De HAMPSHIRE was 'Queen For A Day'. Tijdens een heuse 'herdoop-plechtigheid' veranderde de ADVENTURE voor slechts één dag in HAMPSHIRE.

Dat voorval was het begin van mijn kennismaking met de - uit vijf schepen bestaande - probleemserie Damen ASD Tug 2810 Hybrid. Schepen met elk een eigen verhaal, dat wil zeggen bij drie van hen. Over de nieuwste twee (Marine-slepers) lekt nog niet zo veel uit. Misschien is daarover ook wel niets te lekken. Dat zou mooi zijn voor Damen....

Het Schip van de Week werd dus niet alleen de ADVENTURE, zoals de bedoeling was, maar gelijk de hele serie.

Klik voor die verhalen maar op de 'huidige scheepsnaam' van uw interesse in onderstaande tabel van de vijf:

#

IMO

doopnaam

tussentijdse naam

huidige scheepsnaam

1

9668025

BERNARDUS

HAMPSHIRE (filmpje)

ADVENTURE

2

9668037

MULTRATUG 28

SVITZER EXPERIENCE

EXPERIENCE

3

9705249

NOORDZEE (A871)

 

NOORDZEE (A871)

4

9705251

WADDENZEE (A872)

 

WADDENZEE (A872)

5

9705263

ZUIDERZEE (A873)

 

ZUIDERZEE (A873)

(En lees over de achtergrond van de serie hybrides dit Schuttevaer-artikel er nog eens op na of probeer Lekko 352 te bemachtigen. Daarin staat een uitgebreide verhandeling over het idee achter hybride varen in het artikel 'Bernardus'.)

Barney

Ik ging naar de Scheurhaven om mijn Schip van volgende week te bezoeken. Dat lukte wonderwel en het is een schip met een verhaal, maar dat is voor volgende week. Voor bij dit verhaaltje de voor mij nieuwe BARNEY en een handvol Kotug Smit-slepers. Daarvoor moet je even op Meer foto's klikken. En so-wie-so: tot volgende week!

Union Sovereign

De UNION SOVEREIGN (v/h ANGLIAN SOVEREIGN) is deze week Sleepboot van de Week. Klik maar even door voor haar dossier..

Gouwe (A878)

  

Na een 'oefen'-nachtje slapen op Scheveningen, gaf de Gouwe om 08:51 uur aan de Verkeerscentrale Scheveningen door, klaar te liggen voor vertrek. Vijf minuten later ging ze los, richting Havenfestival IJmond in IJmuiden. Dus als je haar wilt zien, dan vanmiddag en/of zaterdag of zondag naar IJmuiden!

Gouwe (A878)

Gouwe (A878)

Toch nog maar even naar de haven gefietst voor de Zr. Ms. Gouwe (A878), want zo vaak zal die niet naar Scheveningen komen. En morgenochtend vertrekt ze al weer. Vandaar. Overwerk dus....

Westsund

Union Sovereign

MTS Vigilant

Fairplay 23

Adventure

ZP Chalone

Gouwe (A878)

In de Lekhaven trof ik vier sleepboten die ik nog niet in mijn fotoverzameling had. De WESTSUND, de UNION SOVEREIGN, de MTS VIGILANT en de MTS VALOUR. De rest had ik al. Twee havens verder trof ik de, voor mij ook nieuwe, FAIRPLAY 23. In Schiedam had ik een eerste kennismaking met de ADVENTURE en de ZP CHALONE. En toen ik eenmaal thuis was en dacht de vangst binnen te hebben, kwam de Zr. Ms. GOUWE (A878) nog even voor mijn raam langs.
Het begint bijna op werken te lijken......

En Avant 9

Rond zonsondergang vertrok de EN AVANT 9 uit de haven van Scheveningen. Het is mij geheel ontgaan wat hij daar heeft uitgespookt.

