Op 26 januari 2020 rond 14:00 is ze bij 'Pilot Maas' en om 14:25 uur komt ze uit de mist tevoorschijn. Als ze Maassluis passeert heb ik haar pas echt scherp.
Ter ere daarvan maakte ik voor haar een eigen Sleepbootdossier. Klik en zie!
foto © Boluda
De tweede, door Iskes nieuw bestelde ASD 2312 - die HERCULES (2) zou gaan heten - is inmiddels ook verkocht. Deze aan Boluda. Zij maakt nu in Vietnam proefvaarten als VB GALLARDO en zal in Mexico gaan varen.
© Damen
Ook de JUPITER (IMO 9878254), die binnenkort aan haar reis naar Nederland zal beginnen en een van de twee nieuwe aanwinsten* van Iskes had moeten worden, is inmiddels eigendom van de nieuw opgerichte 'Svitzer Netherlands BV'.
Dat bevestigt Ben Iskes, nadat FNV-Havens op hun site daar melding van had gemaakt.
Volgens datzelfde FNV-bericht zijn, naast de JUPITER, nog vijf van de zeven slepers, die in het kader van de overname van PTA door Svitzer werden gekocht, in die nieuwe BV ondergebracht. Het betreft:
Of de betrokken twaalf kapiteins, twaalf machinisten en een matroos ook over gaan naar Svitzer, mogen zij - weer volgens de FNV - zelf beslissen. De arbeidsvoorwaarden zullen bij hun eventuele overgang niet wijzigen.
*) De tweede nieuw bestelde ASD 2312 - die HERCULES (2) zou gaan heten - is inmiddels verkocht aan Boluda. Die vaart nu in Mexico als VB GALLARDO.
Dat de ARASHI - die ik gisteren kiekte - de Svitzer-vlag voerde, verbaasde mij. Ik zocht het uit:
In de deal rond de overname van Port Towage Amsterdam (PTA) gaat het niet exact om de zeven sleepboten die in de PTA-vlootlijst staan, maar - volgens Ben Iskes op Facebook - om deze acht:
De MERCURIUS ging hen - los van deze PTA-deal - eerder al voor. Die heet inmiddels SVITZER MERCURIUS.
De drie die wél op de PTA-vlootlijst staan, maar dus kennelijk niet naar Svitzer gaan, zijn de:
Na deze verkoop bestaat de vloot van Iskes nog uit elf eenheden.
Volgens Tugspotters.com heeft Iskes - als onderdeel van de PTA-deal - de ARASHI aan Svitzer verkocht in plaats van de PHOENIX.
Ik kiekte haar vandaag in IJmuiden met de Svitzer-vlag in top en paste haar Sleepbootdossier aan.
Ik kiekte haar gisteren in het Beerkanaal en vandaag is haar complete geschiedenis al verwerkt in haar eigen Sleepbootdossier. Klik en zie maar.
Ik was vandaag naar de Europoort en de Maasvlakte en kiekte daar twee voor mij nieuwe slepers, drie oude bekende en een Kuifaalscholver. Lees maar:
Als "bijvangst":
En een Kuifaalscholver, maar dat is geen sleepboot.
De FAIRPLAY-35 is mijn Sleepboot van de maand.
In haar beginjaren heeft zij als VERIÑA opgelegd gelegen, omdat de gasfabriek waarvoor ze zou gaan werken niet mocht worden opgestart. Een vreemde start dus. Nu is ze voor Fairplay aan de slag in en vanuit de Rotterdamse haven.
Dat en meer is te lezen in haar Sleepbootdossier. Even doorklikken dus!
Provinciaalse Zeeuwse Courant (PZC) |
bouwnummer AMELS 18802 op drift © Theo Kruizinga |
De IKAR is met het casco van een superjacht met bouwnummer AMELS 18802 vanaf de nieuwbouwwerf in Polen onderweg naar Amels in Vlissingen, alwaar het zal worden afgebouwd. Gedwongen door het slechte weer, maakt zij op 22 december 2019 een tussenstop in de Eemshaven [link 1.]. Maar als de sleep vervolgens op Tweede Kerstdag 2019 bijna op haar eindbestemming is, gaat het alsnog mis. Met nagenoeg windstil weer breekt - in het zicht van de haven - de sleeptros en komt in de schroef. Het casco raakt op drift en komt tussen twee kribben voor de Vlissingse boulevard tot stilstand. Zij vormt daarmee een onverwachte Kerstattractie. Kort daarop weet de Vlissingse Bootliedenwacht vast te maken en het in de buitenhaven af te meren. Daar wordt het onderzocht op eventuele schade [link 2.] [link 3.].
De IKAR wordt op haar beurt door de SEA ECHO langszij genomen en naar de Piet Heinkade in Vlissingen gebracht [link 4.].
Al met al geen 'Gelukkig' Kerstfeest dus voor de bemanning van de Poolse sleper!
Van deze twee slepers schoot ik vandaag beter prenten dan ik eerder deed.
Klik op de button voor de andere kiekjes.