Kolga

Bugsier 21

Ik maakte vandaag van #blijfthuis toch maar zoiets als #blijfindeauto.

De route stippelde ik van te voren uit op Marine Traffic en die bleek te kloppen. De KOLGA was inderdaad vanaf de Mercuriusweg in Schiedam te kieken en de voor mij nieuwe BUGSIER 21 vanaf de kade aan de overkant, waarvan het hek openstond. Dank daarvoor! Bij de BUGSIER 21 is trouwens de bruine onderkant van de opbouw verdwenen. Tijdelijk?

De SVITZER MALLAIG maakte ik vanaf de parkeerplaats bij de 4e Petroleumhaven (met een klein beetje smokkelen) en de BEAGLE, de BUFFALO, de EXPERIENCE, de VB HUDSON en de VB CHEETAH vanaf de landtong Rozenburg. Die staan onder de knop "Meer foto's".

Een veilig dagje uit dus....

Anteos

De Scheveningse sleepboot ANTEOS is voortaan te boeken via Sima Charters BV in Maassluis.

Dat is de uitkomst van de samenwerkingsovereenkomst die haar reder Dutch Tender Service BV met Sima Charters BV sloot. Aldus het persbericht van Sima Charters. (Zou hij binnenkort dan ook van kleur verschieten?)

Ik paste haar Sleepbootdossier aan aan deze nieuwe werkelijkheid.

Tijdens het vernieuwen van haar Bollard Pull-certificaat op 3 maart j.l. in Flekkefjord (N), bleek de ALP STRIKER sterker dan gedacht. Ze bracht nu 312,4 mt op de schaal. Voorheen was dat 309,6 mt. Aldus het persbercht van ALP en de site van haar ontwerper Ulstein.

Ik paste haar dossier er op aan.

Neptun 11

Gisteren kiekte ik haar nog, de NEPTUN 11. Ze kwam in 2011 met die naam op de wereld, werd in 2014 als GRACELAND overvallen door zeerovers, stond vervolgens "te koop" en vaart anno 2020 dus weer als NEPTUN 11.

Lees er alles over in haar Sleepbootdossier dat ik maakte ter ere van haar verkiezing tot Sleepboot van de maand.

Neptun 11 & Walrus V

Vanmorgen kwam de NEPTUN 11 terug uit Tilbury (Engeland) met het ponton NP 488. De sleep kreeg voor de rivier stuurassistentie van de WALRUS V. Bestemming: Handelskade Dordrecht.

 

En Avant 30 & Fairplay 27

En toen die voorbij was richting Dordrecht, kwam dit span vanuit de Wilhelminahaven in Schiedam de rivier af zakken. De EN AVANT 30 en de FAIRPLAY-27 met de SEAFOX 7, met stuurassistentie van de MULTRATUG 20 en als stand-by de MULTRATUG 32. Het geheel werd in de peiling gehouden door de RPA 16. Bestemming: Windpark Borssele.

Vivre-G

Ik zag haar gisteren binnenkomen, het bewakingsschip VIVRE-G (2004). Volgens de gegevens voer ze de eerste zeven jaar van haar leven als tonijnvisser onder Italiaanse vlag. Toen heette ze DOMENICO PAPPALARDO. In 2011 werd ze verkocht aan Rederij Groen, die haar haar huidige naam gaf. 

Duke II & Broedertrouw XIV

Op Hoek van Holland kwamen eerst twee broeders de rivier af, te weten de BROEDERTROUW XIV en de BROEDERTROUW XV. Die bleken besteld te zijn om als stuurboot te gaan fungeren bij respectievelijk de opvarende slepen van de DUKE II met het zelf-heffende ponton RAZENDE BOL (IMO: 8434166) vanuit Aberdeen naar de Van Oord vestiging in Moerdijk en de MUSTANG. Dat laatste span kwam niet op de foto. Dat zat mij nog te ver weg. De rest wel. Klik maar op de knop "Meer foto's".

 

Neptun 11

Neptun 11 & Duke II

De afvarende NEPTUN 11 passeerde op het moment dat ik de DUKE II - combinatie aan het kieken was. Zij met een autolaadbrug voor Tilbury (UK) en als stuurboot de HANNE. Die laatste haakte voor mijn neus af en maakte rechts-om-keert.

Bugsier 12

Leo Kischemöller zette mij op het spoor van de BUGSIER 12. Hij zond mij namelijk onlangs een afdruk van zijn nieuwe pagina over haar uit het Bezoekers Informatie Systeem (BIS) van het Nationaal Sleepvaart Museum in Maassluis. Een mooie aansporing voor mij om een Sleepbootdossier over haar samen te stellen. Klik hier om het te lezen.

VB Kracht

Europa's eerste hybride E-Kotug RT ADRIAAN heeft de afgelopen weken een metamorfose ondergaan. Sinds eind februari vaart ze rond als VB KRACHT en - zoals deze foto laat zien - in de Boluda-outfit.

Een mooie aanleiding om voor haar een eigen Sleepbootdossier samen te stellen en haar te bombarderen tot Sleepboot van de maand. Klik hier maar om dat dossier te lezen.

VB Kracht

Gisteren om 19:30 uur was de ex-RT ADRIAAN, nu als VB KRACHT, terug in de 4e Petroleumhaven in Europoort. Klaar voor actie.

En vanmorgen kwam zij op de kiek, te zamen met nog wat andere havenslepers. Klik daarvoor maar op de button.