting van een dokbeurt [21].
 |
TUG MASTER ONE (in de overgang) - Wiltonhaven - 15 mei 2022 |
- Ik kiek haar daar op 15 mei 2022 [headerfoto's en foto links].
- Nog voordat ze ook maar een stuiver voor haar eigenaar heeft verdiend, krijgt ze alweer een andere baas [22].
- Le Télégramme' weet op 19 oktober 2022 te melden dat de nieuwe eigenaar van Les Abeilles International, te weten Le groupe Econocom de Tug Master One heeft gekocht en haar vanuit Brest gaat inzetten als ABEILLE HORIZON. De komende maand zal ze in Rotterdam haar make-over beleven en zal er een Franse bemanning voor haar worden gerecruteerd [22].
ABEILLE HORIZON
 |
ABEILLE HORIZON - Rotterdam/Merwehaven - 14-11-2022 |
- Op 11 november 2022 wordt ze omgedoopt tot ABEILLE HORIZON [23].
- Ik kiek haar op 14 november 2022 als ze in de Merwehaven een beetje ligt te vervellen [24]. (Het Boskalis-grijs valt er hier en daar in plakken tegelijk af... [headerfoto])
- Op 22 november 2022 vertrekt zij naar haar nieuwe thuishaven Le Havre [25].
- Klik hier voor haar huidige positie: [26] [27] [28] [29].
Tabel: Levensloop IMO 9178410
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
Ynr 281 |
30-06-1998 |
Kiellegging [4] |
Leirvik (N) |
Kværner Leirvik A.S. |
12-03-1999 |
Tewaterlating [4] |
TORM HERON |
01-06-1999 |
Opgeleverd aan Sanko Steamship Co. Ltd. (= bouwdatum) [15] |
21-11-2000 |
Persbericht over verkoop aan Tidewater |
|
|
23-01-2004 |
Loopt bij Immingham (GB) aan de grond [8] |
|
|
HOWARD HOGUE |
11-07-2004 |
Teruggeleverd aan Tidewater die haar omdoopt [9]. |
|
|
26-07-2005 |
Verkocht aan DESS [4] |
|
|
SEA LYNX |
09-2005 |
DESS doopt haar om [4] |
|
|
28-01-2016 |
Opgelegd in 's-Gravendeel [4] |
's-Gravendeel |
|
UNION LYNX |
02-2016 |
Tijdens dokbeurt omgedoopt [4] |
Schiedam (NL) |
Wiltonhaven |
04-04-2016 |
Verkoop aan Smit Shipping Singapore Pte. Ltd. te Antwerpen (Boskalis-dochter) [11] [17] |
|
|
aug.-nov. 2016 |
Ingezet op project 'Moho Nord FPU' [12] |
|
|
25-06-2019 |
Terug in NL en vervolgens opgelegd [15] |
Rotterdam (NL) |
Waalhaven |
06-07-2019 |
Foto gemaakt in de Waalhaven [16] |
31-12-2020 |
Van Smit Shipping Singapore Pte. Ltd. overgeschreven naar Boskalis Offshore Shipping BV |
05-04-2022 |
Verkocht [4] |
TUG MASTER ONE |
05-04-2022 |
Gekocht door Tug Master One Ltd. en omgedoopt [4] |
08-04-2022 |
Verhaald naar de Mammoetkade [4] [18] [19] |
24-04-2022 |
Verhaald naar de Wiltonhaven [4] [20] [21] |
Schiedam (NL) |
|
15-05-2022 |
Mijn foto-sessie |
19-10-2022 |
'Le Télégramme' meldt haar aanstaande verkoop [22] |
ABEILLE HORIZON |
11-11-2022 |
Omgedoopt [23] |
Rotterdam |
Merwehaven |
14-11-2022 |
Mijn tweede fotosessie [24] |
22-11-2022 |
Vertrek naar Le Havre (F) [25] |
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..