De ALP GUARD [1] is een telg uit de voormalige Harms-Bergungsvloot [2] en destijds de sterkste zeesleper ooit in Duitsland gebouwd. Onder hun vlag heette zij URANUS [3][4].
Hier haar levensloop.
Bouwnummer 256
Om te kunnen voldoen aan de toegenomen vraag naar bergingsslepers en krachtige sleepboten voor de olie-industrie, geeft Rederij Harms Bergung aan MAN Ferrostaal (logistiek, projectmanagement) en Mützelfeldtwerft (scheepsbouw) de opdracht tot het ontwikkelen van een nieuw en krachtig type zeesleper, de URANUS-klasse [5].
Als dat ontwerp ieders goedkeuring kan wegdragen, wordt op 19 mei 2006 het bouwcontract voor de - in dit dossier besproken - URANUS getekend [6].
Zij zal eigendom worden van de op 7 juli 2006 opgerichte scheeps-BV 'Harms Offshore AHT "URANUS" GmbH' [7].
Op 5 oktober 2007 wordt bij de Mützelfeldtwerft GmbH in Cuxhaven (D) haar kiel gelegd. Die krijgt het bouwnummer 256 [6].
Het bouwdok wordt tien maanden later, te weten op 31 augustus 2008 [6], onder water gezet; de tewaterlating dus [5] .
In verband met technische problemen wordt de proefvaartperiode sterk vertraagd en is de oplevering - en daarmee de officieel geregistreerde bouwdatum [6] - pas op 1 oktober 2009.
Tenslotte volgt op 7 oktober 2009 in Stavanger haar Bollard Pull-test [4].
Dan al zijn haar stabiliteitsproblemen onderkend, waarvoor naarstig naar een oplossing wordt gezocht [5].
A-frame ongebruikt te koop Hoewel de bevestigingspunten wél op de schip zijn aangebracht, wordt het door MAN Ferrostaal AG speciaal voor deze klasse ontwikkelde, gebouwde en op haar zusterschip de ORCUS getestte A-frame - waarschijnlijk in verband met die stabiliteitsproblemen - nooit gemonteerd en later dan ook te koop gezet.)
URANUS
20-08-2010 - Modificatie op de Mützelfeldtwerft in Cuxhaven foto: Wolfgang Wolf
Ze wordt op 21 november 2009 in Cuxhaven (D) door Sigrid Albrecht, de echtgenote van een van de drie eigenaren, gedoopt tot URANUS [4][5].
Vanaf dan komt haar management te liggen bij Harms Bergung GmbH.
In juli 2010 gaat ze terug naar de werf [zie foto], alwaar haar flanken worden voorzien van drijfkasten waardoor zij 2,40 meter breder wordt. Daarmee zouden de stabiliteitsproblemen moeten zijn verholpen [5].
Teloorgang van Harms Bergung In februari 2012 komt Harms Bergung in ernstige moeilijkheden [2], nadat het betrokken raakt bij een omkopingsschandaal[9] bij de bouw van een drietal nieuwe sleepboten. Daarvoor wordt de directie in 2014 veroordeeld [10].
Kort daarop maakte ALP - een nieuw opgericht 'Hollands Glorie'-sleepbedrijf, zoals de Schuttevaer[11] het toen noemde - bekend de meeste slepers van de Harms-Bergungsvloot te zullen kopen. Tegen het zere been [12] van het Duitse bedrijf, maar onafwendbaar. Dat 'ALP'[13] is trouwens samengesteld uit de beginletter van de voornamen van de toenmalige eigenaars, te weten Arjen de Geus, Leo Leusink en Paul Mulder.
Zij doopten de URANUS om tot ALP GUARD. (De complete vlootlijst van ALP kun je vinden onder deze link.)
ALP GUARD
In november 2014 sluit ALP (onderdeel van Teekay Offshore Partners L.P.[14]) een koopovereenkomst met de eigenaren van zes sleepboten, waaronder de URANUS [15].
In het eerste kwartaal wordt ze toegevoegd aan de ALP-vloot en omgedoopt in ALP GUARD.
Op 5 augustus 2015 stoot ze - bij de nadering van Port of Spain (TT) - op een scheepswrak dat niet correct op de zeekaart staat aangegeven. Ze raakt beschadigd aan haar boeg en moet het dok in voor reparatie [16].
Berging van de EVER GIVEN Ze weet, tezamen met de CARLO MAGNO [20] en nog elf kleinere slepers, op 29 maart 2021 het containerschip EVER GIVEN [21] - dat in het Suezkanaal dwars was gevallen - weer los te krijgen. Daarmee komt er een einde aan de bijna een week durende stremming van het kanaal. Een stremming die een giga economische strop oplevert voor de honderden schepen die al die tijd in de file lagen.
De mislukte berging van de FELICITY ACE De ALP GUARD komt op 22 februari 2022 vanuit Horta (Faial/Azoren) aan bij het - sinds 16 februari 2022 op 90 mijl ten zuidwesten van de Azoren in brand staande - autotransportschip FELICITY ACE[24]. Tezamen met de DIAN KINGDOM en de VB HISPANIA begeleidt zij de sleep als de BEAR het schip naar een veiligere plek verhaalt. Daarna kan ze niet veel anders doen dan het nog steeds brandende schip constant koelen. Op dinsdagochtend 1 maart 2022 kapseist en zinkt ze uiteindelijk, waarschijnlijk door het vele bluswater [25][26]. Het lichten van het schip is zo goed als onmogelijk door de grote diepte ter plaatse [27]. Einde oefening dus voor de ALP GUARD.
Op 14 maart 2022 komt ze via een tussenstop in Ponto Delgada (Azoren/Portugal) in Rotterdam aan voor onderhoud aan de motoren en proeven met haar dynamisch positioneringssysteem.
Op 19 maart kiek ik haar als ze voor Scheveningen ligt te steken terwijl de monteurs van Bolier de motoren aan het afstellen zijn. Diezelfde avond vaart ze nog door naar Noorwegen [29].
Van daar uit gaat ze het platform ARENDAL SPIRIT naar Limassol (Cyprus) brengen.
Hier nog eens de links uit de tekst op een rijtje, aangevuld met een paar relevante:
Regelmatig worden er websites vernieuwd of verwijderd. Daardoor kan het voorkomen dat bepaalde links niet (meer) werken. Bij voorbaat mijn excuses daarvoor. Ik zou het op prijs stellen als u mij die wilt doorgeven via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..