Bremen Fighter

De BREMEN FIGHTER is deze week Sleepboot van de Week. Klik maar even door voor haar dossier.

ex. Linge - A874 & ex. Regge - A875

De buiten dienst gestelde LINGE (A 874) en REGGE (A 875)

Balgzand - Y8019

De hele slepersvloot voor de wal, maar niet te kieken. Kiek maar!

Waddenzee - A872

Alleen wat achterkantjes. Ook mooi....

De Koninklijke Marine heeft een deel van haar slepersvloot vernieuwd. Vier van de vijf kustslepers uit de Linge-klasse werden vorig jaar vervangen door drie moderne ASD Tugs 2810 Hybrid van Damen. De 'inruilers' waren de Linge (A874), Regge (A875)Hunze (A876) en Rotte (A877). Die werden in 2016 verkocht aan Damen. Alleen de GOUWE (A878) - die tien jaar jonger is - bleef in dienst. Twee van de vier - de LINGE en de REGGE - lagen trouwens vandaag voor de wal bij Damen Shipyards Den Helder (foto 1.). De andere twee zijn inmiddels doorverkocht. Zo vaart de HUNZE als PARIS onder Spaanse vlag en de ROTTE als ODIN onder de Deense.
Omdat de eerst nieuw afgeleverde boot de NOORDZEE (A871) was, heet die klasse de Noordzeeklasse. De andere twee nieuwelingen zijn de WADDENZEE (A872) en de ZUIDERZEE (A873). Aardig is nog wel dat de NOORDZEE vlak voor haar eerste binnenkomst in Den Helder zelf gesleept moest worden in verband met een vervuilde brandstofleiding. Sleper, sleept, gesleept....

Ik trof vandaag de hele vloot voor de wal, inclusief de kleinere BREEZAND (Y8018) en BALGZAND (Y8019). De plaatjes die ik ervan kon maken zijn uie, omdat er hekken en valrepen in de weg stonden. De bewaking adviseerde mij om over twee weken nog eens terug te komen. Dan zijn er de Marinedagen en is alles van dichtbij te aanschouwen. Wie weet doe ik dat wel. Kan ik er misschien gelijk 'Het Schip van de Week' aan overhouden.

Foto('s) Boegnummer Naam IMO BP
📷 A871 NOORDZEE  9705249  60
📷 A872 WADDENZEE  9705251  60
📷 A873 ZUIDERZEE  9705263  60
📷 A874 LINGE  8613205  22
📷 A875 REGGE (nu WAVEMASTER)  8613217  22
  A876 HUNZE (nu PARIS)  8704004  22
  A877 ROTTE (nu ODIN)  8703995  22
📷 A878 GOUWE  9152624  22
📷 Y8018 BREEZAND  -  11
📷 Y8019 BALGZAND  -  11

 

En ik ging dus naar Den Helder voor de GUARDIAN. Toen ik van huis vertrok lag zij keurig op haar vaste stek. En ik gokte erop dat ze wel een vrije zaterdag zou hebben. Maar helaas, zij vertrok op hetzelfde moment als ik. Ik voor joker naar Den Helder; zij naar het ankergebied bij Petten. Pet dus.

Dan maar de Marine-slepers. Een beetje tussen de hekken door, want de bewaking was meer waak- dan behulpzaam. Over twee weken terugkomen was het advies. Dan zijn de Marinedagen en kan je zo dichtbij komen als je wilt. Nu even niet dus....
(De foto's die ik maakte, ga ik nog wel verwerken in een apart verhaaltje. Komt dus nog.)

 

Pak

Pak

Gelukkig lag er nog wel een twaalf jaar oude roestige Rus, de PAK. Een pak van mijn hart. Was ik dus niet 100% voor Jan met de korte achternaam gegaan. Hoewel, zo'n beauty is zij nou ook weer niet, maar misschien gaat de DAMEN Shipyards Den Helder er wel weer iets moois van maken.