Het platformbevoorradingsschip NORMAND SIRA van de Noorse reder SolstadFarstad ligt al weken voor de kust bij het onbemande Q13A-platform. Af en toe komt het de haven binnen. Meestal voor het oppikken c.q. afzetten van wat 'mannetjes'. Kennelijk verzorgt het schip naast die taxi-, ook hoteldiensten voor mensen die op het platform moeten klussen. Om voor hen het 'walk-to-work' te faciliteren, beschikt het schip over een dynamisch positionerings-systeem, waardoor het op zijn plaats blijft liggen zonder te hoeven ankeren en over een Ampelmann-loopbrug die de bewegingen van het schip ten opzichte van het platform kan compenseren. Even iets anders dus dan een helikopter en een mandje!

Vanmorgen was ik er bijtijds bij om er wat plaatjes van te kunnen maken. En kennelijk kan het alleen met hoogwater binnenkomen. Dan ligt het zo hoog dat je niet vanaf de kade op het dek kunt kijken. Wie weet dus wat ik allemaal mis!

P.S.
Dat hoogwaterverhaal klopt niet. Vanochtend (6-7-2017) zag ik haar om even over 9:00 uur de haven uitkomen, terwijl het bijna laagwater was (9:40 uur). Ik moet dus gewoon vroeger opstaan wil ik het schip in zijn volle omvang kunnen bekijken!

Normand Sira

Normand Sira

Multratug 16

"Het is allemaal zo spannend niet. Ik zou het echt niet weten." Dat was het enige dat de machinist vandaag kon antwoorden op mijn vraag of er iets leuks te vertellen was over 'zijn' Multratug 16 (v/h HAMTUN). Dan niet. Dan houden we ons gewoon aan de feiten. Klik maar door naar haar sleepbootdossier en zie maar.

 

Adventure

En trouwens, de Sleepboot van de vorige week, de ADVENTURE, voer vandaag op eigen kracht aan mij voorbij. Hebben ze haar - na de storing van van de week - toch weer aan de praat gekregen.

Fairmount Alpine

Ondanks het feit dat ze ergens tussen Trinidad Tobago en Italië vaart, wist ik haar toch te kieken; de FAIRMOUNT ALPINE. Ik kocht haar vanmorgen namelijk als miniatuur* bij AllOnScale in Papendrecht. Ik voelde mij daar trouwens even als een kind in een snoepwinkel. Wat een leuke sleepbootmodellen staan daar zeg. Ik had alleen helaas wat te weinig flappen getapt, anders had ik zeker de UNION MANTA nog mee naar Scheveningen genomen. Helaas...... Net als vroeger: te weinig centjes meegekregen en geen krediet.

P.S.
*) Het model blijkt destijds trouwens te zijn vervaardigd door MMCE Marine Models en was bij AllOnScale alleen maar gerepareerd. Waarvan akte.

 

Stena Impeccable

De STENA IMPECCABLE was de volgende stop op mijn tocht. Met haar 183.20 meter lengte duidelijk een paar maatjes groter. Zij lag in de Waalhaven en werd kennelijk mooi gemaakt voor haar doop of zo.

 

SD Jacoba

En als laatste foto bij dit verhaaltje, een nieuwe voor mij, maar een oudje in de Kotug Smit-vloot: de SD JACOBA van het bouwjaar 1998. Haar - dit keer niet gefotografeerde - buurvrouw, de ZP CHALONE is zelfs van 1982! Dat riep bij mij de vraag op hoe oud de Kotug Smit-boten zo'n beetje zijn. Wel, gemiddeld circa veertien jaar. Daar zitten ze beide dus dik overheen.

Voor mijn andere "vangst van de dag" moet je even op Meer foto's klikken. Niets spannends trouwens dit keer en niets beter dan ik had.... maar dat moet ook een keer kunnen, toch?

De HAMPSHIRE (IMO 9668025) was 'Queen For A Day'. Tijdens een heuse 'herdoop-plechtigheid. Dat voorval was het begin van mijn kennismaking met de - uit vijf schepen bestaande - probleemserie Damen ASD Tug 2810 Hybrid.

Schepen met elk een eigen verhaal, dat wil zeggen bij drie van hen. Over de nieuwste twee (Marine-slepers) lekt nog niet zo veel uit. Misschien is daarover ook wel niets te lekken. Dat zou mooi zijn voor Damen....

Het Schip van de Week werd dus niet alleen de IMO 9668025, zoals de bedoeling was, maar gelijk de hele serie.

Klik voor die vijf verhalen maar op de 'huidige scheepsnaam' van uw interesse in onderstaande tabel:

#

IMO

doopnaam

tussentijdse naam

huidige scheepsnaam

1

9668025

BERNARDUS

HAMPSHIRE (filmpje)

ADVENTURE

2

9668037

MULTRATUG 28

SVITZER EXPERIENCE

EXPERIENCE

3

9705249

NOORDZEE (A871)

 

NOORDZEE (A871)

4

9705251

WADDENZEE (A872)

 

WADDENZEE (A872)

5

9705263

ZUIDERZEE (A873)

 

ZUIDERZEE (A873)

(En lees over de achtergrond van de serie hybrides dit Schuttevaer-artikel er nog eens op na of probeer Lekko 352 te bemachtigen. Daarin staat een uitgebreide verhandeling over het idee achter hybride varen in het artikel 'Bernardus'.)

Barney

Ik ging naar de Scheurhaven om mijn Schip van volgende week te bezoeken. Dat lukte wonderwel en het is een schip met een verhaal, maar dat is voor volgende week. Voor bij dit verhaaltje de voor mij nieuwe BARNEY en een handvol Kotug Smit-slepers. Daarvoor moet je even op Meer foto's klikken. En so-wie-so: tot volgende week!

Union Sovereign

De UNION SOVEREIGN (v/h ANGLIAN SOVEREIGN) is deze week Sleepboot van de Week. Klik maar even door voor haar dossier..

Gouwe (A878)

  

Na een 'oefen'-nachtje slapen op Scheveningen, gaf de Gouwe om 08:51 uur aan de Verkeerscentrale Scheveningen door, klaar te liggen voor vertrek. Vijf minuten later ging ze los, richting Havenfestival IJmond in IJmuiden. Dus als je haar wilt zien, dan vanmiddag en/of zaterdag of zondag naar IJmuiden!

Gouwe (A878)

Gouwe (A878)

Toch nog maar even naar de haven gefietst voor de Zr. Ms. Gouwe (A878), want zo vaak zal die niet naar Scheveningen komen. En morgenochtend vertrekt ze al weer. Vandaar. Overwerk dus....

Westsund

Union Sovereign

MTS Vigilant

Fairplay 23

Adventure

ZP Chalone

Gouwe (A878)

In de Lekhaven trof ik vier sleepboten die ik nog niet in mijn fotoverzameling had. De WESTSUND, de UNION SOVEREIGN, de MTS VIGILANT en de MTS VALOUR. De rest had ik al. Twee havens verder trof ik de, voor mij ook nieuwe, FAIRPLAY 23. In Schiedam had ik een eerste kennismaking met de ADVENTURE en de ZP CHALONE. En toen ik eenmaal thuis was en dacht de vangst binnen te hebben, kwam de Zr. Ms. GOUWE (A878) nog even voor mijn raam langs.
Het begint bijna op werken te lijken......

En Avant 9

Rond zonsondergang vertrok de EN AVANT 9 uit de haven van Scheveningen. Het is mij geheel ontgaan wat hij daar heeft uitgespookt.