Kiekjesdief.nl

Menu
  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Kiekjesdief.nl

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Sleepbootdossiers (links)

TELSTAR (2)

Klik op de zwarte afspeelknop in het filmbeeld om dit YouTube-filmpje af te spelen en
eventueel op het radertje in de dan verschijnende menubalk om de resolutie op maximaal te zetten!

Telstar

Zij heeft een eigen Facebook-account en een eigen herkenningsmelodie, de TELSTAR (2) [1]. Via een omweg waarschijnlijk vernoemd naar de gelijknamige communicatiesatelliet [2]. Dat zit zo:

What's in the name?

Toen Iskes Towage & Salvage uit IJmuiden de door haar gecharterde sleepboot TUMAK eind 2010 overnam van haar verhuurder [3], herdoopte zij haar op 30 juli 2010 in TELSTAR [4]. Dat was in het kader van Iskes sponsorschap van de gelijknamige voetbalclub. En over het waarom die club zich zo noemde, bestaan twee verhalen:

  1. Men zou op het idee zijn gekomen bij een werfbezoek, waarbij een aldaar in aanbouw zijnde kotter TELSTAR heette [4] [5].
  2. De naam zou zijn ontleend aan de toen pas gelanceerde communicatiesatelliet TELSTAR 1 [6].

Hoe dan ook, het werd TELSTAR. Door haar verkoop op 26 mei 2014, kwam de naam weer vrij. Die werd meteen gereserveerd voor de toen in het prenatale stadium verkerende EDDY TUG 2.0. Zij werd bij haar ingebruikname de TELSTAR (2). Vandaar dus... Kunt u het nog volgen?

 

En over namen gesproken: elk vast bemanningslid van de Telstar heeft een van de motoren in het schip een hem dierbare naam mogen geven. Zo is een van de twee hoofdmotoren vernoemd naar de zoon van de HWTK. Lief toch?  

 

Uniek concept

Die TELSTAR (2) is een doorontwikkeling van de eerste 'EDDY TUG', de inmiddels v/h) EDDY 1 (2014) [7], van Holland Shipyards. Dat was op zich al een innovatief schip, met slechts één azimuth aandrijving voor en één achter en geen twee voor en één achter, zoals de Rotortug [8]. Maar Iskes had op basis van eigen ervaringen - opgedaan gedurende een redelijk lange huurperiode van dat prototype [9] - een aanvullend functioneel en technisch ontwerp opgesteld. Zij voegden met name hun jarenlange ervaring met sleepboten toe aan het oorspronkelijke ontwerp. Mede op basis daarvan ontstond een geheel vernieuwde EDDY 24-75, een '2.0' zeg maar. Daarbij werd ruim geëxperimenteerd met nieuwe technologieën. Die zouden een ommekeer teweeg brengen in de markt van haven- en terminalslepers. Goed presterend, efficiënt en veilig waren de kernbegrippen. Op 1 november 2016 deed zij haar intrede in sleepbootland en kon ze zich in de praktijk gaan bewijzen.

 

Met liefde gebouwd

Telstar

Er lag toen een plaatje van een schip. Iel, maar sterk en wendbaar. Zéér geschikt voor het centimeterwerk in de zeesluizen van IJmuiden. En alles wat blinken kon, blonk. Ik stelde dezer dagen persoonlijk vast dat ook na anderhalfjaar jaar trouwe dienst je nog steeds kunt eten van de vloeren en je spiegelen in al het chroomwerk, ook in de machinekamer (foto). Zelfs het lakwerk lijkt nog steeds nagelnieuw. Bovendien viel mij op hoeveel zorg er is besteed aan de veiligheid van het personeel. Overal waar mogelijk handrelingen. Zo min mogelijk 'stenen des aanstoots' aan dek en over het hele schip een veilig hoge verschansing. Het enige dat ik zou missen als ik er telkens twee weken achterelkaar op zou moeten bivakkeren is een gemakkelijke stoel. Maar waar laat je die? Nu kun je kiezen tussen je eigen kooi of een plekje aan de tafel in het dagverblijf. 

 

'Vergroening' sleepbootontwerp

Iskes draagt via de hybride TELSTAR (2) bij aan de zoektocht naar een 'groener' sleepbootontwerp [10]. Met deze 'revolutionaire' havensleper kan in de praktijk worden getoetst wat de rompvorm en het brandstof- en aandrijfsysteem daaraan kunnen bijdragen. Zo'n anderhalf jaar na haar lancering, lijkt het erop dat er niet alleen sprake is van een besparing op de brandstofkosten - en dus de uitstoot - maar ook op het onderhoud. Een begin van 'win-win' dus. En dat de investering in geld, tijd en know-how in deze vorm van prototyping zich niet direct terugvertaalt in fraaie omzetcijfers voor de bouwer is jammer, maar onvermijdelijk volgens mij. Er wordt op dit moment door zoveel partijen aan zoveel verschillende aspecten van het sleepbootontwerp en de daarbij behorende kinderziekten geknutseld, dat het ideale schip nog bepaald niet is uitgekristalliseerd. Dat duurt nog wel even. En het is mooi dat er bedrijven zijn die hun nek ervoor uitsteken en bereid zijn om met vallen en opstaan tot allerhande duurzame oplossingen te komen.

