
Terneuzen - VB Benelux © Hans Neels

De VB BENELUX (tot voor kort MED ACRUX) (IMO 9547867) is een Azimuth Stern Drive [2] sleepboot naar een ontwerp van Robert Allan Ltd. met een vleugje 'Irving'. Ze heette in haar twaalf jarig bestaan al twee keer STEVNS BATTLER [4], een keer SVITZER NARI [5], even MED ACRUX en nu dus (ook even?) niet meer.
Lees er alles over in haar levensloop:
Bouwnummer 97 (2010)
- De laatste uit een serie van vier sleepboten die de East Isle Shipyard Ltd (onderdeel van Irving shipbuilding Inc.) voor Nordane Shipping A/S [4] uit Svendborg (DEN) bouwt, wordt de - in dit dossier beschreven - STEVNS BATTLER [6].
- Op 8 januari 2010 wordt op hun werf in Georgetown (Canada) haar kiel gelegd onder bouwnummer 97 [7] [8].
- De datum van haar tewaterlating is mij niet bekend.
- Op 3 september 2010 houdt ze in het Bedford Basin haar vaarproeven [9].
- Haar oplevering (= bouwdatum) aan Nordane Shipping vindt plaats op 7 september 2010 [7].
STEVNS BATTLER (2010- 2011)
- Op 7 september 2010 wordt ze opgeleverd en ondergebracht in de scheeps-BV 'Helle Stevns' [10].
- Haar doop vindt plaats op 8 september 2010 in Halifax (Canada) [9].
- En op 11 september 2010 vertrekt zij naar Denemarken om verder uitgerust te worden [11].
In het nieuwsOp haar maiden-trip van Canada naar Denemarken, moet ze van haar koers afwijken om het Deense vrachtschip SDK ITALY op te pikken. Die heeft - onderweg van Venezuela naar Nederland - op de Atlantische Oceaan een motorstoring opgelopen. De STEVNS BATTLER levert haar op 22 september 2010 af in Ponta Delgada op de Azoren. Haar eerste betaalde job! [12] [13].
- Eenmaal volledig uitgerust, gaat ze - tezamen - met haar tweelingzuster STEVNS BREAKER - op jacht naar werk in Gotenburg (Zweden) [14] [15].
In het nieuws 2Op 22 juli 2011 wordt er met de TSAVLIRIS Salvage Group een Lloyd's Open Form getekend voor de berging van de NAVIOS SAGITTARIUS die op de Tonneberg Banke ten Oosten van Frederikshavn (DEN) aan de grond is gelopen. Het schip wordt uiteindelijk met succes losgetrokken en al met al wordt het de duurste bergingsoperatie van het jaar [16] [17].
- Als na een jaar blijkt dat Nordane Shipping de concurrentie met Svitzer en Boa Towing in Gotenburg toch niet aan kan, haalt men beide sleepboten terug naar Svendborg (DEN) en verhuurt ze voor vijf jaar aan Svitzer [18] [19]. (If you can't beat them, join them...)
SVITZER NARI (2011 - 2016)
- Op 13 oktober 2011 wordt ze voor vijf jaar gecharterd (bareboat) door Svitzer Sverge AB die haar omdoopt in SVITZER NARI [20] [21] [22].
- Vervolgens verkast ze per 20 december 2011 naar Liverpool. Haar beheer verhuist mee en wel naar Svitzer Marine UK [5].
- Daar werkt ze tot april 2014 en steekt dan de plas over naar Nederland.
- Op 3 april 2014 komt ze aan in IJmuiden en gaat later die week naar de Oranjewerf ter voorbereiding op haar detachering in Rotterdam [23] [24].
- Op 30 mei 2014 vertrekt ze (in konvooi) uit IJmuiden naar haar nieuwe werkplek: Rotterdam. Daar wil Svitzer voet aan de grond krijgen. Ze zet fors in met - naast de SVITZER NARI - ook de SVITZER HUTTON, de SVITZER MUIDEN en later de gloednieuwe SVITZER LONDON, aangevuld met twee sleepboten van Iskes [25].
- Svitzer Euromed BV uit IJmuiden wordt per 2 juli 2014 de beheerder van de SVITZER NARI en vlagt haar om van de UK naar Malta [10] [21].
- Haar Rotterdamse avontuur eindigt eind juni 2015, wanneer Svitzer de handdoek daar in de ring gooit en vertrekt [26].
- In juli 2015 wordt ze omgevlagd naar Denemarken [10] en gaat ze voor Shell aan het werk in Fredericia (DEN) [27].
STEVNS BATTLER (2016 - 2022)
- Na afloop van het vijfjarig chartercontract met Svitzer, gaat ze eind oktober 2016 terug naar haar eigenaar [28].
- Die zet haar vervolgens op 3 november 2016 te koop [28] [29] en geeft haar medio november 2016 haar oude kleur [30] en haar oude naam weer terug.
- Ondertussen klust zij rustig door gezien de vele foto's die van haar op het internet verschijnen [31] [32].
- Eind 2021 staat ze nog steeds te koop [30] [33] [34].
- Op 15 januari 2022 komt ze aan in Antwerpen waar ze aan de slag zal gaan voor MedTug* Antwerpen [35].
- In februari 2022 is de verkoop aan het Portugese Mar Em Espera, Unipessoal Lda rond [10]. (Deze postbus-BV is op 16 november 2021 opgericht door de zakelijke duizendpoot en tevens MedTug Rotterdam BV-bestuurder Hugues Ronan Favard [36].)
- Die vlagt haar om naar Portugal en stelt MedTug* Antwerp NV aan als manager.
*) MedTug [37] is een in 2018 opgerichte dochter van MSC die zelf ook weer een aantal nevenvestigingen heeft, waaronder een in Antwerpen dus.
MED ACRUX (2022)
 |
MED ACRUX - Merwehaven/Rotterdam - 9 juni 2022 |
- MedTug Antwerp NV tooit haar in haar eigen huisstijlkleuren en doopt haar om tot MED ACRUX.
- Als MedTug [37] per 1 juni 2022 in Antwerpen de handdoek in de ring gooit [38], vertrekt zij daar alweer.
- Op 2 juni 2022 arriveert ze in Nederland en meert af in het Rotterdam [39].
- Ik kiek haar op 9 juni 2022 in de Merwehaven tussen de Fairplay-slepers [40].
- Op 17 juni 2022 vertrekt zij vanuit Rotterdam weer naar Antwerpen [41] en ligt daar vervolgens te niksen.
VB BENELUX (2022 - heden)
- Vanaf 30 augustus 2022 wordt ze gecharterd door Boluda, die haar per die datum omdoopt tot VB BENELUX en vooralsnog alleen de schoorsteen in de Boluda-kleuren zet.
- Ze vertrekt uit Antwerpen en meert op 2 september 2022 af in Terneuzen om voor Boluda aan de slag te gaan in de sector Gent-Terneuzen-Vlissingen (North Sea Port) [42].
- Klik hier voor haar huidige positie [43] [44] [45] [46].
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..