Klik op de zwarte afspeelknop in het filmbeeld om dit YouTube-filmpje af te spelen en
eventueel op het radertje in de dan verschijnende menubalk om de resolutie op maximaal te zetten!
Zij heeft een eigen Facebook-account en een eigen herkenningsmelodie, de TELSTAR (2) [1]. Via een omweg waarschijnlijk vernoemd naar de gelijknamige communicatiesatelliet [2]. Dat zit zo:
Toen Iskes Towage & Salvage uit IJmuiden de door haar gecharterde sleepboot TUMAK eind 2010 overnam van haar verhuurder [3], herdoopte zij haar op 30 juli 2010 in TELSTAR [4]. Dat was in het kader van Iskes sponsorschap van de gelijknamige voetbalclub. En over het waarom die club zich zo noemde, bestaan twee verhalen:
Hoe dan ook, het werd TELSTAR. Door haar verkoop op 26 mei 2014, kwam de naam weer vrij. Die werd meteen gereserveerd voor de toen in het prenatale stadium verkerende EDDY TUG 2.0. Zij werd bij haar ingebruikname de TELSTAR (2). Vandaar dus... Kunt u het nog volgen?
En over namen gesproken: elk vast bemanningslid van de Telstar heeft een van de motoren in het schip een hem dierbare naam mogen geven. Zo is een van de twee hoofdmotoren vernoemd naar de zoon van de HWTK. Lief toch? |
Die TELSTAR (2) is een doorontwikkeling van de eerste 'EDDY TUG', de inmiddels v/h) EDDY 1 (2014) [7], van Holland Shipyards. Dat was op zich al een innovatief schip, met slechts één azimuth aandrijving voor en één achter en geen twee voor en één achter, zoals de Rotortug [8]. Maar Iskes had op basis van eigen ervaringen - opgedaan gedurende een redelijk lange huurperiode van dat prototype [9] - een aanvullend functioneel en technisch ontwerp opgesteld. Zij voegden met name hun jarenlange ervaring met sleepboten toe aan het oorspronkelijke ontwerp. Mede op basis daarvan ontstond een geheel vernieuwde EDDY 24-75, een '2.0' zeg maar. Daarbij werd ruim geëxperimenteerd met nieuwe technologieën. Die zouden een ommekeer teweeg brengen in de markt van haven- en terminalslepers. Goed presterend, efficiënt en veilig waren de kernbegrippen. Op 1 november 2016 deed zij haar intrede in sleepbootland en kon ze zich in de praktijk gaan bewijzen.
Er lag toen een plaatje van een schip. Iel, maar sterk en wendbaar. Zéér geschikt voor het centimeterwerk in de zeesluizen van IJmuiden. En alles wat blinken kon, blonk. Ik stelde dezer dagen persoonlijk vast dat ook na anderhalfjaar jaar trouwe dienst je nog steeds kunt eten van de vloeren en je spiegelen in al het chroomwerk, ook in de machinekamer (foto). Zelfs het lakwerk lijkt nog steeds nagelnieuw. Bovendien viel mij op hoeveel zorg er is besteed aan de veiligheid van het personeel. Overal waar mogelijk handrelingen. Zo min mogelijk 'stenen des aanstoots' aan dek en over het hele schip een veilig hoge verschansing. Het enige dat ik zou missen als ik er telkens twee weken achterelkaar op zou moeten bivakkeren is een gemakkelijke stoel. Maar waar laat je die? Nu kun je kiezen tussen je eigen kooi of een plekje aan de tafel in het dagverblijf.
Iskes draagt via de hybride TELSTAR (2) bij aan de zoektocht naar een 'groener' sleepbootontwerp [10]. Met deze 'revolutionaire' havensleper kan in de praktijk worden getoetst wat de rompvorm en het brandstof- en aandrijfsysteem daaraan kunnen bijdragen. Zo'n anderhalf jaar na haar lancering, lijkt het erop dat er niet alleen sprake is van een besparing op de brandstofkosten - en dus de uitstoot - maar ook op het onderhoud. Een begin van 'win-win' dus. En dat de investering in geld, tijd en know-how in deze vorm van prototyping zich niet direct terugvertaalt in fraaie omzetcijfers voor de bouwer is jammer, maar onvermijdelijk volgens mij. Er wordt op dit moment door zoveel partijen aan zoveel verschillende aspecten van het sleepbootontwerp en de daarbij behorende kinderziekten geknutseld, dat het ideale schip nog bepaald niet is uitgekristalliseerd. Dat duurt nog wel even. En het is mooi dat er bedrijven zijn die hun nek ervoor uitsteken en bereid zijn om met vallen en opstaan tot allerhande duurzame oplossingen te komen.
Als gevolg van een onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) naar de onafhankelijkheid van de Port Towage Amsterdam (PTA) ten opzichte van haar oprichters Iskes en Svitzer, neemt Svitzer (die zelf pas net uit de financiële zorgen is) per 1-1-2020 de PTA over, inclusief een achttal Iskes-sleepboten, waaronder de TELSTAR (2).
naam |
datum |
plaats |
bij |
bijzonderheden |
6-11-2015 | Rotterdam | Europort Exhibition 2015 |
Bouwopdracht [11] |
|
Bouwnummer HS2015-027 | 15-12-2015 | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards |
Kiellegging [12] |
Bouwnummer HS2015-027 | 30-7-2016 | Hardinxveld-Giessendam | Holland Shipyards |
Tewaterlating [13] |
TELSTAR (2) | 18-8-2016 | Regio Rotterdam | Europoort |
GEPKE III duwt haar naar de Europoort voor serie proefvaarten [14] |
TELSTAR (2) | 23-8-2016 | Regio Rotterdam | Maasvlakte |
Trekproef [14] |
TELSTAR (2) | 1-11-2016 | Vlaardingen | Delta-hotel |
Oplevering aan Iskes Towage and Salvage - IJmuiden [15] |
TELSTAR (2) | 6-9-2018 | IJmuiden | Loggerstraat t.h.v. nr. 17 |
Doop tijdens jubileumfeest Iskes 50 jaar |
TELSTAR (2) | 01-2020 |
Verkocht aan Svitzer |