Versie 1.0
Op 27 april 1992 lopen er bij de werf Saint-Malo Naval - Constructions Navales Leroux et Lotz in St.Malo (Frankrijk) twee identieke sleepboten van stapel. Het zijn de TEXELBANK [1] (het onderwerp van dit dossier) en haar zuster de THAMESBANK. Beide bestemd voor Smit Havensleepdiensten B.V., Rotterdam [SMIT 150].
Hier de levensloop van de TEXELBANK:
Bouwnummer 615
- Smit Havensleepdiensten B.V. tekent met Saint-Malo Naval - Constructions Navales Leroux et Lotz in St.Malo (F) een bouwcontract voor twee nieuwe sleepboten. Dat worden de TEXELBANK (bouwnummer 615) en de THAMESBANK (bouwnummer 616).
- Beide slepers worden uitgerust als fixed pitch Tractor Z-peller-sleper [1] [2].
- Ze worden op 27 april 1992 tewatergelaten [SMIT 150] [3].
- En op 3 juni 1992 wordt de eerste - de TEXELBANK - opgeleverd [3] (= bouwdatum [4]).
- Haar teboekstelling bij Kadaster volgt twee dagen later [5].
TEXELBANK
De verschillende outfits - Klik op de foto voor bron & copyrightgegevens.
-
Geheel in Smit-huisstijl, met oude Smit-schoorsteenlogo
-
In Smit-huisstijl, met nieuwe Smit-schoorsteenlogo en zonder naam op achterkant opbouw
-
-
In Smit-kleuren, met Kotug Smit-schoorsteenlogo
-
Geheel in Kotug Smit-huisstijl
-
Kotug Smit-rood, doch zonder schoorsteenlogo
-
Kotug Smit-rood met Boluda-schoorsteenlogo
-
Kotug Smit-rood, met rode schoorsteen, doch zonder schoorsteenlogo
-
Geheel in Boluda-huisstijl
|
- Bij haar indienststelling op 11 juni 1992 [SMIT 150], wordt ze gestationeerd in Schiedam/Vlaardingen.
- Op 24 juni 1992 wordt ze gemeten en krijgt ze haar brandmerk [6].
- In 2003 wordt ze tijdelijk ingezet op de Westerschelde [7].
- Als op 7 april 2016 de 50/50-joint venture met Boskalis - te weten Kotug Smit Towage - van start gaat, wordt ook de TEXELBANK daarin ondergebracht [8].
- Aanvankelijk wordt alleen haar schoorsteenlogo aan deze nieuwe werkelijkheid aangepast [9].
- Pas op 27 maart 2017 gaat ze naar Antwerpen voor een dokbeurt [10] en haar metamorfose naar het Kotug Smit Towage-huisstijl rood.
- Op 13 april 2017 keert ze rood terug naar Rotterdam [11] [12].
In dok bij Padmos - eind 2019 © Cornelis Niemantsverdriet.
|
- Nadat Boluda [13] op 31 juli 2019 Kotug Smit Towage heeft overgenomen - en daarmee ook de TEXELBANK [14] -, wordt aanvankelijk alleen het Kotug Smit Towage-schoorsteenlogo verwijderd [15].
- Op 8 september 2019 - tijdens de Wereldhavendagen - fotografeer ik haar nog in het Kotug Smit Towage-rood, maar wel al mét Boluda-schoorsteenlogo [16].
- Van 22 november [17] tot begin december 2019 gaat ze bij Padmos in dok voor haar Boluda-make-over [18].
- Op 2 maart 2021 weet ik haar te kieken als ze aan het werk is op het Scheur nabij de Botlek [19].
- Klik hier voor haar huidige positie [20] [21] [22] [23].
Tabel: Levensloop IMO 9060699 (Brandmerk: 18286 Z R 1992 [6])
naam |
datum |
bijzonderheden |
plaats |
bij |
|
?? |
Bouwcontract |
|
|
Bouwnummer 615 |
?? |
Kiellegging |
St. Malo (F) |
Saint-Malo Naval - Constructions Navales Leroux et Lotz |
27-04-1992 |
Tewaterlating [SMIT 150] [3] |
03-06-1992 |
Opgeleverd [3] = officiële bouwdatum [4] |
TEXELBANK |
05-06-1992 |
Teboekstelling bij Kadaster [5] |
|
|
11-06-1992 |
Indienststelling Smit Havensleepdiensten B.V., Rotterdam [SMIT 150] |
Schiedam |
Wilhelminahaven |
24-06-1992 |
Gemeten en brandmerk aangebracht [6] |
Rotterdam/Botlek |
|
2003 |
Aan het werk op de Westerschelde [7] |
|
|
07-04-2016 |
Overgang naar Kotug Smit Towage [8] |
|
|
27-03/13-04-2017 |
Overgeschilderd in Kotug Smit Towage-huisstijl [10] [12] |
Antwerpen |
Dok |
31-07-2019 |
Overgang naar Boluda [13] |
|
|
22-11/medio-12-2019 |
Overgeschilderd in Boluda-huisstijl [17] [18] |
Stellendam |
Padmos |
02-03-2021 |
Mijn hernieuwde kennismaking met haar [19] |
Rotterdam/Botlek |
Het Scheur |
Via onderstaande links kan je nog meer te weten komen over het schip:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..