Bylgia

Niet omdat er nou zo veel spannende verhalen over te vertellen zijn, maar dit keer omdat de bouwer bijzonder veel en fraai beeldmateriaal op zijn site heeft staan. Van de BYLGIA dus. Van machinekamer tot loodskooi en van varend tot pronkend. De moeite van het doorklikken naar haar Sleepbootdossier zeker waard (al zeg ik het zelf)! Ga er maar even rustig voor zitten. Een AANRADER!

Multratug 32

Ik trof Het Schip van Week 29 vandaag in een dok in Stellendam en zag dat ze inmiddels is voorzien van haar naam: MULTRATUG 32. Geen verrassing; wel een stap richting voltooiing.

De MTS VIGILANT had een, wat je noemt, kwispelende sleep achter zich aan toen zij vanmiddag bij Hoek van Holland binnen kwam. Het wrak van de FLUVIUS TAMAR had duidelijk een geheel eigen wil. Dan weer harder dan haar 'baasje' en dan weer geheel uitbrekend. Zelfs toen de BUIZERD als stuurboot was aangehaakt, ging het nauwelijks beter. Ik denk dat de Odorex van de desbetreffende sleepbootkapiteins overuren heeft gemaakt. En hoe het is afgelopen? Ik heb het niet meer kunnen zien.....

Lees ook: De ondergang van de FLUVIUS TAMAR (2)

P.S.

 
Zoals aangekondigd in mijn vorige verhaaltje, is de FAIRMOUNT GLACIER 'Sleepboot van de Week'. Klik hier maar door naar haar Sleepbootdossier met allerhande wetenswaardigheden, filmpjes e.d. als je het leuk vindt.

Union Bear

Fairmount Glacier

De FAIRMOUNT GLACIER en de UNION BEAR hadden beide een voor de sloop bestemd booreiland afgeleverd in Turkije. Op de terugweg sleepte de eerste de tweede. Brandstofbesparing werd mij ingefluisterd. Ze hadden als geschatte aankomsttijd: zondag 08:00 Maascenter. Ik voor het eerst in mijn sleepbootbestaan extra vroeg (06:00 uur) mijn bed uit, want als ze wat vroeger zouden zijn..... In Hoek van Holland gebeurde aanvankelijk niets. Zou ik ze gemist hebben? Zou kunnen... Maar nee, om kwart over acht dook de UNION BEAR op aan de horizon. In zijn eentje. Dat was schrikken, want het was mij eigenlijk om de FAIRMOUNT GLACIER te doen. Die zou Het Schip van de Week worden tenslotte. Kennelijk toch afgezwaaid richting Vlissingen, zoals eerder op het internet als bestemming stond? Een telefoontje met mijn zus bracht uitkomst. Die zag op marinetraffic dat ze nog wel ver op zee zat, maar toch kennelijk op weg was naar de Hoek. Gelukkig maar. En inderdaad. Een uur na haar 'sleep', zag ik haar aan de horizon opdoemen. Geen idee waarom zij zoveel later was*, maar mij een zorg. Kwam alles toch nog goed, inclusief het afmeer-gedoe in de Waalhaven.
Het was mij het dagje wel....

P.S.
*) De kapitein liet weten dat hij op een loods had moeten wachten. Vandaar.

ALP Ace

En inderdaad, zij lag vanmorgen netjes op mij te wachten aan de Adriaan Maaskade, de ALP ACE. Klik maar op de button voor de andere foto's.

ALP Ace

De ALP ACE voer zojuist Scheveningen binnen. Vluchtend voor het naderend onweer? Kijken of we er morgen wat detailprentjes van kunnen schieten.

A.H. Varazze

De A.H. VARAZZE ligt al een tijdje aan de Parkkade. Tijd dus voor een fotosessie. Het is een ankerbehandelend sleep- en bevoorradingsschip (AHTS) met een bollard pull van 221 ton van de Italiaanse reder Rimorchiatori Riuniti die nauw samenwerkt met Augustea, de vorige eigenaar van het schip.

 

Sea Bravo

En in de Lekhaven lag de voor mij nieuwe SEA BRAVO. IMO 9487029. Eigenaar, Seacontractors, Vlissingen. Bouwjaar, 2008. Met een bollard pull van 50 ton, een behoorlijk maatje kleiner, maar ook leuk.

Multratug 32

Het casco van de eerste nieuwbouw carrouselsleper is in afbouw genomen. Te zijner tijd de MULTRATUG 32. Ik zag het, verbaasde mij en ging op onderzoek uit. Klik en lees het uitvoerige dossier dat ik ervan maakte.

ALP Guard

ALP Guard

Net terug van het vogelspotten. Jas nog niet eens uit. En wat zien ik? De ALP GUARD in aantocht. Zou zij toch - terwijl het laagwater is - naar binnen willen komen met haar 8,25 meter diepgang? Nee dus. Zij gaat voor anker voor mijn deur. Kan ik waarderen! En leuk dat ze even op mij heeft gewacht. Bemanningswisseling en bevoorrading door de MAARTJE. En vroeger dan gedacht Jan??!!

 

ALP Guard

Ik zie het al. Voor de bemanningswissel komt een sjieker scheepje. Lux hoor en wat moet dat allemaal niet kosten..... wink