 

Van Iskes naar Svitzer

Als gevolg van een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de onafhankelijkheid van de Port Towage Amsterdam (PTA) ten opzichte van haar oprichters Iskes en Svitzer, neemt Svitzer (die zelf pas net uit de financiële zorgen is) per 1-1-2020 de PTA over, inclusief een achttal Iskes-sleepboten, waaronder de TELSTAR (2).

 

Tabel: Levensloop IMO 9796066

naam

datum

plaats

bij

bijzonderheden

  6-11-2015 Rotterdam Europort Exhibition 2015

Bouwopdracht [11]

Bouwnummer HS2015-027 15-12-2015 Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards

Kiellegging [12]

Bouwnummer HS2015-027 30-7-2016 Hardinxveld-Giessendam Holland Shipyards

Tewaterlating [13]

TELSTAR (2) 18-8-2016 Regio Rotterdam Europoort

GEPKE III duwt haar naar de Europoort voor serie proefvaarten [14]

TELSTAR (2) 23-8-2016 Regio Rotterdam Maasvlakte

Trekproef [14]

TELSTAR (2) 1-11-2016 Vlaardingen Delta-hotel

Oplevering aan Iskes Towage and Salvage - IJmuiden [15]

TELSTAR (2) 6-9-2018 IJmuiden Loggerstraat t.h.v. nr. 17

Doop tijdens jubileumfeest Iskes 50 jaar 

TELSTAR (2) 01-2020    

Verkocht aan Svitzer

 Via onderstaande links kan je nog meer te weten komen over de TELSTAR:

  • Weblink Facebookaccount Tug TELSTAR
  • Weblink Hit 'TELSTAR' 1962
  • Weblink Mijn foto's
  • Weblink Mijn 'tags'
  • Weblink 1. Iskes: Specificatieblad TELSTAR
  • Weblink 2. Wikipedia: Telstar (satelliet)
  • Weblink 3. Varenderfgoed: TELSTAR (1)
  • Weblink 4. Telstarfans: Officieel herdoopt
  • Weblink 5. Roel Oortwijn: Tugboat Telstar
  • Weblink 6. Wikipedia: Telstar (voetbalclub)
  • Weblink 7. Holland Shipyards: Eddy 1
  • Weblink 8. Rotortug: het ontwerp
  • Weblink 9. Binnenvaartkrant: 'Holland Shipyard bouwt aan revolutionaire tug TELSTAR'
  • Weblink 10. De Jutter: 'Telstar: revolutionaire sleepboot met schroef aan voor- en achterkant'
  • Weblink 11. Holland Shipyards: 'Holland Shipyards signs contract for new Eddy Tug'
  • Weblink 12. Holland Shipyards: 'Progress on the construction of Iskes' "Telstar"'
  • Weblink 13. Holland Shipyards: 'Hybrid Harbour Tug “Telstar” where she belongs'
  • Weblink 14. WSS Rotterdam: Nieuwsbriefbericht over de TELSTAR
  • Weblink 15. Holland Shipyards: 'EDDY Tug 24-75 “Telstar” delivered to Iskes Towage & Salvage'
  • Weblink 05-11-15: Maritiemnieuws: 'Holland Shipyards gaat sleepboot bouwen voor Iskes Towage'
  • Weblink 02-06-16: Maritiem Nederland: 'Het moet betaalbaar én bouwbaar blijven'
  • Weblink 08-08-16: Sleepvaartmuseum: Sleepboot TELSTAR van Iskes te water gelaten
  • Weblink 28-09-16: Binnenvaartkrant: 'Holland Shipyards bouwt revolutionaire Eddy Tug TELSTAR
  • Weblink 10-10-16: Eddy Tug: Opleveringsbericht
  • Weblink 15-02-17: Observator: 'Sleepboot Telstar voorzien van ruitenwissers en zonwering'
  • Weblink 30-10-17: Danfoss: 'Telstar is zuiniger en beter manoeuvreerbaar dankzij hybride aandrijving'
  • Weblink 16-11-17: Tugspotters: Facebookfilmpje
  • Weblink 04-12-17: Nat. Sleepvaartmuseum: model TELSTAR in bruikleen
  • Weblink Hybrid Ship Propulsion: Facebookberichten
  • Weblink Fleetmon: Telstar gegevens en huidige positie
  • Weblink Flickr: veel foto's op de zoekopdracht 'Eddy Tug TELSTAR'
  • Weblink Google-fotoalbum
  • Weblink Holland Shipyards: project-verslag
  • Weblink Holland Shipyards: Facebook-fotoalbum 'Eddy Tug BV'
  • Weblink Koedood Dieselservice: Facebookberichten TELSTAR
  • Weblink Koopvaardij Blogspot: waarnemingen van de TELSTAR
  • Weblink Marine Traffic: huidige positie
  • Weblink Shipspotting: foto's en details van de TELSTAR
  • Weblink Varend Erfgoed: Eddy Tug TELSTAR - foto's en gegevens
  • Weblink Veth Propulsion: dossier TELSTAR
  • Weblink YouTube-filmpjes

Zoek op de site

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Facebook-pagina's

  • Bultrug Scheveningen
  • Kiekjesdief (haven- & zeeslepers)
  • Kiekjesdief (vogels & natuur alg.)
  • Mijn ONJ
  • Nieuw Soetenburgh

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl