De ALP FORWARD [1] is het zusterschip van de ALP WINGER [2] die al eerder in deze rubriek werd besproken. Ze kwam in 2008 als URSUS [3] in de vaart en maakte toen - net als haar zuster - deel uit van de (nu voormalige) Harms-Bergungsvloot [4].
Haar belangrijkste klussen voor Harms-Bergung - als URSUS dus - zijn terug te vinden in het 'track-record' dat ALP jaarlijks uitgaf [5 a.].
In 2014 maakte ALP [6] - een nieuw opgericht 'Hollands Glorie'-sleepbedrijf [7], zoals de Schuttevaer het toen noemde - bekend de meeste slepers van de Harms-Bergungsvloot te zullen kopen. Tegen het zere been van het Duitse bedrijf [8], maar onafwendbaar. Dat 'ALP' is trouwens samengesteld uit de beginletter van de voornamen van de toenmalige eigenaars, te weten Arjen de Geus, Leo Leusink en Paul Mulder [9]. Zij doopten de URSUS om tot ALP FORWARD.
Inmiddels heeft het schip al aardig wat reisjes gemaakt. Die zijn voor een deel terug te vinden in haar 'track record' [5 b.]. Twee bijzondere voorvallen haalden de kranten:
Op 8 augustus 2016 om 06:52 uur strandt het halfafzinkbare booreiland Transocean Winner op de noordkust van het eiland Lewis in Schotland. Zij was op drift geraakt nadat de sleepverbinding met de ALP FORWARD het - tijdens een zware storm - had begeven [13].
Het onderzoeksrapport van de Marine Accident Investigation Branch (MAIB) [14], dat op 7 september 2017 is verschenen, beschrijft gedetailleerd hoe dat kon gebeuren en benoemt de belangrijkste ingrediënten van deze ramp [15] ; [16]
Safety Issues
- The effect of the wind on Transocean Winner led to ALP Forward being incapable of controlling the wind and tow in the severe weather conditions. Without the necessary information, it was not possible for the master to predict the tug’s inability to hold the rig and change his passage plan in time to seek shelter.
- The planning of a passage so close to the coast left little sea room for the tug and tow to drift. When ALP Forward lost control of the tug and tow, it was very likely that Transocean Winner would have grounded even if the tow line had not parted.
- The tow line was in a generally poor condition, there was insufficient catenary in the deployed tow line which led, in the weather conditions, to repeated sudden loadings resulting in the tow line parting. It is quite possible that a new tow line would have also parted under the same circumstances and conditions.
ALP heeft aangegeven de verbetervoorstellen uit het rapport te zullen bestuderen [17].
(Het boorplatform is trouwens op 22 augustus 2016 vlotgetrokken door de UNION BEAR en de UNION PRINCESS [18] en weken later op het zwareladingschip HAWK verscheept naar een sloopwerf op Malta [19].)
(Klik op de foto voor het bijbehorende Facebook-bericht van de gereddenen aan hun familie en bekenden.) |
In de nacht van 8 op 9 juni 2017 veroorzaakt een storm midden op de Atlantische Oceaan een ware slachting in het wedstrijdveld van de OSTAR en TWOSTAR-zeilrace [21]. Op 10 juni 2017 weet de ALP FORWARD Jaap Barendregt en Wytse Bouma, twee Nederlandse zeilers van de ontmastte Sun Fast 37 Happy, in veiligheid te brengen [22] ; [23].
Voor het schip zelf loopt het avontuur minder 'happy' af. Dat wordt om veiligheidsredenen tot zinken gebracht.
Vanaf 1 december 2017 was het schip, te zamen met de ALP ACE "warm" opgelegd. De bemanning werd binnen de ALP-vloot herplaatst. Begin 2019 werd besloten haar te re-activeren. Na een grote onderhoudsbeurt, was zij in juli 2019 weer volledig operationeel [24].
Ik kiekte haar op 27 januari 2020, toen ze vanuit Antwerpen in het ankergebied Scheveningen was aangekomen [25].
Eigenaar krijgt nieuwe naam
Inmiddels is de naam van de eigenaar van ALP op 24 maart 2020 gewijzigd van Teekay Offshore Partners L.P. in Altera Infrastructure L.P.
naam | datum | bijzonderheden | plaats | bij |
Bouwnummer 255 | 10-08-2005 | Tekenen bouwcontract | Cuxhaven | Mützelfeldtwerft |
04-04-2007 | Kiellegging | |||
04-03-2008 | Tewaterlating | |||
08-04-2008 | Oplevering aan Harms Offshore AHT "URSUS" GmbH. & Co. (Tevens bouwdatum.) | |||
URSUS | 20-04-2008 | Doop | ||
ALP FORWARD | 12-07-2015 | Verkoop aan ALP & Herdoop | ||
01-12-2017 | (warm) opgelegd *) | Rotterdam | ALP Maritime | |
01-07-2019 | re-activering na grote onderhoudsbeurt [24] | |||
27-01-2020 | Voor anker gekiekt [25] | Scheveningen | Ankergebied | |
01-11-2021/eind-02-2022 | Noodhulpsleper voor de Nederlandse Kustwacht | Vlissingen |