Multratug 32

Het casco van de eerste nieuwbouw carrouselsleper is in afbouw genomen. Te zijner tijd de MULTRATUG 32. Ik zag het, verbaasde mij en ging op onderzoek uit. Klik en lees het uitvoerige dossier dat ik ervan maakte.

ALP Guard

ALP Guard

Net terug van het vogelspotten. Jas nog niet eens uit. En wat zien ik? De ALP GUARD in aantocht. Zou zij toch - terwijl het laagwater is - naar binnen willen komen met haar 8,25 meter diepgang? Nee dus. Zij gaat voor anker voor mijn deur. Kan ik waarderen! En leuk dat ze even op mij heeft gewacht. Bemanningswisseling en bevoorrading door de MAARTJE. En vroeger dan gedacht Jan??!!

 

ALP Guard

Ik zie het al. Voor de bemanningswissel komt een sjieker scheepje. Lux hoor en wat moet dat allemaal niet kosten..... wink

Marie

De MARIE is al een behoorlijk oude knar. Ze is van 1967 en is - toen ze nog PIONEER heette - al eens opgelegd geweest. Toch werd ze vorig jaar nog omgedoopt in MARIE. Geen idee waarop ze lag te wachten daar in Stellendam, maar erg florissant zag ze er niet uit.

 

Tis

Dat kon je wél zeggen van de TIS. Een gloednieuwe voor het Russische RPK Nord varende ASD Tug 2810. (Dat TИC op de foto is dus kennelijk Russisch voor TIS.)

Er lagen er daar nog wel wat meer, maar niet fotografeerbaar, zoals je op de foto ziet.

Maersk Mariner

Maersk Mariner

Maersk Mariner

De MÆRSK MARINER is nog zo nieuw, dat zelfs de Maersk-site er nog nooit van gehoord heeft. Het was dus aanvankelijk even gokken, maar op basis van het achterschip zou ik zeggen een AHTS. En dat blijkt bij nader inzien te kloppen.

Het schip - met bouwnummer 383 - is door de Kleven-werf op 6 juli j.l. overgedragen aan Maersk Supply Service. Het werd direct gedoopt en is dus nog nagelnieuw.
Het is de tweede ankerbehandelingssleepboot uit een serie van zes, genaamd de Starfishklasse. De eerste was de MÆRSK MASTER. Die werd op 24 maart opgeleverd en gedoopt.
Ik trof de nieuweling - na een tip op Facebook - in de Waalhaven, alwaar hij aan het bunkeren was. Jammer wel, want de olieboot dekte het schip lelijk af. Ik heb bijna twee uur gewacht, maar hij (de olieboot dus) wilde niet vertrekken. Toen ik maar.

Alle relevante links vind je in haar Sleepbootdossier.

Seafox 5

Gisteren zag ik vanaf de Tennesseehaven de Seafox 5 voorbij komen. Nog nooit van gehoord en nog nooit gezien. Nader onderzoek gewenst dus. Bij dezen.

De Seafox 5 valt in de categorie 'offshore support vessels'. Het is een vierpotig, zelfheffend en zelfvarend hefplatform, dat voorzien is van een geavanceerd dynamisch positionerings-systeem. Het kan zowel accommodatie bieden, als assisteren bij offshore bouw-, onderhouds- en installatiewerkzaamheden. Een duizendpoot dus met slechts vier poten. Weer wat geleerd.

Union Fighter

Fairplay X

Fairplay I

Multratug 31

Smit Seine

Voor een zonnige zondag was het gisteren knap druk in de haven. Kennelijk heeft de computerstoring bij een van de grote containerterminals de boel aardig in de soep laten lopen. Ik voer er wel bij!
Na mijn bezoek aan de Waalhaven voor kiek van de UNION FIGHTER en voor mijn - wederom vergeefse - bezoek aan de SALVANGUARD, was het feest rond de Tennesseehaven. Een vrijwel constante stroom van fikse schepen en dus van slepers. Ik kiekte er zoveel, dat ook ik een achterstand moest wegwerken. Ik qua fotobewerking dus. Hier (en onder de knop Meer foto's) het resultaat.

ALP Guard

En in het ankergebied op de horizon lag opeens de ALP GUARD, een van de sterkste zeeslepers die onder Nederlandse vlag varen. Zoals je hierboven ziet: te ver weg! Voor het mooi moet je er toch echt wat dichterbij zijn.

