Kiekjesdief.nl

Menu
  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Kiekjesdief.nl

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Sleepbootdossiers (links)

CARLO MAGNO (2)

Versie 3.2

Carlo Magno

    

De CARLO MAGNO (2)* [1] is een van de vier zeeslepers die Augustea Imprese Marittime e di Salvataggi uit Italië rijk is [2].

*) Het is de tweede keer dat de reder die naam gebruikt. Vandaar die (2). De eerste dateerde uit 1910.

Hier haar levensloop:

Bouwnummer YN 78

  • Als Augustea behoefte krijgt aan een nieuw type sleepboot, speciaal voor het lange-afstandsslepen van pontons, ontwerpt Rolls-Royce Marine speciaal voor hen het type UT 514-L [3]. Bij dat ontwerp staat 'kosten-effectiviteit' voorop [4].
  • De reder bestelt er twee, de hier besproken CARLO MAGNO en een paar jaar later haar zuster CARLO MARTELLO [5] (2009) [6].
  • Ze worden gebouwd bij Rosetti Marino SpA in Ravenna (IT) [7].
  • De kiel voor YN 78 (de latere CARLO MAGNO dus) wordt gelegd op 31 december 2004 en haar tewaterlating volgt op 7 september 2005 [8].
  • De werf geeft als opleverdatum: januari 2006 [6].
  • Als bouwdatum staat 27 februari 2006 in haar Scheepsregister bij Bureau Veritas [9].

 

CARLO MAGNO

De doop van de CARLO MAGNO © Max Iguera 
  • De CARLO MAGNO is vernoemd naar Karel de Grote, koning der Franken en Rooms keizer [10].
  • De overdracht aan de eigenaar en doop vinden plaats op 18 maart 2006 [11] [12].
  • Ze heeft direct al een klus, te weten de Heerema-ponton H-404 dat van West Afrika naar Nederland moet [4].
  • Ze maakt daarmee op 31 mei 2006 een tussenstop in Vlissingen; haar eerste bezoek aan Nederland dus [13].
  • Ook daarna wordt ze regelmatig in Nederland gespot [14].

 

 

In het nieuws
Op 21 juli 2012 komt de CARLO MAGNO aan op de plek waar op 14 juli 2012 - na een explosie - brand is ontstaan aan boord van het containerschip MSC FLAMINIA. Ingehuurd door Smit Salvage - die de opdracht heeft de brand te blussen en het schip naar een haven te brengen - komt zij de MSC FLAMINIA op haar plaats houden, zodat de FAIRMOUNT EXPEDITION en de ANGLIAN SOVEREIGN haar kunnen blussen. De CARLO MAGNO blijft tijdens de sleepreis naar Wilhelmshaven stand-by. Aankomst aldaar 9 september 2012.
Bij het incident komt een van de bemanningsleden van het containerschip om het leven [verslag].

  • Op 18 augustus 2017 maakte ik voor het eerst kennis met haar in de Lekhaven in Rotterdam [15]. 
  • Klik hier voor haar huidige positie: [16] [17].

 

In  het nieuws
Ze weet, tezamen met de ALP GUARD en nog een heleboel kleinere slepers, op 29 maart 2021 het containerschip EVER GIVEN [18] - dat in het Suezkanaal dwars was gevallen - weer los te krijgen. Daarmee komt er een einde aan de bijna een week durende stremming van het kanaal. Een stremming die een giga economische strop oplevert voor de honderden schepen die al die tijd in de file lagen. 

Zie ook deze video en dit persbericht van Boskalis [19].

 

Tabel: Levensloop IMO 9341251

naam datum bijzonderheden plaats bij
YN 78  31-12-2004  Kiellegging [8] Ravenna (IT)    Rosetti Marino SpA
07-09-2005  Tewaterlating [8]
CARLO MAGNO (2)  01-2006  Oplevering volgens werf [6]
 27-02-2006 Officiële bouwdatum [9]
 18-03-2006 Overdracht aan de klant [11] [12]
31-05-2006 Eerste bezoek aan Nederland [13] Vlissingen Vlissingen Oost
21-07-2012 Aankomst bij MSC FLAMINIA Nabij de Engelse kust  
18-08-2017  Mijn eerste kennismaking met haar [15] Rotterdam (NL) Lekhaven
29-03-2021 Betrokken bij het lostrekken van de EVER GIVEN [18] [19] Suezkanaal  

  

Klik voor meer informatie over het schip op onderstaande links:

Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Weblink Mijn foto's
  • Weblink Flickr-gallery
  • Weblink YouTube-films
  • Weblink 1. Augustea: Specificatieblad CARLO MAGNO
  • Weblink 2. Augustea: Vlootoverzicht
  • Weblink 3. Maritime Journal: Mid-range towage shortage continues
  • Weblink 4. Maritime Journal: Designed te be cost effective
  • Weblink 5. Kiekjesdief: Sleepbootdossier CARLO MARTELLO
  • Weblink 6. Rosetti: Projectoverzicht
  • Weblink 7. Rosetti: CARLO MAGNO
  • Weblink 8. Coasters Remembered: CARLO MAGNO
  • Weblink 9. Bureau Veritas: Scheepsregistratie CARLO MAGNO
  • Weblink 10. De Oud-Rotterdammer: Twee broederlijke zusterschepen
  • Weblink 11. Rosetti: Persbericht oplevering
  • Weblink 12. Augustea: Nieuwsbericht oplevering
  • Weblink 13. Maritimephoto.com: Foto 31-05-2006
  • Weblink 14. Tugspotters: Facebookberichten CARLO MAGNO
  • Weblink 15. Kiekjesdief: Een Italiaan en een Griek
  • Weblink 16. Marine Traffic: Details, foto's & huidige positie
  • Weblink 17. Vesseltracker: Details, foto's & huidige positie
  • Weblink 18. Wikipedia: EVEN GIVEN
  • Weblink 19. Boskalis: Persbericht lostrekken EVER GIVEN
  • Weblink ShipSpotting: Foto's en details

Zoek op de site

Algemeen

  • Homepage
  • Blog
  • Welkom
  • Contact
  • >> Het weer op Scheveningen

Facebook-pagina's

  • Bultrug Scheveningen
  • Kiekjesdief (haven- & zeeslepers)
  • Kiekjesdief (vogels & natuur alg.)
  • Mijn ONJ
  • Nieuw Soetenburgh

Fotograferen

  • Albumarchief
  • Insecten
  • Reptielen en amfibieën
  • Zoogdieren
  • Mini-fotocursussen
  • Mijn Libellen-soortenlijst
  • Zeezoogdieren (links)

Varen

  • Mijn schepenblog
  • Foto-album Schepen
  • Sleepbootdossiers (links)
  • Sleepboot-ongevallen
  • Vlootlijsten
  • Zeesleepvaart-boekenlijst
  • Diverse linkpagina's

Vogelen

  • Mijn vogelblog
  • Mijn vogelfoto's op Flickr
  • Mijn soortenlijst
  • Clingendael-soorten
  • Vogelweetjes (links)

Inloggen

  • Gebruikersnaam vergeten?
  • Wachtwoord vergeten?

© 2023 Wim van Yperen - kiekjesdief.nl