Versie 3.2
De CARLO MAGNO (2)* [1] is een van de vier zeeslepers die Augustea Imprese Marittime e di Salvataggi uit Italië rijk is [2].
*) Het is de tweede keer dat de reder die naam gebruikt. Vandaar die (2). De eerste dateerde uit 1910.
Hier haar levensloop:
De doop van de CARLO MAGNO © Max Iguera |
In het nieuws
Op 21 juli 2012 komt de CARLO MAGNO aan op de plek waar op 14 juli 2012 - na een explosie - brand is ontstaan aan boord van het containerschip MSC FLAMINIA. Ingehuurd door Smit Salvage - die de opdracht heeft de brand te blussen en het schip naar een haven te brengen - komt zij de MSC FLAMINIA op haar plaats houden, zodat de FAIRMOUNT EXPEDITION en de ANGLIAN SOVEREIGN haar kunnen blussen. De CARLO MAGNO blijft tijdens de sleepreis naar Wilhelmshaven stand-by. Aankomst aldaar 9 september 2012.
Bij het incident komt een van de bemanningsleden van het containerschip om het leven [verslag].
In het nieuws
Ze weet, tezamen met de ALP GUARD en nog een heleboel kleinere slepers, op 29 maart 2021 het containerschip EVER GIVEN [18] - dat in het Suezkanaal dwars was gevallen - weer los te krijgen. Daarmee komt er een einde aan de bijna een week durende stremming van het kanaal. Een stremming die een giga economische strop oplevert voor de honderden schepen die al die tijd in de file lagen.
Zie ook deze video en dit persbericht van Boskalis [19].
naam | datum | bijzonderheden | plaats | bij |
YN 78 | 31-12-2004 | Kiellegging [8] | Ravenna (IT) | Rosetti Marino SpA |
07-09-2005 | Tewaterlating [8] | |||
CARLO MAGNO (2) | 01-2006 | Oplevering volgens werf [6] | ||
27-02-2006 | Officiële bouwdatum [9] | |||
18-03-2006 | Overdracht aan de klant [11] [12] | |||
31-05-2006 | Eerste bezoek aan Nederland [13] | Vlissingen | Vlissingen Oost | |
21-07-2012 | Aankomst bij MSC FLAMINIA | Nabij de Engelse kust | ||
18-08-2017 | Mijn eerste kennismaking met haar [15] | Rotterdam (NL) | Lekhaven | |
29-03-2021 | Betrokken bij het lostrekken van de EVER GIVEN [18] [19] | Suezkanaal |