Ik had de ALP GUARD trouwens al eens eerder gezien. Toen lag zij aan de Parkkade in Rotterdam. Deze hernieuwde kennismaking was voor mij reden genoeg haar te verheffen tot 'Sleepboot van de Week'. Lees via deze link het bijbehorende Sleepbootdossier maar, boordevol wetenswaardigheden en zo.

 

Het platformbevoorradingsschip NORMAND SIRA van de Noorse reder SolstadFarstad ligt al weken voor de kust bij het onbemande Q13A-platform. Af en toe komt het de haven binnen. Meestal voor het oppikken c.q. afzetten van wat 'mannetjes'. Kennelijk verzorgt het schip naast die taxi-, ook hoteldiensten voor mensen die op het platform moeten klussen. Om voor hen het 'walk-to-work' te faciliteren, beschikt het schip over een dynamisch positionerings-systeem, waardoor het op zijn plaats blijft liggen zonder te hoeven ankeren en over een Ampelmann-loopbrug die de bewegingen van het schip ten opzichte van het platform kan compenseren. Even iets anders dus dan een helikopter en een mandje!

Vanmorgen was ik er bijtijds bij om er wat plaatjes van te kunnen maken. En kennelijk kan het alleen met hoogwater binnenkomen. Dan ligt het zo hoog dat je niet vanaf de kade op het dek kunt kijken. Wie weet dus wat ik allemaal mis!

P.S.
Dat hoogwaterverhaal klopt niet. Vanochtend (6-7-2017) zag ik haar om even over 9:00 uur de haven uitkomen, terwijl het bijna laagwater was (9:40 uur). Ik moet dus gewoon vroeger opstaan wil ik het schip in zijn volle omvang kunnen bekijken!

Normand Sira

Normand Sira

Multratug 16

"Het is allemaal zo spannend niet. Ik zou het echt niet weten." Dat was het enige dat de machinist vandaag kon antwoorden op mijn vraag of er iets leuks te vertellen was over 'zijn' Multratug 16 (v/h HAMTUN). Dan niet. Dan houden we ons gewoon aan de feiten. Klik maar door naar haar sleepbootdossier en zie maar.

 

Adventure

En trouwens, de Sleepboot van de vorige week, de ADVENTURE, voer vandaag op eigen kracht aan mij voorbij. Hebben ze haar - na de storing van van de week - toch weer aan de praat gekregen.

Fairmount Alpine

Ondanks het feit dat ze ergens tussen Trinidad Tobago en Italië vaart, wist ik haar toch te kieken; de FAIRMOUNT ALPINE. Ik kocht haar vanmorgen namelijk als miniatuur* bij AllOnScale in Papendrecht. Ik voelde mij daar trouwens even als een kind in een snoepwinkel. Wat een leuke sleepbootmodellen staan daar zeg. Ik had alleen helaas wat te weinig flappen getapt, anders had ik zeker de UNION MANTA nog mee naar Scheveningen genomen. Helaas...... Net als vroeger: te weinig centjes meegekregen en geen krediet.

P.S.
*) Het model blijkt destijds trouwens te zijn vervaardigd door MMCE Marine Models en was bij AllOnScale alleen maar gerepareerd. Waarvan akte.

 

Stena Impeccable

De STENA IMPECCABLE was de volgende stop op mijn tocht. Met haar 183.20 meter lengte duidelijk een paar maatjes groter. Zij lag in de Waalhaven en werd kennelijk mooi gemaakt voor haar doop of zo.

 

SD Jacoba

En als laatste foto bij dit verhaaltje, een nieuwe voor mij, maar een oudje in de Kotug Smit-vloot: de SD JACOBA van het bouwjaar 1998. Haar - dit keer niet gefotografeerde - buurvrouw, de ZP CHALONE is zelfs van 1982! Dat riep bij mij de vraag op hoe oud de Kotug Smit-boten zo'n beetje zijn. Wel, gemiddeld circa veertien jaar. Daar zitten ze beide dus dik overheen.

Voor mijn andere "vangst van de dag" moet je even op Meer foto's klikken. Niets spannends trouwens dit keer en niets beter dan ik had.... maar dat moet ook een keer kunnen, toch?