

|
Klik op de rode afspeelknop om het filmpje te starten. |
De VB EBRO (ex SMIT EBRO) [1] is de laatste ASD-tug 2810 [2] uit een serie van tien [3] die Damen tussen het voorjaar van 2007 en 10 augustus 2009 aan Smit International heeft opgeleverd.
Hans van der Ster was in dat traject de bouwbegeleider namens Smit. Hij maakte van het hele proces een presentatie [3].
-> Zie de spelende versie daarvan in zijn YouTube-filmpje [4] hiernaast. ->
Lees ook zijn document over de achtergronden van deze serie van tien, via deze link [5].
Hier de levensloop van de VB EBRO (ex SMIT EBRO):
-
-
-
-
-
-
-
-
-
Geheel in Boluda-huisstijl
|
Bouwnummer 511546
- Ze wordt gebouwd bij Damen Shipyards Galati in Roemenië.
- Haar feestelijke tewaterzetting c.q. doop, vindt plaats op 20 maart 2009. De doopvrouwe is Mw. Oana Carmen Popa, echtgenote van Damen's Ships Coördinator Tug & Workboat Dhr. Stefan Popa [6] [7].
-> Zie de diapresentatie rechts - © Hans van der Ster. ->
- 8 Augustus 2009 komt in het Scheepsregister als haar bouwdatum [8].
SMIT EBRO
- Op 10 augustus 2009 wordt ze officieel omgevlagd [6] en overgedragen aan Smit Shipping Singapore Private Limited.
- Na op 25 augustus 2009 haar proefvaart te hebben gemaakt, vertrekt zij op 28 augustus 2009 richting Rotterdam, ter aflossing van de SMIT ARUBA [6] [9].
- Daar komt ze op 14 september 2009 aan [10].
 |
2de Doop SMIT EBRO - Rotterdam - 29 september 2010 © Smit International |
- Een jaar later - en wel op 29 september 2010 - wordt ze bij het Smit Hoofdkantoor nogmaals gedoopt. Dit keer tezamen met de SMIT CHEETAH en de SMIT SEINE. Nu door Dhr. Lee Sook Fung (Finance Manager Smit) [6] [11].
- Nadat KOTUG International B.V. en Royal Boskalis Westminster N.V. (sinds 2010 de eigenaar van Smit [12]) eind 2015 de joint venture 'Kotug Smit Towage B.V.' hebben aangekondigd [13], wordt zij daar op 11 april 2016 in ondergebracht [10].
- In juli 2016 verdwijnt eerst het Smit-schoorsteenlogo [14] en vervolgens wordt zij stukje bij beetje in de rode huisstijlkleur van Kotug Smit geschilderd [15].
- Op 15 mei 2017 fotografeer ik haar voor het eerst. Ze staat dan al half in het Kotug Smit-rood [16].
 |
Helemaal rood en weer gepavoiseerd. Dit keer omdat Kapitein Rob met pensioen gaat - 21 oktober 2018. |
- Dat proces duurt tot augustus/september 2017, wanneer haar romp aan de (schilder)beurt toe is.
- Op 21 oktober 2018 kom ik haar tegen en dan is ze dus helemaal Kotug Smit-rood én gepavoiseerd. Dat laatste omdat haar kapitein met pensioen gaat [17].
- En als Boluda Corporación Marítima die combinatie per 1 augustus 2019 opkoopt [18] [19], wordt ze ondergebracht in de scheeps-BV 'VB Ebro Ltd'
- Op 3 augustus 2019 wordt ze - zónder Kotug Smit-schoorsteenlogo en mét een Boluda-vlag in top - gefotografeerd als ze vanuit Stellendam op weg is naar de Europoort [19].
- Daarna krijgt zij rode schoorstenen met het Boluda-schoorsteenlogo [20] en wordt stukje bij beetje het Kotug Smit-rood weer over geschilderd [21].
- Op 23 september 2019 wordt ze in beheer gegeven aan Boluda Towage Rotterdam B.V. [9].
VB EBRO
 |
VB EBRO in Boluda-outfit - Rozenburg/Maassluis - 1 oktober 2022 |
- Op 31 januari 2020 wordt ze omgenoemd in VB EBRO [9] [22].
- Pas tijdens haar dokbeurt bij Padmos in juli 2022, wordt door Schavicast ook het resterende rood weggeschilderd en staat ze na afloop helemaal in de Boluda-huisstijlkleur [23].
- Ik kiek haar voor het eerst in die complete Boluda-outfit op 1 oktober 2022 als ze langs Rozenburg/Maassluis opvaart [24].
- Klik op een van deze links voor haar huidige positie: [25] [26] [27] [28]
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..