versie: 6.2
Op zondag 10 september 2017 liep zij om 9:00 uur Hoek van Holland binnen [foto boven], de ALP DEFENDER [1]. Deze telg uit de eerder door mij beschreven ALP FUTURE-klasse [2] was op weg naar haar eerste bezoek aan haar 'thuishaven' Rotterdam. Ze had er toen al aardig wat mijltje op zitten. Hier haar levensloop:
De bouw van het schip loopt over vele schijven en vijf werven in tenminste twee landen, te weten Zuid-Korea en Japan. Ik heb geprobeerd er wijs uit te worden en dat is aardig gelukt. De diverse bronnen spreken elkaar wel op sommige punten tegen. Daarom hield ik mij waar mogelijk aan de desbetreffende foto's en aan de meest directe bron. Hier mijn reconstructie van die periode:
Tewaterlating Busan - 31-07-2015 © Daeil shipyard |
Tewaterlating Niigata - 23-01-2016 © Ernest Timmerman |
In Stavanger werd een verplichte pauze ingelast. Er moest een geleerde van Ulstein worden ingeschakeld om de haperende boegschroeven weer goed aan de praat te krijgen. Dat duurde even. Het euvel was dermate serieus dat hij aan boord bleef toen het schip (zonder sleep) op 8 september om 10:22 uur uit Stavanger vertrok richting Rotterdam [22]. Zo kon hij onmiddellijk ingrijpen als de proefnemingen onderweg dat nodig maakten. In Rotterdam ging deze Noor weer van boord, in de overtuiging dat alles naar behoren zou blijven functioneren.
Over de ontvangst in Rotterdam heb ik een apart bericht gemaakt. Lees daarvoor maar mijn webverhaaltje: Met stille trom [23].
(Dick Overduin maakte een foto-reportage van zijn bezoek aan het schip. Hij wél. [24])
Toen zij maandag 11 september rond 20:00 uur vertrok van haar ligplaats aan de Holland Amerikakade in Rotterdam, ging ze niet - zoals verwacht - rechtstreeks naar buiten, maar verkaste zij naar de Waalhaven. "Het liep allemaal wat uit..." werd mij verteld. Als het voor het weer geweest zou zijn, zou zij er nog wel twee daagjes aangeplakt hebben. Er stond voor woensdag namelijk een windkracht 10 op het programma. Een heuse 'kanaalrat' volgens Mark Hibma. Maar dinsdagmiddag de 12de kwam er toch beweging in het schip en vertrok ze écht. Iets meer dan zeventien uur later dus dan ik had verwacht*. Nu met bestemming Macaé in Brazilië om voor haar eigenaar Teekay wat op te halen. Op 11 oktober 2017 vertrok zij uit Rio met bestemming Macaé en op 16 oktober was zij aldaar bezig met de voorbereidingen [25] voor het verslepen van de ARENDAL SPIRIT [26] naar Arendal (Noorwegen), met een tussenstop op Las Palmas.
*) Van haar vertrek uit Nederland maakte ik een kleine fotoreportage. Lees daarvoor maar mijn webverhaaltje: Het zeegat uit [27].
Van haar aankomst in Las Palmas publiceerde ALP een YouTube-filmpje [28]. Na daar te hebben gebunkerd is zij op 18 november vertrokken richting Arenda/Eydehavn (Noorwegen) [29], alwaar zij op 5 december arriveerde.
Beerweg - Maasvlakte - 26-12-2017 |
Kennelijk werd op de laatste nipper besloten dat ze de feestdagen 2017 in Rotterdam kon gaan doorbrengen. Zij verliet Eydehavn namelijk pas op de ochtend van 23 december 2017 om koers te zetten naar Rotterdam. Door beloodsingsproblemen legde ze pas op Kerstochtend om 00:16 uur aan aan de Beerweg - Maasvlakte/Rotterdam, ver weg van alles en iedereen. Ik wist haar daar te vinden en te kieken [foto links].
Op 27 december 2017 vertrok ze alweer.
Inmiddels is de naam van de eigenaar van ALP op 24 maart 2020 gewijzigd van Teekay Offshore Partners L.P. in Altera Infrastructure L.P.
Op 4 juni 2020 liep zij om 06:41 uur de Maasvlakte binnen [32]. In de periode daarvoor had zij drie nieuwswaardige klussen geklaard:
02-06-2020 - ALP DEFENDER & ANGELA - aankomst Le Havre © ALP Maritime Services |
Toen kon ze eindelijk door naar Rotterdam voor haar grote onderhoudsbeurt.
Na die beurt [35] en de bijbehorende proefvaart op zee, vertrok zij op 16 augustus 2020 weer uit Rotterdam, bestemming Aberdeen (Schotland).
Haar huidige positie is onder deze link [36] te vinden.
Bouwfase | Bouwnummer N-0082 | Plaats |
Bouwopdracht | 12-03-2014 [16] | Daeil shipyard in Busan (Zuid-Korea) |
Staalsnijden | 13-11-2014 [4] | |
Kiellegging | 11-05-2015 [5] | |
Uitdokken romp | 30 [6]/31-07-2015 [7] [8] | |
Tewaterlating | 23-01-2016 [10] | Niigata Shipbuilding and Repair in Niigata (Japan) |
Afwerking ?? | ?? | MES-vestiging in Tama, Tamano, Okayama (Japan) |
Vertrek naar Chiba ??? | ?? | |
Doop | 27-09-2016 [11] [12] [13] | MES-vestiging Chiba Shipyard in Ichihara Chiba (Japan) |
Proefvaarten | 12-2016 & 01-2017 [14] | |
Vertrek naar Tamano | 01-06-2017 [14] | |
Aankomst Tanamo | 02-06-2017 [14] | MES-vestiging in Tama, Tamano, Okayama (Japan) |
Overdracht = bouwdatum | 20-06-2017 [16] | |
Vertrek naar Pohang | 23-06-2017 [14] | |
Finishing touch + opspoelen sleepdraden | 24/28-06-2017 [14] | Pohang in Zuid-Korea |
Operationeel (vertrek naar Singapore) | 28-06-2017 [14] | |
Voor haar track-record, zie de site van Alp [17]. | ||
Huidige positie | Huidige positie [36] | |