Catharina 11

Catharina 11

Catharina 6

Catharina 6

 

Zowel het vuurwerkponton als de sleepboten die het op zijn plaats moeten houden, zijn dit jaar net een maatje groter dan voorheen.

Vorige jaren hadden de beide OCEAAN's en hun bemanning het af en toe te kwaad met de golfslag en moeite het spulletje op de afgesproken positie te houden. De CATHARINA 6, de CATHARINA 11 * (beide van Hebo) en het ponton E1506 (van Boskalis) lijken tegen dat eerste beter bestand en hebben voor het tweede een andere tactiek bedacht. Dat laatste hoorde ik van de vroegere eigenaar en thans kapitein van de CATHARINA 6, in dit span de achterboot.

Eenmaal op z'n plek, gooi ik achter een anker uit en laat de 'piloot' de rest doen. Dan kunnen wij óók rustig naar het vuurwerk kijken, toch?

De 'piloot' is de CATHARINA 11, de sterkste van de twee. Die houdt het lijntje strak en het spulletje op zijn plaats.
Benieuwd of het allemaal inderdaad zo soepel gaat. Volgende week zaterdagnacht zullen we het weten. Dan is het vuurwerkfestival afgelopen.

Sleepboot Lengte Trekkracht
OCEAAN 18,00 9 ton
OCEAAN II (2) 18,60 10 ton
CATHARINA 6 20,55 12 ton
CATHARINA 11 19,50 15 ton

*) Hetzelfde span al dat - te zamen met de DUTCH PIONEER - in augustus 2016 betrokken was bij de verwijdering van het stalen piereiland.

Guardian

Vorige week verzuchtte ik nog:

Hopelijk komt er trouwens ook ooit een model van de GUARDIAN, het van Multraship gecharterde Emergency Towing Vessel van de Nederlandse Kustwacht. De derde uit mijn rijtje favoriete slepers, na de FAIRMOUNT- en de ALP FUTURE-schepen. Dan kan ik dat ook eens van dichtbij bekijken, want die 'live' fotograferen is mij tot op heden nog niet vergund. Dat wordt dus tot die tijd helaas nog geen 'Sleepboot van de Week'.

Dat had ik nog niet geschreven of zij kwam mij tegemoet. Tot aan IJmuiden. Tóch het Sleepboot van de Week. Klik hier maar voor het hele verhaal + alle links.

ALP Keeper

De ALP DEFENDER is onderweg naar Stavanger. Zij komt dus vlak langs. Dat, en het feit dat ik van de week een model van een van haar zusters wist te scoren, deed mij besluiten de hele ALP FUTURE-klasse, waartoe zij behoren, tot 'Sleepboot van de Week' te bombarderen. Klik hier maar voor het bijhorende dossier.

ALP Ace

Met een ZZW 8 loopt de ALP ACE zojuist de haven van Scheveningen binnen. Stoer of ..... ?

(Je kunt de kwaliteit van het filmpje ook op HD zetten. Het geluid kun je eventueel ook afzetten, want erg veel voegt dat niet toe.)

Union Diamond & Union Sapphire

De UNION DIAMOND is een nieuwe voor mij. Zij lag in de Waalhaven, langszij de UNION SAPPHIRE die ik ook nog niet had. De eerste staat er aardig op. De tweede wordt helaas 'gedekt' door de UNION DIAMOND. Volgende keer andersom graag!

 

Centaurus

Op het moment dat ik in de Lekhaven aankwam, was de CENTAURUS bezig met ontmeren. Precies op tijd dus!

 

MTS Vanguard

En toen die weg was, pikte de MTS VANGUARD snel haar plaatsje in. Ook leuk. (En voor de andere prentjes ff klikken op de button hierboven.)

Ik ben pas kort bezig met verhaaltjes maken over slepen en bergen. Ik krijg daarop steeds meer leuke reacties en ook het aantal raadplegingen groeit. Vandaar deze top drie, om te laten zien wat de lezer kennelijk het meeste boeit:

  1. Het verhaal over de FLUVIUS TAMAR als onhandelbare sleep werd in juli 2.359 keer geraadpleegd. Een absoluut record in mijn prille 'verslaggevers-bestaan'. En het vervolgverhaal werd sinds zondag al 898 keer gelezen.
  2. Als goed tweede is het dossier van de MULTRATUG 32. Dat werd 1.507 keer bezocht.
  3. De derde plek is voor het dossier over de BYLGIA. Dat kende (sinds zondag dus pas) al 939 bezoekers.

Goed bezig (al zeg ik het zelf)!

ShipSpotting.com
ABIS ALBUFEIRA © Adawo


Ze wordt begin 2009 als ABIS ALBUFEIRA opgeleverd en vaart tot midden 2016 voor de Harlinger rederij Abis Shipping. Na hun faillissement op 29 november 2016 [1] komt ze, te zamen met de ABIS ANTWERPEN en bloc voor 5,2 miljoen euro [2] op 1 december 2016 in opdracht van de hypotheekverstrekker Rabobank [3] 'onder de hamer' bij BVA Auctions. Ze wordt voor een zacht prijsje [4] gekocht door Amasus Shipping BV in Delfzijl (dat jaren geleden trouwens werd genoemd in een zaak rond dubieuze scheeps-CV's [5] [6]) die haar FLUVIUS TAMAR (IMO 9501708) noemt, net als het op 7 april 2016 door hen aan Fehn Schiffahrts G.m.b.H. & Co. K.G. verkochte schip met IMO 9374741.

