Versie 1.1


In 1991 worden bij de Unie van Redding- en Sleepdienst (URS) de eerste drie van de in totaal acht bestelde sleepboten in de vaart genomen [1] [2], de YOLANDE LETZER, de TERNEUZEN en als derde het onderwerp van dit dossier, de ST.-ANNASTRAND [3].
Hier haar levensloop:
Bouwnummer 465
 |
Z-peller aandrijving van ST.-ANNASTRAND & ZEEBRUGGE - BNR 465 en 466 © Modelbouwforum |
- De URS tekent met Scheepswerf van Rupelmonde NV uit Rupelmonde (B) een bouwcontract voor in totaal acht nieuwe sleepboten [1].
- Bouwnummer 465 wordt - net als trouwens bouwnummer 466 - uitgerust als 'Z-peller'-sleper (2x Schottel - SRP1010) [zie foto].
- Ze wordt - als de derde van die acht - op 26 september 1991 tewatergelaten [4].
- Op 23 oktober 1991 doopt Mw. Devroe, echtgenote van de schepen van Antwerpen, haar tot ST.-ANNASTRAND. Antwerpen wordt ook haar thuishaven [1] [5].
- En 5 december 1991 wordt ze opgeleverd (= bouwdatum [6]).
- Ze heeft dan 150 miljoen frank gekost [1].
ST.-ANNASTRAND
- Bij haar indienststelling, wordt ze gestationeerd in Antwerpen.
- Smit Internationale neemt in 2003 alle aandelen van URS over [8]. En in 2004 verkoopt zij daarvan weer 50% aan Fairplay [9]. Ze koopt die vervolgens per 11 februari 2008 weer terug van Fairplay [10]. Daarmee is URS wederom een 100% dochter van Smit Internationale [11]. URS blijft vooralsnog onder de oude naam werkzaam en de ST.-ANNASTRAND blijft gestationeerd in Terneuzen [12].
- Van 13 juni 2014 tot en met april 2015 vervangt zij in Liverpool (GB) de SMIT COLLINGWOOD [13] [14] [15].
Door het oog van de naald Antwerpen - ??-??-???? - Bij het verlaten van de Boudewijnsluis in Antwerpen, krijgt een fruitschip, dat door de ST.-ANNASTRAND gesleept wordt, teveel vaart. De ST.-ANNASTRAND kan niet op tijd weg komen en wordt precies tussen haar roerpropellers geschept door de bulbsteven van haar sleep. Hoewel ze daardoor geheel uit het water wordt getild, kapseist ze niet. Wel breekt een van die roerpropellers af.
(bron: Safe harbour towage operations - februari 2015 [16] en Leon Coppens.)
- Eind februari 2016 steekt ze even de plas over om in Liverpool (GB) de SMIT SANDON te vervangen die aan haar dokbeurt toe is [17].
- Als op 7 april 2016 de 50/50-joint venture met Boskalis - te weten Kotug Smit Towage - van start gaat, wordt ook de ST.-ANNASTRAND daarin ondergebracht [18].
- In de tweede helft van 2016 wordt ze in het Kotug Smit Towage-rood overgeschilderd [19].
In dok voor de Boluda-make-over - augustus 2019 © Boluda [19]
|
- Nadat Boluda op 31 juli 2019 Kotug Smit Towage heeft overgenomen, is de ST.-ANNASTRAND de eerste ex Kotug Smit Towage-sleper [20] [21] waarbij het rood plaatsmaakt voor de Boluda kleuren [19] [22]. Dat gebeurt in het dok van Shipyard Reimerswaal in Hansweert.
- Tijdens die dokbeurt krijgt zij als test een nieuw en milieuvriendelijker anti-aangroeisysteem. Die test blijkt 13 maanden later geslaagd [23].
- Op 28 januari 2021 doet ze (ter verkenning?) Rotterdam aan [24].
- En op 11 februari 2021 verlaat ze Terneuzen voorlopig voor het laatst om te verhuizen naar de Wilhelminahaven in Schiedam, haar nieuwe werkplek.
- Op 2 maart 2021 weet ik haar voor het eerst te kieken als ze aan het werk is op het Scheur nabij de Botlek [25].
- Klik hier voor haar huidige positie [26] [27] [28] [29].
Tabel: Levensloop IMO 8915471
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
?? |
Bouwcontract [1] |
|
|
Bouwnummer 465 |
?? |
Kiellegging |
Rupelmonde(B) |
Scheepswerf van Rupelmonde |
26-09-1991 |
Tewaterlating [4] |
23-10-1991 |
Doop [1] [5] |
05-12-1991 |
Officiële bouwdatum [6] |
ST.-ANNASTRAND |
?? |
Indienststelling URS |
?? - ?? |
Gestationeerd in Antwerpen |
|
|
medio-2003 |
URS gaat op in Smit Internationale [8] |
|
|
?? - ?? |
Gestationeerd in Terneuzen [12] |
|
|
?? 04-2013 ?? |
Tijdelijk gestationeerd in Schiedam/Vlaardingen |
|
|
13-06-2014/04-2015 |
Gestationeerd in Liverpool [14] [15] |
|
|
?? |
Aangevaren door eigen sleep [16] |
|
|
02-2016/?? |
Gestationeerd in Liverpoo [17] |
|
|
07-04-2016 |
Overgang naar Kotug Smit Towage [18] |
|
|
q3-2016 |
Overgeschilderd in Kotug Smit Towage-huisstijl [19] |
|
|
31-07-2019 |
Overgang naar Boluda |
|
|
08-2019 |
Overgeschilderd in Boluda-huisstijl [19] [20] [21] [22] |
|
|
28-01-2021 |
Aankomst in de Eemshaven, Rotterdam [24] |
|
|
11-02-2021 |
Gestationeerd in Schiedam |
Schiedam |
Wilhelminahaven |
02-03-2021 |
Mijn eerste kennismaking met haar [25] |
Rotterdam/Botlek |
Het Scheur |
Via onderstaande links kan je nog meer te weten komen over het schip:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..