Haar eerste trip voor haar nieuwe manager bestaat uit het afleveren van een lading van 3.800 ton magnesiumoxide. Op 12 januari 2017 vertrekt zij om ca. 20:30 uur vanuit de Eemshaven [7] naar Pasajes (Spanje). De verwachting is dat ze daar op de zeventiende zal aankomen. Zover komt ze echter niet. In de nacht van 13 op 14 januari - er staat dan een NW 9 - zendt ze een MAYDAY uit omdat ze water maakt. 'Buitenboordklep vergeten dicht te draaien.' staat daarover later op Facebook [8]. Op 14 januari 2017 om 00.07 uur zinkt ze [9] nadat alle zeven bemanningsleden het schip veilig hebben verlaten. Haar positie is dan zo'n 38 mijl NO van Ramsgate [10]. De bemanning wordt gered. Vier weten een reddingvlot van het Finse roro-schip NORSTREAM te bereiken, drie anderen worden opgepikt door reddingshelikopters [11]. De Nederlandse Kustwacht wordt ook ingezet bij de hele operatie [12].

Een later uitgevoerde inspectievlucht toont geen sporen van vervuiling. Ondanks dat en ondanks het feit dat ze op een diepte van 40 meter ligt, geeft de Britse Kustwacht toch de opdracht tot berging. Daarop pompt Koole Mammoet Salvage de nog aanwezige 80 ton brandstof uit het wrak [13].

 

 

De eigenlijke bergingsklus wordt - na inschrijving - gegund aan Ardent [14], het bedrijf dat in 2015 is ontstaan door de samenvoeging van Svitzer Salvage en Titan Salvage. Zij maken daarbij onder andere gebruik van de Osprey-pontons OSPREY INTREPID en de OSPREY VALIANT en van de sleepboten MTS VIGILANT, MTS VANGUARD en de DPV SUPPORTER.

 

Ze krijgen haar boven water en op 27 juli 2017 loopt de MTS VIGILANT met het sterk gierende wrak binnen bij Hoek van Holland. Daar krijgt ze - niet al te succesvol - assistentie van de BUIZERD [15]. Geëscorteerd door twee havendienstvaartuigen wordt de reis vervolgd. Wat opgekort, maar nog steeds met veel moeite, wordt ze in bedwang gehouden. De sleep passeert zonder kleerscheuren de Botlekbrug en de brug bij Barendrecht [16] en wordt uiteindelijk afgeleverd bij de Scheepssloperij Nederland in 's-Gravendeel. Daar zal ze haar laatste rustplaats vinden.

Einde FLUVIUS TAMAR (2).

 

Bronnen en links:

  1. Abis Shipping failliet
  2. Inzet veilinghuis
  3. Rabobank veilt Abis-vloot
  4. Schuttevear: Abis-schepen varen voor een kwart van de waarde
  5. De scheeps-CV's
  6. Infosite voor gedupeerde participanten
  7. Eemshavenonline.nl
  8. Facebookbericht Kustwacht
  9. Stichting Maritiem-Historische Databank
  10. Nieuwsbrief Rotterdam Branch
  11. Schuttevaer-artikel
  12. Facebookmelding Kustwacht
  13. Koole Mammoet leegt brandstoftanks
  14. Ardent tekent in en verwerft bergingsklus
  15. Mijn post op Offshore en Seagoing-tugs
  16. Foto van Brugbarendrecht.punt.nl
  17. Vesseltracker.com
  18. Koopvaardij-blogspot.com
  19. Dagblad van het Noorden
  20. Nieuwsbrief Roose Partners
  21. Mijn post op Tugspotters
  22. Onwillige sleep

Dit overzicht werd met de meeste zorg samengesteld, doch kan onjuistheden bevatten. Waar mogelijk worden de bronnen genoemd.
Ik houd mij aanbevolen voor correcties en/of aanvullingen.

Bylgia

Niet omdat er nou zo veel spannende verhalen over te vertellen zijn, maar dit keer omdat de bouwer bijzonder veel en fraai beeldmateriaal op zijn site heeft staan. Van de BYLGIA dus. Van machinekamer tot loodskooi en van varend tot pronkend. De moeite van het doorklikken naar haar Sleepbootdossier zeker waard (al zeg ik het zelf)! Ga er maar even rustig voor zitten. Een AANRADER!

Multratug 32

Ik trof Het Schip van Week 29 vandaag in een dok in Stellendam en zag dat ze inmiddels is voorzien van haar naam: MULTRATUG 32. Geen verrassing; wel een stap richting voltooiing.

De MTS VIGILANT had een, wat je noemt, kwispelende sleep achter zich aan toen zij vanmiddag bij Hoek van Holland binnen kwam. Het wrak van de FLUVIUS TAMAR had duidelijk een geheel eigen wil. Dan weer harder dan haar 'baasje' en dan weer geheel uitbrekend. Zelfs toen de BUIZERD als stuurboot was aangehaakt, ging het nauwelijks beter. Ik denk dat de Odorex van de desbetreffende sleepbootkapiteins overuren heeft gemaakt. En hoe het is afgelopen? Ik heb het niet meer kunnen zien.....

Lees ook: De ondergang van de FLUVIUS TAMAR (2)

P.S.